Předmět je koncipován jako volně navazující na předmět Metody výzkumu v psychologii I. Poskytuje tedy
pokračující části strukturovaného výkladu metod výzkumu v psychologii. Akcentuje metody užívané v tzv.
kvalitativních výzkumných přístupech i ve smíšených/kombinovaných výzkumných designech. Pozornost bude
věnována především analytickým postupům i s ohledem na kvantifikaci kvalitativních dat. V seminární části
předmětu je kladen důraz na schopnost studenta posuzovat adekvátnost volby konkrétních metod sběru a analýzy
dat ve vztahu k designu psychologického výzkumu.
Témata:
1. Úvod do metodologie kvalitativního výzkumu
2. Kvalitativní přístup – východiska
3. Techniky sběru a tvorby dat, design dle času, subjektu výzkumu, pořadí technik
4. Pozorování – tvorba dat
5. Pozorování – analýza s a bez podpory SW
6. Rozhovory – tvorba dat
7. Scénáře rozhovorů
8. Analýza rozhovorů – tematická analýza
9. Analýza rozhovorů – narativní a diskurzivní analýza
10. Analýza rozhovorů – fenomenologická analýza
11. Analýza stop a výsledků činnosti – tvorba dat
12. Analýza stop a výsledků činnosti – analýza s a bez podpory SW
13. Metody výzkumu v psychologii – diskuse a otevřené otázky
Syllabus - Czech
Last update: Kristýna Macková (16.10.2019)
Povinná literatura: MIOVSKÝ, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Grada Publishing. ISBN 8024713624. ŘIHÁČEK, T. ČERMÁK. I., HYTYCH, R. et al. (2013). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Masarykova Univerzita Brno. ISBN 978-80-210-6382-2. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN: 978-80-262-0644-6.
Doporučená literatura: ČERMÁK, I., HILES, D., CHRZ, V. (2007). Narativně orientovaný výzkum: interpretační perspektivy. Psychologica, 37: 53-66. SEALE, C. (2002). Kvalita v kvalitativním výzkumu. Biograf, 27, 3 -16. KONOPÁSEK, Z. (1997). Co si počít s počítačem v kvalitativním výzkumu: program ATLAS/ti v akci. Biograf, 12: 71-110. ČERMÁK, I., ŠTĚPANÍKOVÁ, I. (1997). Validita v kvalitativním psychologickém výzkumu. Československá psychologie, 41.6: 503-512. ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. (2013). Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, 23(4): 478-510.
Entry requirements - Czech
Last update: Bc. Kristina Anna Vyletová (07.09.2021)
Kurz je určen výhradně studujícím 1. ročníku studijního programu TVP, a není proto možné si jej zapsat po webu.