|
|
|
||
|
Cílem předmětu je v návaznosti na Johna L. Austina diskutovat základní teze teorie nezdarů, tj. projevů určité
pragmatické kategorie, která subsumuje nejrůznější možnosti komunikačních neúspěchů a dezinterpretací;
korelativně komunikačně úspěšných interpretací. Kromě výkladů nejdůležitějších aspektů teorie mluvních aktů je
pozornost věnována také některým mezním způsobům komunikace a sémiotickým omezením (ticho, ukazování,
humor a vtip) a jejich vztahům k teorii mluvních aktů.
Last update: Skovajsová Martina, Mgr. (31.05.2018)
|
|
||
|
Požadavkem pro získání zápočtu je prezentace a odevzdání seminární práce. Na výběr jsou tyto témata, nebo vlastní téma (po konzultaci): Druhý jazyk a pragmatika Pragmatika chatbotů Neverbální komunikace Čínský pokoj Helen Keller: protiargument čínského pokoje Akvizice jazyka a pragmatika Manipulace s významem: argumentčaní fauly Pragmatické aspekty digitální komunikace Dialog a komunikace Intertextualita Pragmatika u zviřat Last update: Bennett Ľudmila, Mgr., Ph.D., Ph.D. (03.03.2025)
|
|
||
|
Témata seminářů: 2) Wittgenstein a jazykové hry. četba: Wittgenstein, L. (1993). Filosofická zkoumání, FLÚ AVČR, Praha, §1-5 (s.13-15); §7 (s.16); §15-18 (s.19-20); §23-31 (s.23-28); §43 (s.34); §54 (s. 40); §65-75 (s.45-50); §81-87 (s.53-56). Dostupné z: < https://drive.google.com/open?id=1EIwzJ3zgrCTQDFUsNT8F3xGcjzAYLtmg >. Doplňková četba: < https://plato.stanford.edu/entries/wittgenstein/ >. 3) Konverzační maximy a implikatury četba: Grice, P. H. (2006). „Logika a konverzace“. In Analytická filosofie. Druhá čítanka. Plzeň: O.P.S., s. 217–241. Dostupné z: < https://drive.google.com/open?id=19DdhWtplzOsyoQzGu0RhTkoiuPUn6h6E >. Presupozice a intence: Grice, H. P. (1992). „Mienenie a význam.“ In Filozofia prirodzeného jazyka: Štúdie, přednášky, eseje. Bratislava: Archa, s. 170–179. Dostupné z: < https://drive.google.com/open?id=1MqYXEeSy1J626B5VPmUSXBq6lXK6eTP1 >. Doplňková četba: < https://plato.stanford.edu/entries/grice/ >.
četba: Austin, J. L. (2000). Jak udělat něco slovy. Praha: Filosofia, s. 101-122, 145-160. ppt: https://www.canva.com/design/DAGTkJpZcvI/9HAeqSzAUkGQHSYWABxwvA/view?utm_content=DAGTkJpZcvI&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=h6df86f625e Searle, J. R. (1992). „Čo je rečový akt?“ In Filozofia prirodzeného jazyka. Bratislava: Archa, s. 180-194. Dostupné z: < https://drive.google.com/open?id=1AkxJZb-ojt4YgRnqKfuu6dGTHI-TsgBO >. Doplňková četba: ; < https://plato.stanford.edu/entries/speech-acts/ >.
ppt: https://www.canva.com/design/DAGj-B1iImA/g-DOZp5Ku2b1nLwnVr5LCQ/view?utm_content=DAGj-B1iImA&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=h58bfa91642 https://www.youtube.com/watch?v=49C15x4FItg (polite robots video) 8) hodina online: prezentace témat na závěrečné seminárky: Prosím připravte si krátké povídání o Vašem zvoleném tématu, na cca 5 minut. 9) Presupozice, reference a deixe 10) Text a textová lingvistika 11) Mluvní akty a zvířecí komunikace. Četba: Vocal Development as a Guide to Modeling the
ECO, U. Lector in fabula. Role čtenáře and Interpretační kooperace v narativních textech. Praha: Academia, 2010, vybrané kapitoly. ISBN 978-80-200-1828-1. KOBLÍŽEK, T. Interpretační sémantika. Úvod do textové teorie Françoise Rastiera. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2015, vybrané kapitoly. ISBN 978-80-7308-578-0. Last update: Bennett Ľudmila, Mgr., Ph.D., Ph.D. (05.05.2025)
|
|
||
|
Kurz je určen primárně studujícím 1. ročníku studijního programu Elektronická kultura a sémiotika, a není proto možné si jej zapsat po webu. Last update: Kapičiak Jakub, Mgr., Ph.D. (11.05.2021)
|