|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s teorií, metodikou a praxí environmentální výchovy. Informovat o významu a potřebě environmentální výchovy (v globálních souvislostech), seznámit studenty s historií světové a české environmentální výchovy a s význačnými představiteli EV, státním programem EVVO, krajským programem EVVO a základní i rozšiřující literaturou.
1. Úvod do předmětu - současná legislativa.
2. Histrorie EV - Historie EV ve světě, Historie EV v ČR - nestoři EV, Střediska EV.
3. Síť středisek SEV v ČR, Mrkvička.
3. Cíle EV.
4. Metody práce v EV - informální vzdělávání, práce s přírodním materiálem, narativní metoda.
5. Drobné aktivity, projekty, tématické integrované bloky, vycházky do přírody a naučné stezky (ukázky).
6. Vzdělávání za pomocí živočichů. Vzdělávání založené na vztahu k místu.
7. Lesní a sadová pedagogika.
8. Kvalita a efektivita EV - nástroje hodnocení v MŠ (portfolio, nástěnka aj.), nástroje autoevaluace učitelky MŠ.
Last update: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (19.08.2017)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámi studenty - budoucí pedagogiky předškolního vzdělávání - s environmentální výchovou, a to jak s její teorií, tak s metodikou. Last update: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.02.2010)
|
|
||
Povinná: Jančaříková, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2010. Jančaříková, Kateřina, Havlová, Jana. Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2014. 1. vyd. 124 str. ISBN 978-80-7496-166-3. Jančaříková, K., Mazáčová, N. Bádání na zahradě : metodická příručka ke kurzu Badatelské činnosti na školní zahradě. Praha : Univerzita karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43str. ISBN 978-80-7290-691-8. Doporučená: MÁCHAL, A. 2000. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Rezekvítek, Brno, 205 s. Jančaříková, K. Ekologie čtená podruhé. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 1. Vyd. 198s. ISBN 978-80-7290-713-7. Enviwiki http://www.enviwiki.cz/wiki/Hlavn%C3%AD_strana Last update: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (19.08.2017)
|
|
||
Ukončení předmětu je možné dvojím způsobem: 1) Aktivní účast + zpracování úkolu dle zadání Upřesnění: Aktivní účastí se rozumí přítomnost po celý čas výuky (tedy bez pozdního příchodu a dřívějšího odchodu) a soustředění se na výuku (student aktivně odpovídá na otázky vyučující, zapojuje se do učebního procesu, nevyřizuje si poštu na notebooku, nevyrušuje apod.). Právo rozhodnout, čí účast bude resp. nebude považována za aktivní má vyučující. Pokud má vyučující dojem, že si student na výuce učivo neosvojil, má právo požadovat přezkoušení. 2) Přezkoušení + zpracování úkolu dle zadání Vysvětlení: Tato možnost je určena studentům, kteří nebyli přítomní na celé výuce a nebo těm, kteří se na výuce věnovali jiným záležitostem. Přezkoušení probíhá ve třech termínech určených vyučujícím ve zkouškovém období. Upřesnění: Student si k přezkoušení nastuduje doporučenou literaturu a řádně se z ní připraví (nestačí zápisky od spolužáků). Termíny přezkoušení určuje vyučující.
Úkoly: studentky a studenti hodnotí podle zadaných kritérií realizaci EVVO ve vybrané MŠ. Dále zrealizují zadané krátkodobé environmentální aktivity a vyhodnotí je. Last update: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (19.08.2017)
|
|
||
1. Introduction to the subject - the current legislation. 2. Histrorie of environmental education (EE) in the world and in Czech Republic. EE CEntres and the Veterans of the EE. 3. The network of centres of EE, a MRKVICKA (network for EE in preschool age in the Czech Republic). NAAEE. 3. The objectives of the EV. 4. Methodology of environmental education and learning. Narrative methods, projects etc. 5. The projects (several examples). 6. Zooasistence. 7. Forest pedagogy. 8. The quality and efficiency of EV-instruments for evaluation in the NURSERY SCHOOL (portfolio, Board, etc.), tools, autoevaluace NURSERY SCHOOL teacher Last update: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.01.2012)
|