|
|
|
||
Předmět seznamuje studující s teoretickými a metodlogickými východisky výzkumu na poli studia jazykových schopností a gramotnosti. Seznamuje studující s aktuálními přístupy v současném výzkumu jazyka a
gramotnosti a to s důrazem na psycholingvistické a vývojové perspektivy a trendy v mezinárodním výzkumu. Předmětu je velmi vhodnou oporu studujících pro přípravu projektu diplomové práce nebo ve fázi zpracování diplomové práce v oblasti studa a gramotnosti. Zároveň ale může velmi dobře sloužit jako strukturovaná opora pro studující se zájmem o psychodiagnostiku jazykových schopností a gramotnosti.
V jednotlivých ročnících, kdy je kurz vypisován, může docházet k aktualizaci procesů a postupů, kterými studující ve výuce prochází a to tak, aby zejména semestrální úkol studujících odrážel živá a vyučujícími kurzu aktuálně rozvíjené projekty na poli studia jazyka a gramotnosti. vede
studenta k identifikaci konkrétního problému/tématu pro zpracování vlastního návrhu výzkumu.
Last update: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (27.02.2025)
|
|
||
Povinná:
Last update: Prikrylová Katarína, Mgr. (03.12.2023)
|
|
||
Předmět je vyučován jako série seminárních setkání i praktických cvičení realizovaných ve třídě i ve výzkumném terénu. V průběhu semestru se studující postupně seznámí s jednotlivými rovinami popisu jazykových (fonologických) a řečových schopností a v rámci praktických cvičení si vyzkouší metody zjišťování jejich rozsahu a kvality. Literatura (doporučená): Last update: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (27.02.2025)
|
|
||
Studující prokazují v průběhu semestru aktivní účast v seminárních blocích výuky a průběžně plní zadané úkoly (praktická cvičení v terénu). Ke zkoušce se připravují s oporou předepsané literatury Harmonogram výuky v aktuálním semestru viz studijní opory v Moodle. Požadavky k ukončení předmětu v LS 2025: Splnění dvou terénních praktik doplněných o dva elktronciké datové výstupy a to do termínu - 31.5.2025 Orientační rozložení zátěže studujících v předmětu podle kreditového ohodnocení předmětu: Předmět je oceňovín až 3 kredity,což odpovídá cca 75-90 hodin práce studujících. Celkovou hodinovou dotaci v předmětu dále rozlišujeme takto:
Výstupy (předpoklad pro přípuštění ke zkoušce)
Zkouška:
Last update: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (27.02.2025)
|
|
||
Témata (LS 2025):
Úvod: Studium jazyka a gramotnosti v psycholingvistické vývojové perspektivě – vývoj tématu a významná teoretická východiska, představení východisek pro studium problematiky.
blok "Narativní schopnosti"
Blok "Fonologické schopnosti"
Harmonogram výuky v LS - vi studijní opory v Moodle : https://dl1.cuni.cz/course/section.php?id=185458 Last update: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (27.02.2025)
|