|
|
|
||
|
Cílem předmětu je dát nahlédnout do tématu filantropie jako klíčového společenského fenoménu a zároveň jedné z opěrných oblastí občanské společnosti. Kurz se zaměřuje na současnost filantropie a její aktuální výzvy v mezinárodním i českém kontextu. VPředmět se věnuje dobrovolnictví a dárcovství (včetně nadací). Zaměříme se na znalost základních pojmů v obou oblastech a ovládnutí základních teoretických přístupů, které nám umožňují chápat podoby, přínosy i problémy dobrovolnictví a dárcovství.
Last update: Pospíšilová Tereza, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2025)
|
|
||
|
Nepovinné setkání on-line v MS Teams v pátek 10. 10. 14:00- 15:00: vysvětlení koncepce kurzu, průběhu výuky, povinností, otázky a odpovědi. Link bude v kurzu v Moodlu. Výuka probíhá formou přednášek organizovaných do dvou výukových bloků v kombinaci s aktivizačními prvky výuky. V kombinované výuce se počítá s tím, že studující si přečtou povinnou literaturu samostatně před výukovým blokem, protože ten má smysl prohlubující – nelze převyprávět obsah všech témat v omezeném prostoru prezenční výuky. Na začátku každého bloku výuky studenti písemně odpoví na pár otázek z povinné literatury na daný blok = minitest (15 minut). V rámci výuky proběhne zpětná vazba od vyučující a diskuse. Tyto minitesty jsou ohodnoceny a vstupují do atestace. Last update: Pospíšilová Tereza, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2025)
|
|
||
|
Minitesty v rámci bloků výuky (maximum 10 x 2, celkem 20 bodů). Písemný test z povinné literatury a obsahu přednášek ve zkouškovém období (maximum 80 bodů). Podmínkou atestace je příprava na setkání, aktivní účast na setkáních, splnění úkolů (ve třídě i doma). Účast na workshopu o dobrovolnictví 14. 11. organizovaném FHS UK (prezenčně nebo online) a vypracování krátké reflexe (10 bodů) – odevzdat do Moodlu do 30. 11. 2025. Celkem je maximálně možné získat 100 (+10) bodů; pro úspěšné absolvování je třeba získat minimálně 60 bodů. Závěrečné hodnocení: 60-74 dobře; 75-89 velmi dobře; 90-110 výborně. Last update: Pospíšilová Tereza, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2025)
|
|
||
|
viz Sylabus v souborech zde v SIS (a též v Moodlue) Last update: Pospíšilová Tereza, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2025)
|
|
||
|
Výsledky učení kurzu FAD Znalosti 1. Student/ka definuje pojem filantropie a vysvětlí jeho vztah k občanské společnosti. 2. Student/ka rozliší základní právní formy neziskových organizací v ČR, zejména nadace a spolky. 3. Student/ka popíše sociologické, ekonomické a biologické teoretické přístupy k altruismu. 4. Student/ka vysvětlí základní typy dobrovolnictví a jejich charakteristiky. 5. Student/ka rozliší motivace dobrovolníků v různých typech organizací. 6. Student/ka popíše legislativní rámec dobrovolnictví v ČR. 7. Student/ka interpretuje data o dobrovolnictví a dárcovství v ČR a porovná je s mezinárodními trendy. 8. Studentka umí uvést několik zdrojů dat o filantropii v ČR a v zahraničí (výzkumů či výzkumných projektů, institucí) 9. Student/ka popíše teorii daru podle Marcela Mausse a její aplikaci na současnou filantropii. 10. Student/ka vysvětlí rozdíl mezi principem daru a principem tržní směny. 11. Student/ka identifikuje hlavní výzvy filantropie ve státě sociálních služeb. 12. Student/ka vysvětlí souvislosti mezi sociálním kapitálem a dobrovolnictvím. Dovednosti 11. Student/ka interpretuje kvantitativní data o dobrovolnictví a filantropii. 12. Student/ka aplikuje teoretické koncepty na konkrétní příklady dárcovství a dobrovolnictví. 13. Student/ka kriticky zhodnotí roli nadací v demokratické společnosti. 14. Student/ka diskutuje argumenty pro a proti daňovému zvýhodnění dárců. 15. Student/ka vyhodnotí význam a rizika filantropie jako zdroje financování neziskového sektoru. Postoje 20. Student/ka si uvědomuje etické aspekty dárcovství a dobrovolnictví. 21. Student/ka reflektuje vlastní hodnoty ve vztahu k altruismu a filantropii. 22. Student/ka oceňuje význam dobrovolnictví pro rozvoj občanské společnosti. 23. Student/ka kriticky přistupuje k filantropii jako nástroji společenské změny. Last update: Pospíšilová Tereza, doc. PhDr., Ph.D. (25.09.2025)
|
