Posláním předmětu je seznámit budoucí učitele primární školy s možnostmi rozvoje dovedností a formování osobnosti žáků 1. stupně ZŠ při výuce zařazené do oblasti Člověk a svět práce.
Cílem předmětu je seznámit studenty s technologiemi spojenými s výrobou, zpracováním a hodnocením vlastností vybraných materiálů a s pěstováním vybraných rostlin, s využitím různých materiálů a rostlin pro experimentování, didaktické hry a rozvoj osobnosti dětí mladšího školního věku.
Last update: Battistová Eva, PaedDr. (31.01.2006)
Course completion requirements - Czech
Aktivní práce při konzultacích.
Prostudování studijních materiálů zadaných pro individuální studium.
Úspěšné absolvování a splnění všech zadaných úloh - pokusů řešených ve výuce z tematických okruhů zařazených do výuky a zadaných studijních pramenů.
Vypracování zápočtové práce z oblasti zaměření předmětu.
Last update: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (05.12.2014)
Literature - Czech
DYTRTOVÁ, R., VODÁKOVÁ, J. Praktické činnosti I. Praha: UK-PedF, 1999. ISBN 80-86039-89-7.
HONZÍKOVÁ, J., MICHÁLKOVÁ, L. , VODÁKOVÁ, J. Praktické činnosti II. Praha: UK-PedF, 2000. ISBN 80-7290-003-X.
VODÁKOVÁ, J. a kol. Pěstitelské práce. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-23976-5.
VODÁKOVÁ, J.; CETTLOVÁ, M; DYTRTOVÁ, R.; BERÁNEK, V.Speciální pracovní výchova a ergoterapie. Praha: UK-PedF, 2003.ISBN 80-7290-113-3.(Vybrané kapitoly).
Last update: Battistová Eva, PaedDr. (06.02.2006)
Syllabus - Czech
Přírodní a technické materiály pro tvořivé činnosti dětí, hodnocení jejich vlastností, jednoduché experimenty, techniky zpracování.
Konstrukční činnosti a modelování; základy technického kreslení. Konstrukční stavebnice, tvorba konstrukčních prvků a sestavování vybraných modelů.
Pěstované rostliny, jejich využití pro vzdělávání dětí a úpravu životního prostředí ve školách a jejich okolí. Pokusy a didaktické hry s rostlinami. Rostliny ve výživě. Základy fytoterapie.
Využití praktických činností pro pedagogickou diagnostiku, rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky, nonverbální tvořivosti, poznávacích schopností dětí a formování jejich pozitivních vlastností.
Možnosti začlenění průřezových témat RVP do výuky tématických celků v oblasti Člověk a svět práce.
Základy bezpečnosti a hygieny při práci, hrách a experimentování s různými materiály a rostlinami v 1.- 5 ročníku ZŠ.
Požadavky k zápočtu:
absolvování výuky a splnění úkolů zadaných při výuce;
odevzdání seminární práce v 1. den kurzu
Seminární práce
Po prostudování Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV), oblast Člověk a svět práce nebo školního vzdělávacího programu na jedné či více školách zpracovat jedno z uvedených témat podle výběru:
návrh Školního vzdělávacího programu (ŠVP) pro oblast Člověk a svět práce (ČSP) pro vybraný ročník 1.st. ZŠ,
návrh ŠVP pro vybraný tematický okruh ČSP (práce s drobným materiálem, konstrukční činnosti, pěstitelské práce, příprava pokrmů) pro 1. nebo 2. období výuky na 1. st. ZŠ,
návrh zařazení průřezových témat RVP (environmentální výchova, multikulturní výchova adal.) do programu výuky v oblasti ČSP na 1. stupni ZV
zpráva o stavu školního vzdělávacího programu pro oblast Člověk a svět práce v 1.-5. ročníku ZV na jedné či více školách, doplněná komentářem studenta.