Alternative schools and innovative programmes I - O01315619
Title: Alternativní školy a inovativní programy I
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2011 to 2012
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 28 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
doc. PhDr. Anna Tomková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
doc. PhDr. Anna Tomková, Ph.D.
Co-requisite : O01215555, O01315618
Pre-requisite : O01215102
Is co-requisite for: O01315620, O01315618, O01215555
Is incompatible with: OVP15619, OK0615628, OKVP15619
Is pre-requisite for: O01315623
Is interchangeable with: OK0615628
Opinion survey results   Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
The main content of the course is to follow and analyze video recordings, mostly observations in schools, practical activities inspired by concrete principles and pedagogical and didactical procedures of selected currents and programs, and to search for opportunities to apply selected trends and programs in our school and on in our own conception of teaching.
Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (13.10.2021)
Aim of the course -

The goal is a deeper introduction to selected trends in reform movements from abroad and selected innovative programs. The goal for students in this course is to look for opportunities to apply these in their own conception of teaching.

Last update: TOMKOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.09.2008)
Literature -

 

GADOTTI, M. (1994) Reading Paulo Freire - His live and work. State University of New York Press

https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/21527/freireho-kriticka-pedagogika-a-technologie.html/Freire, Paulo (1970). Pedagogy of the Oppressed. Penguin Books.

Kargerová, Maňourová: Kompetentní učitel 21.století – publikace vydaná Step by Step ČR

Kreisberg, Seth. (1992) Tranfofrming Power. Domination, Empowerment adn Education. State University of New York Press.

Kreislová Z., Krok za krokem 1.třídou, Praha: Grada 2008 ISBN 978–80–2038–8

Krejčová V., Kargerová J., – Vzdělávací program Začít spolu- Metodický průvodce pro 1.stupeň ZŠ- Praha: Portál, 2003 ISBN 80–7178–695–0

Lukavská E., – Pozor děti! Praha: Vydavatelství a nakladatelství Čeněk Aleš 2003

Magda Ledvinková, Richard Macků. (2011) Paulo Freire – pedagogika utlačovaných a její vztah k teologii osvobození Caritas et Veritas. 2.2011 str. 68–74

Pedagogika utlačených přeložil Ladislav Šenkyřík http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty25_!freire

PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2001. ISBN 80–7178 584-9. JŮVA, V.; SVOBODOVÁ, J. Alternativní školy. Brno: Paido, 1998.

R. Váňová, „Reformní pedagogika a současná alternativní pedagogická hnutí.“ In J. Vašutová, Kapitoly z pedagogiky. KU, Praha, 1998.

Rýdl, K. Alternativní školy, inovace ve vzdělávání, pedagogický výzkum. Učitelské listy, 2002, roč.   č. 6, s. 5-7.

Rýdl, K.: Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno, Zeman 1994

Rýdl, K.: Inovace v evropských vzdělávacích systémech. Praha, ISV 2003

Spilková, V., & Tomková, A. et al. (2010). Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Univerzita Karlova v Praze.

Spilková, V., Koťa , J. Zamyšlení nad současnou školou. Pedagogika, 1998, roč. 48, č. 4, s. 341-342.

Toffler, A. – Tofflerová, H.: Nová civilizace. Třetí vlna a její důsledky. Praha 2001

Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (24.10.2021)
Syllabus -

 Innovative programs

the Step by Step program
the Reading and Writing for Critical Thinking program

CLIL

Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (08.10.2020)