|
|
|
||
On basis of knowledge gained from previous mathematical courses the environments suitable for the development of pupils mathematical understanding will be extended and completed with particular respect to solving strategy and solving methods. The core of the work will be development of the ability to solve submitted tasks using different methods (including restricted tools). We will focus on the following areas: modelling, representation, choice of strategy, creating and realization of solving plan, interpretation of findings. Another course of study will be creating and posing such tasks which are possible to solve using given method.
Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (30.09.2020)
|
|
||
1. To use problem solving as a tool to develop cognitive structure of students. Focusing on solving strategies the students' meta-cognition will be systematically developed. Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (30.09.2020)
|
|
||
Text books for prrimary schools and teachers guides, Hejný at al., publishing house FRAUS, Polya, G.: Jak to řešit? MatfyzPress, Praha. 2016 Kopka, J.: Umění řešit matematické problémy. RNDr. Karel Hoza - HAV, Praha. 2013
Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M., Staudková, H.: Matematika pro 3. ročník základních škol. Nakladatelství ALTER, Všeň. 2009 Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M.,: Matematika pro 4. ročník základních škol. Nakladatelství ALTER, Všeň. 2009 Justová, J.: Matematika pro 5. ročník základních škol. Nakladatelství ALTER, Všeň. 2008 Hejný, M., Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Michnová, J.: MATEMATIKA 3, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2009 Hejný, M., Jirotková, D., Bomerová, E.: MATEMATIKA 4, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2010 Hejný, M., Jirotková, D., Bomerová, E., Michnová, J.: MATEMATIKA 5, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2011 Různé sbírky úloh a matematických problémů, soubory úloh z Klokánka či jiných soutěží pro žáky 1. stupně ZŠ.
Hejný, M.: Barevná bludiště. Materiál KMDM. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematiky, Praha, 1998.
Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (30.09.2020)
|
|
||
Seminars will be led consequently in constructivistic ways. The main teaching tool will be problems and their solutions by students. Students will be guided to create autonomously cascades of tasks with respect to individual need of pupils. Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (30.09.2020)
|
|
||
Požadavky k ukončení kurzu klasifikovaným zápočtem (KZ):
2. Napsání testu se ziskem alespoň 60 % bodů. Forma zadání testu (prezenční/online/distanční) bude upřesněna na základě situace koncem semestru. 3. Vypracování seminární práce formou průběžných úkolů (řešení zadaných úloh s popisem vlastního myšlenkového procesu, popis řešitelské metody, tvorba gradovaných sérií úloh). Průběžné odevzdání do Moodle.
ODKAZ NA MOODLE KURZ: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10329 (heslo/klíč na vyžádání u vyučující příslušné paralelky) Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (30.09.2020)
|
|
||
1. Method of modelling (interpretation of a task: story, objects, relationships, model). Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (30.09.2020)
|