SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Grounded Theory - YMN219
Title: Zakotvená teorie
Guaranteed by: Programme Civil Society Studies (24-KSOS)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, MC [HT]
Capacity: 20 / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Tereza Pospíšilová, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Tereza Pospíšilová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Tereza Pospíšilová, Ph.D. (17.09.2023)
Cílem předmětu je pomoci studujícím, aby si vyzkoušeli analytické postupy ZT – otevřené kódování, analytické poznámkování, teoretické vzorkování a rozvíjení vztahů mezi kategoriemi. Výsledkem by mělo být osvojení si terminologie ZT a porozumění otevřenému analytickému postupu ZT, který vede ke konceptualizaci a vytváření teorie. Zakotvená teorie je metoda výzkumu, která v sociologii dlouho udávala představu o tom, jak by měl vypadat rigorózní kvalitativní výzkum. Od konce 60. let 20. století prošla zajímavým vývojem od klasické verze po konstruktivistickou variantu ZT, přičemž dnes se stále používají a publikují všechny varianty, na jejichž rozvoji se donedávna podíleli též sami ikoničtí zakladatelé (Barney Glaser, 1930-2022, a Anselm Strauss, 1916-1996).
Teaching methods - Czech
Last update: doc. PhDr. Tereza Pospíšilová, Ph.D. (17.09.2023)

Výuka má podobu seminářů. Studenti a studentky se na každý seminář připraví skrze četba a dále formou menších úkolů, např. analýza menšího úseku dat, čtení úryvku teoreticky zcitlivujícího textu, vytvoření analytické poznámky, nebo čtení a poznámkování pracovních výstupů ostatních spolu-studujících. Základní metodou výuky je zkoušení, uvažování, psaní a dělání chyb… Účastníci pracují se společnými daty (přepisy rozhovorů poskytnuté vyučující). Je možné domluvit se také na analýze vlastních dat účastníků (musí však být připraveni je sdílet částečně s ostatními a data proto musí být anonymizovaná). Při analýze z pedagogických důvodů vystačíme s metodou tužka – papír, ale pokud je někdo zvyklý pracovat v Atlas.ti, je to možné. Konkrétní zadání a podklady k četbě budou v Moodlu.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Tereza Pospíšilová, Ph.D. (17.09.2023)

Atestace

·         Podmínkou atestace je účast na blokových seminářích (minimálně 4 ze 6) a průběžná příprava na semináře (četba viz rozpis v Moodlu; DÚ postupně podle zadání v seminářích a v Moodlu)

·         Na závěr předmětu studenti odevzdávají pracovní pokus o analýzu a interpretaci dat (svých nebo dodaných vyučující) v rozsahu 6-12 stran, kde se hodnotí uplatnění postupů a ducha zakotvené teorie. Tento pokus budou číst i spolu-studující, nejen vyučující.

 Nad odevzdanou analýzou proběhne rozprava v menších skupinách společně s vyučující (online v MS Teams).

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Tereza Pospíšilová, Ph.D. (17.09.2023)

viz Sylabus zde v SIS a též v Moodlu

Povinná literatura:

Bryant, A., Charmaz, K. 2019. The SAGE Handbook of Current Developments in Grounded Theory. London: SAGE (online v knihovně)

Strauss, A., Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu: Zakotvená teorie. Boskovice: Albert.

Kratší úryvky z teoretických sociologických textů (např. Bauman, Goffman, Berger) nebo z doplňující literatury budou postupně doplňovány v Moodlu.

Doplňující literatura:

Glaser, B., Strauss, A.  2005 (orig. 1965). The Awareness of Dying. London. Aldine Transaction.

Glaser, B., Strauss, A. 1967. The Discovery of Grounded Theory. London: Weidenfeld and Nicolson.

Charmaz, K. 2009. Constructing Grounded Theory. London: SAGE.

Švaříček, R., Šeďová, K. 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html