SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Progress, Globalisation and Climatic Change - YMSKA2ZS2
Title: Rozvoj, globalizace a klimatická změna
Guaranteed by: Programme Anthropological studies (24-KOA)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:combined
Hours per week, examination: winter s.:3/0, MC [HT]
Capacity: unlimited / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: Mgr. et Mgr. Markéta Zandlová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. et Mgr. Markéta Zandlová, Ph.D.
Annotation - Czech
Současný svět stojí tváří v tvář celé řadě socio-environmentálních krizí, v nichž se proplétají a vzájemně posilují sociální a environmentální problémy. Tento kurz se zaměřuje na výklad procesů a konceptuálních rámců, jejichž prostřednictvím můžeme lépe porozumět současné sociální i klimatické nestabilitě a ohrožení světa v kontextu historického vývoje a současného politicko-ekonomického uspořádaní, inherentně spojeného s požadavkem na trvalý ekonomický růst. Analýzy socio-environmentálních krizí, jejich podob, příčin a dopadů jsou v kurzu ukotveny ve výkladu modernistické ideje pokroku, koloniálních a neokoloniálních praxí a z nich plynoucích mocenských nerovnováh, posilovaných a akcelerovaných globalizací. Akcentována je propojenost globálních a lokálních procesů, zvláštní pozornost je věnována tématu klimatické spravedlnosti a indigenních odpovědí na klimatickou změnu. Kurz představuje také pojem antropocénu a jeho kritickou recepci v sociálních vědách. Závěr je věnován teoriím, které nově formulují vztah lidského a mimo-lidského a nabízejí alternativu růstovému myšlení. Kurz je určen studentům druhého a vyššího ročníku magisterského studia Obecné antropologie a Antropologických studií.
Last update: Zandlová Markéta, Mgr. et Mgr., Ph.D. (17.09.2024)
Aim of the course - Czech

Studující

  • vysvětlí klíčové koncepty, s nimiž pracují současné antropologické teorie při analýze socio-environmentálních krizí;
  • shrne a vyloží odbornou debatu ohledně možných/prosazovaných řešení, včetně jejich vedlejších efektů;
  • kriticky analyzuje kontexty socio-environmentálních krizí v evropských mimoevropských socio-politických prostředích;
  • vysvětlí a argumentuje pro principy udržitelnosti, nerůstu, klimatické spravedlnosti a spravedlivé sociálně-ekologické transformace;
  • v analýze a argumentaci využívá systémové a kritické myšlení k reflexi podmínek, příčin a kontextů současných socio-environmentálních krizí;
  • ve své akademické i mimoakademické praxi aplikuje toleranci, respekt k odlišnosti a schopnost argumentovat pro sociální i environmentální spravedlnost.
Last update: Zandlová Markéta, Mgr. et Mgr., Ph.D. (03.09.2025)
Course completion requirements - Czech

Podmínky absolvování kurzu:

1.      Vypracovávání úkolů v průběhu semestru. Studující zpracují na určené hodiny úkoly, zadané v sylabu. Vypracují anotaci, případně zodpoví otázky v požadovaném rozsahu a zašlou do nedělní půlnoci týdne, předcházejícího hodině. Vypracované úkoly budou podkladem k diskusím na hodinách. Bez domluvy s vyučující je povoleno vynechat maximálně dva úkoly. Vypracování úkolů je podmínkou přistoupení k ústní zkoušce. Úkoly vypracovávají studující, nikoli AI. Cílem je seznámit se hlouběji s texty a být schopni vést o nich na hodinách debatu, která povede k důkladnému promýšlení témat, jimž se na kurzu věnujeme.

 

Materiály jsou vloženy v moodle, kam studující budou vkládat i vypracované anotace – MOODLE: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17996

 

2.      Ústní zkouška po skončení semestru. Studující dostanou dvě otázky, na které odpoví na základě probrané látky a přečtené literatury.

 

 

Hodnocení

Anotace                                       40 %

Ústní zkouška                             60 %

 

Výborně: 91 – 100 %

Velmi dobře: 76 – 90 %

Dobře: 61 – 75 %

Neprospěl/a: 60 % a méně

 

Poučení o plagiarismu

Dodržování pravidel správného odkazování použitých zdrojů, včetně AI, je součástí akademické etické integrity. Jakékoliv případy plagiátorství, ať úmyslného či neúmyslného, jsou nepřípustné a budou postoupeny děkance FHS UK a etické komisi k projednání a řešení. Základní pravidla řádného odkazování a připisování autorství najdete zde http://www.hps.cam.ac.uk/students/plagiarism.html

Docházka

U povinně volitelných kurzů je docházka povinná, během semestru je možné mít dvě neomluvené absence. Další neomluvené absence je třeba nahradit domácí prací dle zadání vyučující. V případě nemoci aj. studující doloží omluvenku (potvrzení od lékaře apod.).

Last update: Zandlová Markéta, Mgr. et Mgr., Ph.D. (15.09.2025)
Syllabus - Czech

Upozornění: z důvodu plánované hospitalizace proběhne první hodina normálně 7.10., následně bude zadána práce pro samostudium v rozsahu dle délky absence vyučující. Následně bude harmonogram také upravován - veškeré detaily byly představeny na první hodině + jsou uvedeny v přiloženém pdf Sylabu pro rok 2025/2026

 

Sylabus ZS 2025

Během semestru budou doplňovány texty do doporučené literatury, případně i povinné úkoly, a to vždy s dostatečným předstihem. Změny budou zaneseny primárně v Moodle.

 

1.  Představení kurzu. Klimatická změna ve zprávě Mezivládního panelu pro změny klimatu (IPCC) 

 Materiály k hodině: https://www.ipcc.ch/

 

 2.  Sociální život klimatických modelů

Literatura: Hulme, M. 2013. How Climate Models Gain and Exercise Authority. In: Hastrup, K., & Skrydstrup, M. The social life of climate change models: Anticipating nature. New York: Routledge

Úkol pro samostudium I: 

Přečtěte si text a formulujte do anotace, na čem je založena autorita klimatických modelů a jaké typy autority autor rozeznává. Shrňte v rozsahu 500 - 600 slov.  Najděte si, co je „klimatický systém“ a co je „klimatický model“ (klidně se zeptejte AI, projděte wikipedii, využijte Fakta o klimatu…). Podívejte se do libovolných médií, najděte článek, který se týká klimatické změny a odvolává se na klimatické modely (rozhovor, analýza, zpráva, lifestylový článek...). Pokuste se (s využitím znalostí z textu Hulme 2013, případně se podívejte do doporučené literatury) identifikovat, jak pracuje s autoritativností klimatických modelů (jak pracuje s daty klimatologů? Považuje je za autoritativní? Zpochybňuje je? Nabízí alternativy? Vysvětluje, co je klimatický model? Atd.). Do anotace uveďte odkaz na analyzovaný text. Celkem 700 - 1000 slov. (Max rozsah celého úkolu – 1600 slov.)

Doporučená literatura:

  • Hastrup, K., & Skrydstrup, M. 2013. The social life of climate change models: Anticipating nature. New York: Routledge
  • Edwards, P.N. 2010. A Vast Machine - Computer Models, Climate Data, and the Politics of Global Warming. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Funtowicz, Silvio O.; Ravetz, Jerome R. 1993. Science for the post-normal age, Futures, 31(7): 739-755
  • Oreskes, N., Shrader-Frechette, K., & Belitz, K. 1994. Verification, Validation, and Confirmation of Numerical Models in the Earth Sciences. Science, 263(5147), 641–646
  • Pecka, V. 2023. Továrna na lži: výroba klimatických dezinformací. Alarm, Utopia Libri
    https://cssn.org/news-research/europe-volume/
  • Brulle, R. J., Roberts, J. T., & Spencer, M. C. 2024. Climate Obstruction Across Europe. (1st ed.). Oxford University Press
  • Mercer, H., & Simpson, T. 2023. Imperialism, colonialism, and climate change science. WIREs Climate Change, 14(6), e851. https://doi.org/10.1002/wcc.851
  • Frandsen, S. L., & Hasselbalch, J. A. 2024. Who are the green transition experts? Towards a new research agenda on climate change knowledge. WIREs Climate Change, e917. https://doi.org/10.1002/wcc.917 ; https://wires.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/wcc.917 

3. Modernita, kolonialismus a vztah k Jinakosti

Literatura: Hejnol, A. 2017. Ladders, Trees, Complexity, and Other Metaphors in Evolutionary Thinking. In Anna Lowenhaupt Tsing, Heather Anne Swanson, Elaine Gan, Nils Bubandt (eds.): Arts of Living on a Damaged Planet - Ghosts and Monsters of the Anthropocene. University of Minnesota Press

Úkol pro samostudium II: 

Prostudujte si důkladně PWP Modernita, kolonialismus a vztah k jinakosti v Moodle. Udělejte si poznámky a pokuste se odpovědět na tři otázky, které jsou na prvním slidu: 

  1. Co je pro nás (z perspektivy klimatické krize) důležité na modernistickém projektu?
  2. Jak to souvisí s kolonialismem a jinakostí?
  3. Jak to souvisí se vztahem k přírodě a s klimatickou změnou?

 Rozsah – 600 - 800 slov.

 Přečtěte si také text A. Hejnola a shrňte, v čem je dle autora problém evolucionistického myšlení. Vztáhněte k výpiskům z PWP. 600 - 800 slov.

 Doporučená literatura:

  • Arce, A., Long, N. 2000. Anthropology, Development and Modernities. Exploring discourses, counter-tendencies and violence. Routledge
  • Asad, T. 1973. Anthropology & the colonial encounter. Ithaca Press.
  • Bhabha, H. 1994. The Location of Culture. Routledge
  • Ferguson, J. 1999. Expectations of modernity: myths and meanings of urban life on the Zambian Copperbelt. Perspectives on Southern Africa. Berkeley: University of California Press
  • Latour, B. 1993. We Have Never Been Modern. Harvard University Press
  • Mitchell, T. 2000. The Questions of Modernity. University Of Minnesota Press
  • Povinelli, E.A. 2016. Geontologies: A Requiem to Late Liberalism. Durham: Duke University Press.
  • Said, E. 2006. Orientalismus. Paseka
  • Sharp, H. 2008. Geographies of Postcolonialism: Spaces of Power and Representation. Sage
  • Tsing, A.L. 2005. Friction: An Ethnography of Global Connection. Princeton: Princeton University Press.
  • Tsing, A., Swanson, H., Gan, E., Bubandt, N. (eds.). 2017. Arts of Living on a Damaged Planet. Ghosts and Monsters of the Anthropocene. University of Minnesota Press. (zvláště Introduction: Bodies Tumbled into Bodies).
     

 4. Neokolonialismus a teorie závislosti

 Literatura: Mintz, Sidney W. 1985. Sweetness and power: the place of sugar in modern history. New York, N.Y.: Viking. Vybrané části: Introduction + část kapitoly Production: s. 32 (od "Sugar cane was first carried...") do s. 46

Přečtěte si text a shrňte hlavní argumenty textu. Otevřete si mapu a podívejte se, o jakých oblastech autor píše. Zaměřte se na to, jak autor vykresluje propojování geografických oblastí - ekonomických systémů – politických systémů, resp. jak jeho text vysvětluje vznik kapitalismu. Max 800 slov.

Doporučená literatura: 

  • Axel, N., Cupers, K., Hirsch, N. 2021. Coloniality of Infrastructure. e-flux Architecture. https://www.e-flux.com/architecture/coloniality-infrastructure/
  • Baer, H. A., Singer, M. (eds.). 2008. The Anthropology of Climate Change. An Integrated Critical Perspective. 2nd edition. Routledge
  • Bhambra, G. K., & Newell, P. 2023. More than a metaphor: ‘climate colonialism’ in perspective. Global Social Challenges Journal, 2(2), 179-187. Retrieved Sep 15, 2025, from https://doi.org/10.1332/EIEM6688
  • Edelman, M., Haugerud, A. 2005. The Anthropology of Development and Globalization. From Classical Political Economy to Contemporary Neoliberalism. Blackwell
  • Fanon, F. 2012. Černá kůže, bílé masky. Tranzit
  • Kehinde, A. 2021. The New Age of Empire: How Racism and Colonialism Still Rule the World. Bold Type Books.
  • Liboiron, M. 2021. Pollution Is Colonialism, Durham, NC: Duke University Press.
  • Parsons, L. 2023. Carbon Colonialism. How rich countries export climate breakdown. Manchester University Press
  • Spivak, G. 1985. „Can the Subaltern Speak: Speculations on Widow Sacrifice” Wedge 7/8: 120-130
  • Wallerstein, I. 2004. World System Analysis: An Introduction. Duke University Press
  • Wolf, E. 1982. Europe and the People Without History. University of California Press
     

 5. Globalizace, kapitalismus a globální oteplování

 Zdroj: Přednáška Naomi Klein: This Changes Everything - Capitalism vs. The Climate, https://www.youtube.com/watch?v=Q8Yyd5dxTGE

Poslechněte si přednášku N. Klein a poznamenejte si klíčová slova. Následně vyberte 20 klíčových slov, podle Vás vystihují podstatu přednášky, a pokuste se je seřadit dle závažnosti pro argument N. Klein.

Doporučená literatura:

  • ‘Anthropologists Are Talking’ About Anthropology After Globalisation. Ethnos 72(1): 102-126,
  • Bruno Latour, Isabelle Stengers, Anna Tsing & Nils Bubandt (2018): Anthropologists Are Talking – About Capitalism, Ecology, and Apocalypse. Ethnos.
  • Baer, H., Singer, M. 2018. Anthropology of climate change. An Integrated Critical Perspective, kap. Theoretical perspectives in the anthropology of climate change
  • Edelman, M., Haugerud, A. 2005. The Anthropology of Development and Globalization. From Classical Political Economy to Contemporary Neoliberalism. Blackwell
  • Escobar, A. 1995. Encountering Development: The Making and Unmaking of the Third World
  • Harvey, D. 2005. Spaces of neoliberalization: towards a theory of uneven geographical development. Stuttgart: Franz Steiner Verlag
  • Chakrabarty, D. (2014) Climate and capital: on conjoined histories, Critical Inquiry,
    41(1): 1–23. doi: 10.1086/678154
  • Inda, J., X., Rosaldo, R. eds. 2008. The Anthropology of Globalization, 2nd ed. Malden, MA: Blackwell Publishing.
  • Klein, N. 2014. This Changes Everything
  • Koch, M. 2012. Capitalism and Climate Change: Theoretical Discussion, Historical
    Development and Policy Responses, Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  • Malm, A. 2016. Fossil Capital: The Rise of Steam Power and the Roots of Global Warming, London:Verso
  • Miller, D. 2012. Consumption and its consequences, Cambridge: Polity
  • Miller, D. What´s wrong with consumption? - https://www.ucl.ac.uk/anthropology/people/academic-and-teaching-staff/daniel-miller/whats-wrong-consumption
  • Stiglitz, Joseph E. 2002. Globalization and its discontents. New York: W. W. Norton
  • Tsing, A. 20005. Friction. An Ethnogprahy of Global Connection. Princeton University Press.
  • Wilk, R. 2016. Consuming ourselves to death: The Anthropology of consumer culture and climate change. In Crate, S. A., Nutall, M. Anthropology and Climate Change. From encounters to actions. Routledge.
     

 6. Antropocén 

 Literatura: Crutzen, P.J. and Stoermer, E.F. (2000) The “Anthropocene”. Global Change Newsletter 41: 17-18

Přečtěte si klíčový text, v němž byl ustaven pojem antropocénu. Najděte si další informace o článku, časopise, autorech a kontextu jeho vzniku (můžete hledat např. v online zdrojích, které jsou uvedeny v literatuře k hodině, ale i kdekoli jinde). V anotaci text kontexutalizujte a pokuste se formulovat, jak se podle vás stalo, že se tento dvoustránkový článek stal tak přelomovým? Rozsah max. 800 slov.

Doporučená literatura: 

  • Hastrup, K. 2013.  Anthropology and Nature. New York: Routledge
  • Hann, C. 2017. The Anthropocene and anthropology: micro and macro perspectives. European Journal of Social Theory 20(1), 183-96.
  • Chakrabarty, D. 2009. The climate of history: Four theses. Critical Inquiry 35(2): 197–222.
  • Lorimer, J. 2016. The Anthropo-scene: A guide for the perplexed. Social Studies of Science 47(1)
  • Crutzen, P. J., and W. Steffen. “How Long Have We Been in the Anthropocene Era?” Climatic Change 61, no. 3 (2003): 251–57
  • Latour, B. 2014. Anthropology at the Time of the Anthropocene - a personal view of what is to be studied. (http://www.bruno-latour.fr/sites/default/files/139-AAA-Washington.pdf )
  • Moore, A. 2015. Anthropocene anthropology: reconceptualizing global contemporary change. Journal of the Royal Anthropological Institute 22(1): 27-46.
  • Zalasiewicz, J.  Waters, C. N., Williams, M., Barnosky, A.D.,. Cearreta, A., Crutzen, P., Ellis, E. et al. 2015. When did the Anthropocene begin? A mid-twentieth century boundary level is stratigraphically optimal. Quaternary International 383: 196-203.

Online zdroje:

  • http://anthropoceneprimer.org/
  • http://www.anthropocene.info/about.php
  • https://theanthropocene.org/
  • http://anthropocene.au.dk/
  • https://edgeeffects.net/
  • https://iiraorg.com/2020/06/22/around-the-anthropocene-in-eighty-names-considering-the-urbanocene-proposition/

 

7. Kritika a rozšíření konceptu Antropocénu

 Literatura: Donna Haraway, Noboru Ishikawa, Scott F. Gilbert, Kenneth Olwig, Anna L. Tsing & Nils Bubandt. 2016. Anthropologists Are Talking – About the Anthropocene, Ethnos, 81(3): 535-564

 Přečtěte si rozhovor a shrňte základní argumenty všech řečníků. Jaký argument, úvaha, vás nejvíce zaujaly, kdo z řečníků vás přesvědčil, o čem jste více přemýšleli? Rozsah max 800 slov.

 Doporučená literatura:

  • Hamilton, Clive, Christophe Bonneuil, & Francois Gemenne, eds. 2015. The Anthropocene and the Global Environmental Crisis. Rethinking Modernity in a New Epoch. Abingdon and New York: Routledge
  • Eriksen, T. H. 2021. The Loss of Diversity in the Anthropocene Biological and Cultural Dimensions. Frontiers in Political Science, 3, 743610. https://doi.org/10.3389/fpos.2021.743610
  • Haraway, D. 2015. Anthropocene, Capitalocene, Plantationocene, Chthulucene: Making Kin. Environmental Humanities 6: 159-165
  • Haraway, D., Tsing, A., Mitman, G. 2019. Reflections on the Plantationocene: A Conversation with Donna Haraway and Anna Tsing. Edge Effects, https://edgeeffects.net/haraway-tsing-plantationocene/
  • Hornborg, A. 2017. Dithering while the planet burns: Anthropologists’ approaches to the Anthropocene, Reviews in Anthropology, 46:2-3, 61-77, DOI: 10.1080/00938157.2017.1343023 
  • Chakrabarty, D. 2009. The climate of history: Four theses. Critical Inquiry 35(2): 197–222
  • Kirksey, E. & S. Helmreich 2010. The emergence of multispecies ethnography. Cultural Anthropology 25, 545-76.
  • Latour, Bruno. Facing Gaia: Eight Lectures on the New Climatic Regime. Cambridge, UK: Polity, 201
  • Latour, B. 2014. Anthropology at the Time of the Anthropocene - a personal view of what is to be studied. (http://www.bruno-latour.fr/sites/default/files/139-AAA-Washington.pdf )
  • Lorimer, J. 2016. The Anthropo-scene: A guide for the perplexed. Social Studies of Science 47(1)
  • Malm, A., & Hornborg, A. (2014). The geology of mankind? A critique of the Anthropocene narrative. The Anthropocene Review, 1(1), 62–69. https://doi.org/10.1177/2053019613516291
  • Moore, A. 2015. Anthropocene anthropology: reconceptualizing global contemporary change. Journal of the Royal Anthropological Institute 22(1): 27-46.
  • Moore, J. W. 2015. Capitalism in the Web of Life: Ecology and the Accumulation of Capital. London: London: Verso
  • Moore, J., W. 2017. The Capitalocene, Part I: on the nature and origins of our ecological crisis, The Journal of Peasant Studies
  • Povinneli, E. A. 2017. Geontologies: The Concept and Its Territories. E-flux journal 81
  • Trischler, H. 2016. The Anthropocene. N.T.M. 24, 309–335. https://doi.org/10.1007/s00048-016-0146-3
  • Zalasiewicz, J.  Waters, C. N., Williams, M., Barnosky, A.D.,. Cearreta, A., Crutzen, P., Ellis, E. et al. 2015. When did the Anthropocene begin? A mid-twentieth century boundary level is stratigraphically optimal. Quaternary International 383: 196-203.
  • tabulka alterantivních názvů: https://iiraorg.com/2020/06/22/around-the-anthropocene-in-eighty-names-considering-the-urbanocene-proposition/

  

8. “Přehřívání” světa - energie, odpady, demografický růst 

Literatura: Hecht, Gabrielle. 2018. “Interscalar Vehicles for an African Anthropocene: On Waste, Temporality, and Violence”. Cultural Anthropology 33 (1), 109-41. https://doi.org/10.14506/ca33.1.05.

Přečtěte si text a napište jeho anotaci. Představte si, že anotace má představit případovou studii Gabrielly Hecht někomu, kdo článek nečetl – jak samotné etnografické detaily (Gabon, uran, Francie…), tak teoretické argumenty (k „antropocénu“, co je interscalar vehicle atd.). Při psaní anotace se zaměřte především na to, jakou roli mají v textu „měřítka“ (scales) a proč jsou tak podstatná; pro kontrolu, že je anotace kompletní, pomůže podívat se na název textu a na klíčová slova. Max. 1000 slov.

Doporučená literatura:

  • Alexander, C., & Reno, J. 2012. Introduction. In C. Alexander & J. Reno (Eds.), Economies of Recycling: The Global Transformation of Materials, Values and Social Relations (pp. 1-32). London: Zed Books. https://www.researchgate.net/publication/257976172_Economies_of_Recycling_The_Global_Transformation_of_Materials_Values_and_Social_Relations
  • Abram, S., Winthereik, B. R., Yarrow, T. (eds.) 2019. Electrifying Anthropology. Exploring Electrical Practices and Infrastructures. Bloomsbury Academic
  • Anand, N., Gupta, A., & Appel, H. (eds.) 2018. The promise of infrastructure. Duke University Press
  • Boyer, D. 2023. No More Fossils. University of Minnesota Press. 
  • Brown, K. 2017. Marie Curie´s Fingerprint: Nuclear Spelunking in the Chernobyl Zone. In In Anna Lowenhaupt Tsing, Heather Anne Swanson, Elaine Gan, Nils Bubandt (eds.): Arts of Living on a Damaged Planet - Ghosts and Monsters of the Anthropocene. University of Minnesota Press
  • Eriksen, Thomas Hylland. 2016. Overheating: an anthropology of accelerated change. London: Pluto Press.
  • Malm, A. 2016. Fossil Capital: The Rise of Steam Power and the Roots of Global Warming. Verso
  • Mitchel, T. 2011. Carbon Democracy: Political Power in the Age of Oil. Verso
  • Mitchell, T. 2009. Carbon democracy. Economy and Society, 38:3, 399-432
  • Petryna, A. 2018. “Wildfires at the Edges of Science: Horizoning Work Amid Runaway Change”. Cultural Anthropology 33 (4):570-95. https://doi.org/10.14506/ca33.4.06
  • Petryna, A. 2002. Life exposed: biological citizens after Chernobyl. Princeton [N.J.]: Princeton University Press
  • Urry, J. 2016. Complex Systems and Multiple Crises of Enegry. In Crate, S., Nuttall, M. (ed). Anthropology and Climate Change: From Actions to Transformations. Routledge
     

9. Politická ekologie a klimatická spravedlnost

Zdroje:

Walker-Crawford, N. 2023. Climate change in the courtroom: An anthropology of neighborly relations. Anthropological Theory 23(1): 76 – 99

The Climate Case: Peruvian Mountain Guide Saúl Luciano Lliuya vs. German Energy Company RWE (https://www.youtube.com/watch?v=FqTd7Bp2Fjc&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fdl1.cuni.cz%2F&source_ve_path=OTY3MTQ)

Etnografická studie soudní žaloby, kterou podal Saúl, farmář z Peru, na společnost RWE, analyzuje právní rovinu klimatické spravedlnosti. V čem spočívá dle autora textu klimatická ne/spravedlnost? Jak je konstruována analyticky? Jakou roli má ve snaze o narovnání klimatické nespravedlnosti zákon - a jakou morálka? A jak celý případ dopadl? Max. 800 znaků.

Doporučená literatura 

  • Baer, H. A., Reuter, T. 2015. Brief for GSDR 2015 Anthropological perspectives on climate change and sustainability: Implications for policy and action. https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/5834GSDR_brief_anthropology_SD_baer_reuter_rev.pdf
  • Blaser, M., Escobar, A. 2016. Political Ecology. With Arturo Escobar. In: Joni Adamson, William Gleason and David Pellow (Eds.) Keywords for Environmental studies. New York: New York University Press. PP. 164-167
  • Bryant, R. (ed.) 2015. International Handbook of Political Ecology. Edward Elgar
  • Cepek, M. 2012. Strange powers: Conservation, science, and transparency in an indigenous political project. Anthropology Today 28 (4): 14-17. Dostupné v Ebscohost po přihlášení.
  • Crate, S. A. 2011. Climate and Culture: Anthropology in the Era of Contemporary Climate Change. Annual Review of Anthropology 40(1):175-194
  • Dove, M. R., Carpenter, C. (eds.). 2008. Environmental Anthropology: A Historical Reader. MA: Blackwell
  • Escobar, A. 2008. Territories of Difference: Place, Movements, Life. Durham, NC: Duke University Press
  • Karlsson, Bengt. 2015. Political Ecology: Anthropological Perspectives. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. 10.1016/B978-0-08-097086-8.12215-9. 
  • Kryl, M. 2010. Environmentální spravedlnost přístupy k měření distribuce benefitů a rizik v oblasti životního prostředí. Diplomová práce. KSE FHS UK
  • Parsons, L. 2023. Carbon Colonialism: How Rich Countries Export Climate Breakdown. Manchester UP
  • Pellow, D. N. 2017. What is Critical Environmental Justice? Polity 
  • Penna-Firme, R. 2013. Political and event ecology: Critiques and opportunities for collaboration. Journal of Political Ecology 20(1):199-216. Dostupné https://journals.uair.arizona.edu/index.php/JPE/article/view/21764 
  • Robbins, Paul. 2012. Political Ecology: A Critical Introduction. 2d ed. New York: Wiley-Blackwell
  • Rudiak-Gould, P. 2014. “Climate Change and Accusation : Global Warming and Local Blame in a Small Island State.” Current Anthropology 55 (4): 365
  • Scheper-Hughes, N. 2005. Katrina: The Disaster and its doubles. Anthropology Today 21 (6): 2 - 4
  • Singer, M. 2019. Climate change and social inequality. The health and costs of global warming. Routledge
  • Schlosberg, D., Collins, L. B. 2014. From environmental to climate justice: climate change and the discourse of environmental justice. WIREs Clim Change 5:359–374.
  • Walker-Crawford, N. 2023. Climate change in the courtroom: An anthropology of neighborly relations. Anthropological Theory 2023, Vol. 23(1) 76–99
  • Whatmore, S. J. 2014. Political ecology in More-than-Human World: Rethinking „Natural“ Hazards. In : Hastrup, K. Anthropology and Nature. Routledge
    https://www.carbonbrief.org/in-depth-qa-what-is-climate-justice/
     

 10. Ekonomické odpovědi na klimatickou změnu: „green economy"

Zdroje: 

Úkol na hodinu bude doplněn v průběhu semestru

Doporučená literatura:

  • Abram, S., Winthereik, B.R. and Yarrow, T. (eds) 2019. Electrifying Anthropology: Exploring Electrical Practices and Infrastructures, p.65-82
  • Brown, E., Cloke, J., Gent, D., Johnson, P. H., Hill, Ch. 2014. Green growth or ecological commodification: debating the green economy in the global south, Geografiska Annaler: Series B, Human Geography 96 (3): 245-259.
  • Dalsgaard, S. 2013. The commensurability of carbon. Making value and money of climate change. HAU: Journal of Ethnographic Theory 3 (1): 80–98. (https://www.haujournal.org/index.php/hau/article/viewFile/hau3.1.006/311)
  • Dehm, Julia. 2017. CARBON COLONIALISM OR CLIMATE JUSTICE? INTERROGATING THE INTERNATIONAL CLIMATE REGIME FROM A TWAIL PERSPECTIVE. Windsor Yearbook of Access to Justice. 33. 129. 10.22329/wyaj.v33i3.4893
  • Cross, J. 2019. Life After Chemistry or A Carbon. Anthropology. Somatosphere. http://somatosphere.net/forumpost/life-after-chemistry-or-a-carbon-anthropology/
  • Fairhead, J., Leach, M., Scoones, I. 2012. Green Grabbing: a new appropriation of nature?, Journal of Peasant Studies, 39(2): 237-261.
  • Günel, G., 2016. What Is Carbon Dioxide? When Is Carbon Dioxide? PoLAR: Political and Legal Anthropology Review, 39(1), pp.33-45.
  • Huesemann, M, Huesemann, J. 2011. Techno-Fix: Why Technology Won't Save Us Or the Environment. New Society Publishers
  • Knight, D.M. 2017. The green economy as a sustainable alternative?. Anthropology Today, 33: 28-31.
  • Lang, M., Manahan, M. A., & Bringel, B. (Eds.). 2024. The Geopolitics of Green Colonialism: Global Justice and Ecosocial Transitions (1st ed.). Pluto Press. https://doi.org/10.2307/jj.12865310
    https://decolonisegeography.com/blog/2021/11/carbon-colonialism/
     

11. Indigenní odpovědi na klimatickou změnu

Zdroje:

Úkol na hodinu bude doplněn v průběhu semestru

Doporučená literatura:

  • Agrawal, Arun, 1995, “Dismantling the Divide between Indigenous and Scientific Knowledge,” Development and Change 26:413-439.
  • Cocks, Michelle, 2006, “Biocultural Diversity: Moving Beyond the Realm of `Indigenous’ and `local’ People,” Human Ecology 34(2):185-200.
  • CRATE, S., NUTTALL, M. (ed). 2016. Anthropology and Climate Change: From Encounters to Actions. Routledge
  • CRATE, S., NUTTALL, M. (ed). 2016. Anthropology and Climate Change: From Actions to Transformations. Routledge
  • Dove, M. R., 2006, “Indigenous People and Environmental Politics,” Annual Review of Anthropology 35:191-208.
  • Dove, M. R. (ed). 2014. The Anthropology of Climate Change: An Historical Reader. Malden, MA: Wiley Blackwell - Part IV: Knowledge and its Circulation
  • Escobar, Arturo, 1998, “Whose Knowledge, Whose Nature Diversity, Conservation, and the Political Ecology of Social Movements,” Journal of Political Ecology 5(1):53-81.
  • Hastrup, K., Rubow, C. (Ed.). 2014. Waterwolds. Living with Environmental Change. London: Routledge
  • Lazrus, H. 2012. “Sea Change: Island Communities and Climate Change.” Ann. Rev. of Anthropology 41: 285-301.
  • Lauer, Matthew, and Shankar Aswani, 2009, “Indigenous ecological knowledge as situated practices: understanding fishers' knowledge in the western Solomon Islands,” American Anthropologist 111(3):317-329.
  • Nadasdy, Paul, 2005, "Transcending the Debate over the Ecologically Noble Indian: Indigenous Peoples and Environmentalism," Ethnohistory 52(2):291-331.
     

 12.  Alternativní konceptualizace vztahu lidských a ne-lidských světů: obýváme "more-than-human worlds"

 Literatura:

Tsing, A.L 2014. More-than-Human sociality: A call for critical desription. In: Hastrup, K. Anthropology and Nature. Routledge

Přečtěte si text A. Tsing. Několik kapitol má v názvech otázky, na které A. Tsing v textu odpovídá – zrekapitulujte, jak Tsing na uvedené otázky odpovídá, současně se ale pokuste přemýšlet, zda Vám na odpovědích něco „nesedí“, chybí, není pro Vás dost důvěryhodné atd. Odpovědi A. Tsing i své otázky k těmto odpovědím napište v rozsahu max. 800 slov. 

Doporučená literatura:

  • Descola, P. 2005. Beyond Nature and Culture. University of Chicago Press
  • Haraway D. 2008. When Species Meet. Minneapolis: University of Minnesota Press
  • Haraway, D., 2016. Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene. Durham, NC: Duke University Press
  • Chao, Sophie. 2022. In the Shadow of the Palms: More-Than-Human Becomings in West Papua. Durham, NC: Duke University Press.
  • Ingold, T. 2013. Anthropology beyond humanity. Suomen Antropologi 38(3):5-23
  • Keil, P.G. 2024. The Presence of Elephants: Sharing Lives and Landscapes in Assam (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003402985
  • Kirksey, S. Eben, and Stefan Helmreich. 2010. “The Emergence Of Multispecies Ethnography.” Cultural Anthropology 25(4): 545-576
  • Kohn, E. 2013. How Forests Think. Toward an Anthropology Beyond the Human. University of California Press
  • Kuřík, B. 2022. Towards an Anthropology of More-Than-Human Resistance: New Challenges for Noticing Conflicts in the Plantationocene. Social Studies. https://doi.org/10.5817/SOC2022-29552
  • Tsing, A.L 2014. More-than-Human sociality: A call for critical desription. In: Hastrup, K. Anthropology and Nature. Routledge
  • Tsing, AL. 2015. The Mushroom at the End of the World: On the Possibility of Life in Capitalist Ruins. Princeton & Oxford: Princeton University Press
  • Van Dooren, T., Kirksey, E. and Münster, U., 2016. Multispecies Studies: Cultivating Arts of Attentiveness. Environmental Humanities, 8 (1), pp. 1–23.
  • Van Dooren, T. 2022. A World in a Shell: Snail Stories for a Time of Extinctions. Cambridge, MA: MIT Press
  • Viveiros de Castro, E. 1998 Cosmological Deixis and Amerindian Perspectivism. Journal of the Royal Anthropological Institute 4(3):469–488.
  • Viveiros de Castro, E. 2012. Cosmological perspectivism in Amazonia and elsewhere. HAU: Masterclass Series 1:45–168
  • Ogden, L; Hall, B & K Tanita. 2013 Animals, Plants, People, and Things: A Review of Multispecies Ethnography Environment and Society: Advances in Research 4 (1) 5-24
     

Last update: Zandlová Markéta, Mgr. et Mgr., Ph.D. (07.10.2025)
Registration requirements - Czech

Kurz je určen výhradně studujícím 2. ročníku studijního programu Antropologická studia, a není proto možné si jej zapsat po webu.

Last update: Potoček Jan, Mgr., Ph.D. (09.05.2021)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html