|
|
||
The objective of the course is to provide the students with the basic knowledge of didactics: the key princeples of
the transformation of the czech education, structure and curriculum of primary school in the countries of the
European Union, the historical development of the conceptions of teaching, alternative and innovative conceptions of
education
Last update: STARA/PEDF.CUNI.CZ (01.06.2009)
|
|
||
Povinná: KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. PASCH, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Vyd. 2. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1821-7. Rámcový vzdělávací program pro ZV. Praha: MŠMT 2016. SPILKOVÁ,V. a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7178-942-9.
Doporučená: CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6. FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0043-7. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1. KOPŘIVA, P.; NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála 2006. ISBN 80-901873-7-4. KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN978-80-7367-314-7. KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0. STARÁ, J. Plánování výuky. Úvod do plánování výuky. Práce se vzdělávacími cíli. Praha: PedF UK 2009. ISBN 978-80-7290-418-1. STARÝ, K.; LAUFKOVÁ, V. et al. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál 2016. ISBN 978-80-262-1001-6. TOMKOVÁ, A.; KAŠOVÁ, J.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál 2009. ISBN 978-80-7367-527-1. TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK 2007. ISBN 978-80-7290-315-3. Tituly k alternativním pedagogickým směrům a inovativním programům: např. Singule, F., Rýdl, K., Krejčová, V. a Kargerová, J., Lukavská, E., Václavík, V., Tomková, A. Last update: Tomková Anna, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2018)
|
|
||
Conceptions of education, teaching a learning, socioconstrustivistic conception of teaching Alternative, innovative conceptions of education Curriculum, the development of school curriculum Aims, goals of education, the content of teaching (integration of knowledge) Strategies of teaching and learning Pedagogical communication Learning environment, social and emocional climate of classroom and school Motivation in the learning processes Diagnosis and evaluation/assessment of the pupils Self-reflection and creation of own teaching style Last update: STARA/PEDF.CUNI.CZ (01.06.2009)
|