|
|
|
||
Last update: Mgr. Petra Ezzeddine, Ph.D. (30.01.2023)
|
|
||
Last update: Mgr. Petra Ezzeddine, Ph.D. (25.03.2023)
Gender, péče a rodina
LS 2022/2023 Dr.Petra Ezzeddine Katedra sociální a kulturní antropologie, místnost 2.09 Konzultace dle domluvy mail:petra.ezzeddine@fhs.cuni.cz
Kredity: 4 ETC
Anotace kurzu:
Cílem předmětu bude seznámení se současnými teoretickými koncepty ve studiu gender, péče a rodiny v sociální antropologii. Předmět bude volně navazovat na „tradičněji“ pojatý přednáškový cyklus Příbuzenství a rodina. Během přednášek budeme uplatňovat kritické pochopení kulturního, sociálního, politického a ekonomického rozměru pohlaví. Zaměříme se na to, jak ovlivňují politické a ekonomické procesy identitu, zdroje a produktivní/reproduktivní možnosti žen a mužů. Budeme také kriticky reflektovat způsoby, jakým lokální politiky (např. zaměstnanosti a politiky rodiny) a globální procesy ovlivňují genderové role, praktiky a moc v rodinách v různých typech socio-kulturních prostředí.
Podmínky k atestaci: 1.) Aktivní participace na hodinách a docházka (2 neomluvené absence) 10% 2.) Prezentace (ústní) vybraného textu na hodině 30 % 3.) Závěrečný test- písemná forma 60%
Hodnotící škála: 100 - 90 % 1 89 - 80% 2 79 - 75 % 74% a méně-neprospěl/a OBSAH KURZU: Úvod do kurzu, organizace výky, instrukce k studiu Doporučená četba: Drothohm, H. Introduction, in Anthropological Perspectives on Care, Work, Kinship and Life Course, str.1-20, London: Palgrave MacMillan. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- BLOK A : Gender a reprodukce I. Disciplinace reprodukce a biopolitiky Doporučená četba: Yuval-Davis, N. 1997. Women and Biological Reproduction of Nation, in Gender and Nation, (kap. 38-50),London: Sage. 7.3. Výuka odpadá (vyučující je pracovně v zahraničí) II. Gender a reprodukce: tělo a moc Doporučená četba: Ginsburg D.F. 1998. Contested Lives: The Abortion Debate in an American Community, University of California Press: Berkeley (kap.3 Procreation Stories, str. 133- 172). ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- BLOK B: Rodina a příbuzenství I. „ Po příbuzenství“-proměny rodinných a příbuzenských vztahů Doporučená četba: Carsten. J. After Kinship, (kap. Families into Nation: The Power of Metaphor and the Transformation of Kinship, str.136-163), Cambridge: Cambridge University Press. II. Rodina, příbuzenství a stát (proměna příbuzenských vztahů, role státu při nastolování norem a sounáležitosti Doporučená četba: Thelen, T. Thiemann, A. Roth D. State Kinning and Kinning the State in Serbian Elder Care Programmes, in Stategraphy (Towards Anthropologicy of State), pp. 10-124, New York/Oxford: Berghahn. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ BLOK B : Transformace reprodukce. I. Reprodukce a technologie, reprodukční turizmus Doporučená četba: Speier A. 2016. Fertility Holidays: IVF Tourism ad The Reproduction of Whiteness, New York:New York University Press (kapitola 1, From Hope to Alienation, str.17-41) II. Surogátní mateřství Doporučená četba: Russell Hochschild, Arlie. 2015. "The Surrogate's Womb." Gender a výzkum / Gender and Research 16(2):42-52. Dostupné zde: https://www.genderonline.cz/en/artkey/gav-201502-0004_the-surrogate-s-womb.php?l=en ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ BLOK D: Gender, péče a jídlo Genderové role, péče a materialista Naguib, N. 2015. Nurturing Masculinities: Man, Food, and Family in Conteporary Egypt, Austin: University of Texas Press, (kapitola Such is a Life of Man, str. 73-95) Haukanes H. 2007. “ Sharing food, sharing taste? Consumption practices, gender relations and individuality in Czech families “, Anthropology of food [Online], URL: http://journals.openedition.org/aof/1912; DOI: https://doi.org/10.4000/aof.1912 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ BLOK E. Slaďování práce a péče I. Slaďování práce a péče: Dvojí den,slaďování práce a péče, gender pay-gap, ekonomie vděčnosti Doporučená četba: Hochschild, A.R.; Machung A. 20003. The Second Shift.New York: Penguin Books (kapitola 16). II. Slaďování práce a péče: Hostka k tématu rovné odměny v ČR (MPSV) Doporučená četba: https://rovnaodmena.cz/ III. Slaďování práce a péče: Problém chůvy-nerovnosti a péče Doporučená četba: Tronto, Joan. 2012. "The "Nanny" Question in Feminism." Gender a výzkum / Gender and Research 13(1):3-11. Dostupné zde:https://www.genderonline.cz/pdfs/gav/2012/01/01.pdf
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ BLOK F: Globalizace a péče I. Transnacionální péče Ezzeddine P., Havelková H. 2021. The Gender of Guilt: diversity and ambivalence of transnational care trajectories within postsocialist migration experience, In Pine F., Haukanes H. Intimacy and mobility in an era of hardering borders (Gender, reproduction, regulation), pp.70-86, Manchester: Manchester University Press. II: Migrace péče a relokace seniorů Großmann, S. & C. Schweppe 2018. Just like in Germany, only better? Old-age care facilities in Poland for people from Germany and the question of legitimacy. Ageing & Society 40(4): 1-19. 16.5. 1.termín testu ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Změny v sylabuse jsou vyhrazeny, vyučující bude o nich předem studenty/ky informovat.
Formát prezentace: ppt, nebo ústní formou (25 min+ 10 diskuse) Struktura prezentace: Povinná část: -představení vybraného problému v textu -představení metodologie (včetně pozicionality) -představení hlavních empirických zjištění -kritika argumentace Nepovinná část: krátké video, fotografický materiál, hudební materiál, mediální výstupy atd. (kreativitě se v této části meze nekladouJ)) reflektující danou problematiku v české společnosti.
|
|
||
Last update: Mgr. Petra Ezzeddine, Ph.D. (30.01.2023)
1.) Aktivní participace na hodinách a docházka (2 neomluvené absence) 10% 2.) Prezentace (ústní) vybraného textu na hodině 30 % 3.) Závěrečný test-písemní forma 60% |