SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2022/2023
   Login via CAS
Non-ideal Communication Situations - YMSMK48PV
Title: Neideální komunikační situace
Guaranteed by: Programme Electronic Culture and Semiotics (24-KEKS)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2022 to 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / 20 (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Vít Gvoždiak, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Michaela Fikejzová
Mgr. Vít Gvoždiak, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Hana Gabrielová (23.09.2022)
Cílem kurzu je diskuzní formou analyzovat takové komunikační situace, které se z různých hledisek jeví jako „neideální“. Konceptuálním východiskem kurzu je teorie nezdarů J. L. Austina a její další rozvíjení v oblasti široce chápané filosofie jazyka. Diskutovaným materiálem jsou komunikační situace, které na rozdíl od situací intuitivně ideálních zahrnují např. nekooperující, iracionální, manipulativní či neupřímné mluvčí. Průběžně budou reflektovány normativní aspekty (zejména jazykového) chování s ohledem na konstitutivní bázi distinkce ideálně x ne-ideální.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Hana Gabrielová (23.09.2022)

1. Úvodní setkání

2. Teorie nezdaru

3.- 4. Ticho, mlčení a umlčování

5.- 6. Lhaní a zavádějící výpovědi

7. - 8. Nadávky

9. - 10. Hate speech a counter speech

11. - 12. Svoboda slova

Povinná literatura

AUSTIN, J. L. (2000). Jak udělat něco slovy. Praha: Filosofia.

HESNI, S. (2017). Illocutionary Frustration. Mind 127(508), s. 947-976.

LANGTON, R. (2018). Blocking as Counter-Speech. In: FOGAL, D., HARRIS, D. W. & M. MOSS (2018). New Work on Speech Acts. Oxford: Oxford University Press, s. 144-164.

LEPOUTRE, M. C. (2019). Can 'More Speech' Counter Ignorant Speech? Tackling the Stickiness of Verbal Ignorance. Journal of Ethics and Social Philosophy, 16(3), s. 155-191.

SAUL, J. M. (2012). Lying, Misleading, and What Is Said: An Exploration in Philosophy of Language and in Ethics. Oxford: Oxford University Press, vybrané kapitoly.

Doporučená literatura

FOGAL, D., HARRIS, D. W. & M. MOSS (eds.) (2018). New Work on Speech Acts. Oxford: Oxford University Press.

HVORECKÝ, J. & T. MARVAN (eds.) (2007). Základní pojmy filosofie jazyka a mysli. OPS.

KHOO, J. & R. K. STERKEN (eds.) (2021). The Routledge Handbook of Social and Political Philosophy of Language. New York & London: Routledge.

SOSA, D. (2018). Bad Words: Philosophical Perspectives on Slurs. Oxford: Oxford University Press.

MCDONALD, L. (2021). Cat-calls, compliments and coercion. Pacific Philosophy Quarterly 0(0), s. 1-23.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Hana Gabrielová (23.09.2022)

Písemné vypracování odpovědí na otázky k zadané četbě a aktivní účast v seminárních diskuzích.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Hana Gabrielová (23.09.2022)

Studujícím bude zprostředkována jak povinná, tak doporučená literatura prostřednictvím Moodlu.

Další zdroje: https://plato.stanford.edu

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html