|
|
|
||
Last update: Mgr. Blanka Tollarová, Ph.D. (13.01.2014)
|
|
||
Last update: Mgr. Blanka Tollarová, Ph.D. (06.01.2014)
Cílem kurzu je seznámit studenty s principy a základními přístupy kvalitativního výzkumu tak, aby dokázali sami ve svých organizacích nebo prostředích navrhnout výzkumné téma a jemu adekvátní výzkumnou strategii, provést pilotní sběr dat a na jeho základě upřesnit výzkumnou otázku a plánovaný výzkumný projekt. |
|
||
Last update: Mgr. Blanka Tollarová, Ph.D. (07.07.2014)
Cvičení a úkoly k dosažení dovedností: Cíle kurzu: |
|
||
Last update: Mgr. Blanka Tollarová, Ph.D. (24.04.2014)
Výstupy kurzu Student
Stručný program přednášek a seminářů: a) teorie a nejdůležitější pojmy:
b) cvičení a úkoly k dosažení dovedností:
Základní učebnice: ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
Doporučená literatura Články a výzkumné zprávy průběžně doplňované vyučující v moodle kurzu Biograf: časopis pro kvalitativní výzkum. ISSN 1211-5770. BRYMAN, Alan. Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press, 2004. DARLINGTON, Y., SCOTT, D. Qualitative research in practice: Stories from the field. Buckingham, Philadelphia: Open University Press, 2002. DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002. DUDOVÁ, R. Kvalitativní metodologie sociologického výzkumu: konstruktivistická grounded theory a "rozumějící rozhovor". In Šubrt, J. (ed.). Soudobá sociologie IV. Praha: Karolinum, 2010. s. 364 - 383. ISBN 9788024617893. GRÖNFORS, M. Od scientistní sociální vědy k zodpovědnému výzkumu: Poučení z výzkumu finských Romů. Biograf, 23, 2000. Dostupné z <http://biograf.institut.cz/clanky/clanek.pp?clanek=2302> GUILLEMIN, Marillys; GILLAM, Lynn. Etika, reflexivita a "eticky důležité okamžiky "ve výzkumu. Biograf, 2004, 35: 11-31. GUMMESSON, Evert. Qualitative methods in management research. Sage, 2000. HEATH, A.W. Jak psát projekt kvalitativního výzkumu. Biograf, 10-11, 1997. Dostupné z <http://biograf.institut.cz/clanky/clanek.pp?clanek=10-1110> HENDL, J.: Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál 2005. CHENAIL, R.J.. Rozhovorová cvičení: Lekce z rodinné terapie. Biograf, 21, 2000. <http://biograf.institut.cz/clanky/clanek.pp?clanek=v2101> Kaufmann, J.-C.: Chápající rozhovor. Praha: SLON 2010. Lindbloom, Jana. "Preklopenie asymetrie po získání údajov: Pomáha informovaný súhlas alebo škodí?" Biograf, 2004, 35, 85-95. Miovský, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2009. MORGAN, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Nakladatelství Albert, 1991. Punch, K. F.: Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál 2008. RIESSMAN, C.K., ed. Qualitative studies in social work research. Thousand Oaks: Sage Publications, 1994. Silverman, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar, 2005. STRAUSS, Anselm, CORBINOVÁ, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Nakladatelství Albert, 1999. THYER, Bruce (ed.). The handbook of social work research methods. Sage, 2009. Yin, Robert K. Case Study Research. London: SAGE, 2009. |
|
||
Last update: Mgr. Blanka Tollarová, Ph.D. (06.01.2014)
Pro absolvování kurzu je třeba včas odevzdat všechny zadané domácí úkoly a obhájit písemnou semestrální práci. Práce obsahuje náčrt výzkumného projektu (téma a cíl výzkumu, výzkumná otázka) a počáteční kroky (scénář rozhovoru, sběr a formální a obsahová reflexe prvního rozhovoru) výzkumu využívajícího kvalitativní přístup. Obhajoba je ústní a student při ní představuje svůj výzkumný projekt a případné úpravy, které v něm navrhuje na základě prvního sběru dat a studia relevantní literatury.
Plagiátorství v jakékoliv formě a podobě nebude tolerováno a bude řešeno zcela nekompromisně na katedrální i fakultní úrovni! Plagiátorství zahrnuje kopírování vět či odstavců z internetu, knih, článků či jiných zdrojů bez jejich řádné a správné citace; reprezentování slov, myšlenek a práce někoho jiného (i spolustudujících!) jako svých vlastních; a další formy akademické nečestnosti. Vyučující pravidelně kontrolují veškeré písemné projevy studujících pro známky plagiátorství prostřednictvím speciálního softwaru vyvinutého právě pro tyto účely, jež mají k dispozici. Plagiátorství může mít za následek až vyloučení ze studia. Pokud máte jakékoliv dotazy k tomuto tématu, či si nejste jisti, zda vámi využívané zdroje řádně a správně citujete, poraďte se DOPŘEDU se svými vyučujícími. Doporučujeme také konzultaci pedagogického textu Katedry genderových studií Stylistika, argumentace a akademické psaní, kde je téma plagiátorství detailně vysvětleno (k dispozici v SIS souborech pod kurzem Stylistika, argumentace a literární teorie). |