|
|
||
The major problems of developmental anthropology like human growth and its regulation, its variability and otnogenetic trends and the major factors, methods of anthropology, human diversity and human behavious. Lectures and seminars should help a deeper understanding human development and genetics and human developmental biology as a whole.
Last update: VANCATA/PEDF.CUNI.CZ (04.11.2014)
|
|
||
Podmínkou ke splnění předmětu je splnění podmínek zápočtu, které je bezpodmínečně nutné pro připuštění ke zkoušce. Podmínkou splnění zápočtu je nadpoloviční účast na cvičeních a aktivní příspěvek s výsledky kolektivní výzkumné práce tak, jak je to uvedeno v požadavcích ke zkoušce v SIS. První dva termíny zkoušky budou formou testu (viz v Požadavcích ke zkoušce v SIS). Podmínky k ústní zkoušce upřesňuje vyučující prostřednictvím SIS zpravidla počátkem daného semestru, a to včetně doporučené literatury a otázek, které si budou studenti u zkoušky losovat. Vše bude uvedeno také na webových stránkách https://sites.google.com/site/docvancata/Lidsk-ontogeneze. Zápočet má jeden řádsný termín a dva termíny opravné. Last update: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (26.01.2018)
|
|
||
Ehler E, Přívratský V, Vančata V. (2010). Ontogeneze člověka s přihlédnutím k výuce žáků se specifickými vzdělávacími potřebami na ZŠ a SŠ. in Přívratský V, Teodoridis V, Vančata V. (eds.). Biologické a biosociální faktory ovlivňující integraci žáků a studentů se specifickými potřebami. pp 9-30, Unie Comenius, Praha, 2009, ISBN: 978-80-7290-425-9 Králík M., Čuta M. Ontogeneze člověka http://anthrop.sci.muni.cz/page.yhtml?id=451 Čuta M. Modelování lidského růstu. Dynamický fenotyp. Antropologia Ingegra, Series Monografica. Svazek 4. Brno 2014. https://journals.muni.cz/anthropologia_integra/article/viewFile/2419/1994 MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. SPN, Praha 1993. PŘÍVRATSKÝ, V. Biologie člověka pro posluchače oborového studia pedagogických fakult. Nakl. H + H, Praha 1993. ŠMAHEL Z. Principy,teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha 2001. Vančata V. and Vančatová M., 2002. Growth of Common Chimpanzee (Pan troglodytes) in Captivity: Specific Features of Growth in Genetically Related Individuals. Variability and Evolution 10: 19-38. Vančatová, M., Vančata, V., Jeřábková, Z., Zlámalová, H., Skřivánková, J., Janeček, J., 1999. The longitudinal study of the growth and development of captive chimpanzees and orangutans. Variability and Evolution, 7: 31-45. Studijní opory https://sites.google.com/site/docvancata/Lidsk-ontogeneze Last update: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (20.09.2018)
|
|
||
1. Co je to životní cyklus - co je v něm obecně obratlovčí a co typicky lidské, co geneticky životní cyklus podmiňuje. Význam HOX genů, jaké jsou typy HOX genů a jim příbuzných, genetické řízení vývoje oka - srovnání obratlovců a bezobratlých. Pilíře lidské ontogeneze - definice základních faktorů a jejich význam. Problematika životní historie a základní specifika lidské životní historie Srovnání životního cyklu a životní historie ve vztahu k hodnocení individuálního vývoje člověka. Ontogeneze člověka - rozdělení na jednotlivé základní fáze - vysvětlení významu jednotlivých fází lidské ontogeneze 2. Počátky životního cyklu člověka - srovnej germinační a embryonální období. Oplodnění a germinační období, blastogeneze. Raná embryogeneze - genetické mechanismy, které ji ovlivňují - srovnání vývoje klíčových soustav - nervové, svalové a kosterní. Pozdní embryogeneze - srovnání embryonální a fetální placenty 3. První fáze fetálního období - dozrávání jednotlivých soustav - význam placenty. Organogeneze a vývoj nervového systému u plodu. Základní fáze fetálního období a růst plodu - faktory, které jej ovlivňují. Vývoj skeletu u embrya a plodu. Perinatální období a porod 4. Rané dětství - základní fáze, jejich význam vývoj nervového systému, skeletu a pohybově opěrného aparátu Období dětství - jeho jednotlivé fáze, definice a mechanismy vývoje. Období středního dětství a adrenarche, prepuberta a počátky maturace 5. Proces maturace, definice, jednotlivé fáze, předpoklady pro úspěšné pohlavní dozrávání. Biologické, biosociální a sociální mechanismy, které ovlivňují kvalitu a rychlost procesu pohlavního dozrávání. Pohlavní diferenciace v procesu maturace a její význam - hodnocení stupně pohlavního dozrávání - puberta a adolescence 6. Dospělost - definice a rozdělení - genetické a fyziologické mechanismy reprodukce Stárnutí - příčiny a základní fáze stárnutí u člověka - menopauza a další fyziologické změny, které se mohou odrážet na zdravotním stavu člověka 7. Sexualita a životní cyklus a životní historie člověka - specifické fyziologické a etologické mechanismy související se sociální strukturou a rozmnožováním. 8. Nejdůležitější specifické rysy životní historie člověka a jejich význam pro jednotlivé fáze lidské ontogeneze -porod a raná postnatální ontogeneze, dětství, pohlavní dozrávání a reprodukce 9. Fylogeneze člověka a její vliv na vývoj ontogenetických vlastností a charakteru ontogeneze současného člověka Last update: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (14.12.2018)
|