Kurz se zaměřuje na zkoumání rolí hudby v procesech kolektivní paměti, kulturního dědictví a utváření identity.
Vychází z interdisciplinárních přístupů etnomuzikologie, sociální a kulturní antropologie a kritických studií dědictví
(critical heritage studies). Studenti se seznámí s teoretickými koncepty jako jsou kulturní paměť (Assmann, Erll),
heritagizace (Smith, Harrison), zvuková a performativní paměť (Stokes), soundscape paměti (Shelemay), hudební
vzpomínání (Jurková). Prostřednictvím konkrétních případových studií – od hudební etnografie paměťových rituálů
po etnografii zvukového archivu – kurz rozebírá, jak hudba zprostředkovává vztah k minulosti, jak se stává
nástrojem symbolické moci a jak se proměňuje v procesech digitalizace, globalizace a kulturní politiky. Zvláštní
pozornost je věnována nahrávkám náboženské a rituální hudby jako pramenům zvukového dědictví, vztahu mezi
institucemi paměti (archivy, muzea, komunitní iniciativy) a konkrétními performativními praktikami paměti. Kurz
klade důraz na kritickou reflexi pojmů autenticita, tradice, ztráta a uchování a podporuje samostatnou terénní nebo
archivní práci studentů.
Last update: Jindráková Karolína, Mgr. et Mgr. (23.04.2025)