SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Research Methods in Social and healthcare Practice I. - YMRS0010
Title: Výzkumné metody v sociální a zdravotnické praxi I.
Guaranteed by: Programme Management and Supervision (24-KRS)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:combined
Hours per week, examination: summer s.:6/14, MC [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Is provided by: YMRNPK013
Guarantor: Mgr. Jiří Mertl, Ph.D.
prof. Walter Lorenz, M.Sc., Ph.D.
doc. Monika Bosá, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Romana Pištěková (21.05.2018)
Anotace předmětu: Kurz je zaměřen prakticky, kdy si student prohlubuje dovednosti a znalosti, jak prakticky realizovat kvalitativní výzkum ve vlastní oblasti zájmu. Kurz je zaměřen (1) na základní techniky a metody sběru dat (dotazování / vedení rozhovoru, pozorování, analýza dokumentů), jakož i (2) na základní metody a principy analýzy kvalitativních dat. Pozornost je věnovaná zejména analýze dat pomocí základních principů, postupů a technik zakotvené teorie. V průběhu kurzu si studenti prakticky vyzkouší základní techniky sběru dat (vedení rozhovoru, pozorování) a základní techniky analýzy dat s tím, že zvládnou zejména techniku otevřeného kódování, dokážou identifikovat podstatné kategorie vyvozené z dat a naleznou mezi nimi existující vztahy. Studenti si osvojí základní dovednosti, jak získat empirickou informaci z kvalitativního materiálu a využít ji v praktickém rozhodování. Cíle kurzu: • Studenti porozumí principům základních metod sběru dat v kvalitativním výzkumu (pozorování, vedení rozhovoru, fokusní skupiny), a umí je aplikovat • Studenti si vyzkoušejí analýzu vlastních dat pomocí techniky zakotvené teorie s tím, že zvládnou zejména techniku otevřeného kódování, dokážou identifikovat podstatné kategorie vyvozené z dat a naleznou mezi nimi existující vztahy. Studenti si osvojí základní dovednosti, jak získat empirickou informaci z kvalitativního materiálu a využít ji v praktickém rozhodování. Obsah přednášek a seminářů: VÝUKOVÝ BLOK 1: - Základní metody sběr dat v kvalitativním výzkumu (příprava na vedení rozhovoru a pozorování, focus groups) VÝUKOVÝ BLOK 2: - Otevřené kódování: označování jevů, vytváření a pojmenování kategorií, rozvíjení vlastností a dimenzí kategorií, záznamy kódování - Axiální kódování: paradigmatický model, jev, příčinné podmínky, kontext, intervenující podmínky, strategie jednání, následky VÝUKOVÝ BLOK 3: - Selektivní kódování: identifikace příběhu, určení vlastností a dimenzí centrální kategorie, uvádění kategorií do vztahu k centrální kategorii, ověřování vztahů, odhalování pravidelností, upevňování spojení, seskupování kategorií, zakotvení teorie - Psaní analytického textu, práce s citacemi a strategie prezentace dat Výstupy semestru: Student: - Umí objasnit logiku základních metod sběru dat v kvalitativním výzkumu. - Aplikuje techniku otevřeného kódování a dokáže popsat základní kategorie nalezené v datech - Prakticky si vyzkouší techniky axiálního kódování, identifikuje a pojmenuje vztahy mezi kategoriemi - Provede základní analýzu dat podle principu zakotvené teorie - Svá zjištění a postup analýzy demonstruje jak v písemné, tak ústní, formě
Registration requirements - Czech
Last update: Romana Pištěková (12.05.2021)

Kurz je určen výhradně studujícím 1. ročníku studijního programu Řízení a supervize v soc. a zdrav. organizacích, a není proto možné si jej zapsat po webu.

Syllabus - Czech
Last update: doc. Monika Bosá, Ph.D. (22.09.2020)

Kromě kontaktní výuky je předpokládáno samostudium textů a dokumentů (vložených v Moodle) k teorii a praxi sociálního výzkumu v sociálních a zdravotnických organizacích. Podkladem pro hodnocení studenta je realizace výzkumného šetření (realizace kvalitativního rozhovoru, protokolární záznam z pozorování), jeho odevzdání v písemné podobě a jeho ústní obhajoba.

V případě potřeby přesunu výučby do online prostoru (z důvodu hygienických opatření ve vztahu k pandemické situaci)  bude výučba realizovaná pravidelnou konferenční výukou v prostředí MS Teams https://dl.cuni.cz/ms-teams/



* Povinná literatura:

STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie. 1.vyd. Boskovice: Albert, 1999. 196 s. Přel. S. Ježek. ISBN 80-858-3460-X.

ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Biograf: časopis pro kvalitativní výzkum. ISSN 1211-5770.
Články a výzkumné zprávy průběžně doplňované vyučující v Moodle kurzu

* Doporučená literatura:
BRYMAN, A. Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press, 2004. 608 s. ISBN 978-0199264469.
DARLINGTON, Y., SCOTT, D. Qualitative research in practice: Stories from the field. Buckingham; Philadelphia: Open University Press, 2002.
ELLIS, C. Heartful autoethnography. Qualitative Health Research, 1999, 9.5: 669-683.
FISCHER-ROSENTHAL, W. , ROSENTHAL, G. Analýza narativně-biografických rozhovorů. In Biograf. Praha, 2001, s. 9-20, no. 24. ISSN 1211 -5770.
HAMMERSLEY, M., ATKINSON, P. Ethnography: principles in practice. 2nd ed. New York: Routledge. 323 p. ISBN 04-150-8664-7.
HAVLÍKOVÁ, J., HUBÍKOVÁ, O. Rovnoprávný uživatel: nový trend v sociálních službách na bedrech pracovníků pobytového zařízení. In Biograf: časopis pro biografickou a reflexivní sociologii. Praha, 2007. s. 33-60, vol. 42. ISSN 1211 -5770.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 407 s. ISBN 80-736-7040-2.
CHARMAZ, K. Constructing grounded theory: a practical guide through qualitative analysis. Los Angeles: SAGE Publications, 2006. 208 s. Introducing qualitative methods. ISBN 07-619-7353-2.
CHENAIL, R. J. Jak srovnat kvalitativní výzkum do latě. In Biograf Bulletin. Praha: Časopis Biograf, 1998, s. 29-37, vol. 16. ISSN 1211-5770.
KOHÚTEK, P. Prezentování kvalitativních údajů. In Biograf. Praha: Časopis Biograf, 1997, vol. 9. ISSN 1211-5770.
KONOPÁSEK, Z. Co si počít s počítačem v kvalitativním výzkumu: program ATLAS/ti v akci. In Biograf, Praha: Časopis Biograf, 1997, s. 71-110, vol. 12. ISSN 1211-5770.
MILES, M. B., HUBERMAN, A.M. Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. 2nd ed. Thousand Oaks: SAGE, 1994. 338 s. ISBN 08-039-5540-5.
MILOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. 332 s. ISBN 80-247-1362-4.
RIESSMAN, C.K., ed. Qualitative studies in social work research. Thousand Oaks: Sage Publications, 1994.
SEALE, C. Kvalita v kvalitativním výzkumu. In Biograf, časopis pro biografickou a reflexivní sociologii. Praha, 2002, s. 3-16, vol. 27. ISSN 1211 -5770.
SILVERMAN, D.. Interpreting Qualitative Data: Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. 2nd ed., reprinted. London: Sage, 2003. 325 p. ISBN 978-076-1968-658.
SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar, 2005. 327 s. ISBN 80-551-0904-4.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html