SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Rajtačka, robotárna, čoro kher: the workhouse in the context of social, political and economic changes in Bohemian lands in the first half of the 20th century - YMHA56
Title: Rajtačka, robotárna, čoro kher: Donucovací pracovna v českých zemích v kontextu sociálních, politických a ekonomických proměn první poloviny 20. století
Guaranteed by: Programme Anthropological studies (24-KOA)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2025
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, MC [HT]
Capacity: unknown / unlimited (20)
Min. number of students: 5
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Pavel Baloun, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Pavel Baloun, Ph.D.
Annotation - Czech
Když Internetová encyklopedie dějin Brna na svém facebookovém profilu v listopadu 2018 zveřejnila 177 let starou fotografii Zemské donucovací pracovny, která v Brně existovala mezi léty 1841 a 1949, mnozí komentující zdůrazňovali, že taková instituce by měla existovat i v současném Česku. Někteří komentující obnovení donucovací pracovny dokonce poněkud zastřeným, ale současně široce srozumitelným jazykem, spojovaly s brněnskými Romy. Kurz studujícím představí donucovací pracovnu jako instituci rozkročenou na pomezí chudinské péče a vězeňství, v období první poloviny 20. století, tj. v době turbulentních politických změn, ekonomických krizí, válečných konfliktů, sociální transformace i národních bojů. Cílem přitom nebude rekonstrukce institucionálních dějin, nýbrž ukázat donucovací pracovnu jako vhodný výchozí bod pro sledování rozmanitých témat historické antropologie a sociálních dějin. Studující se v průběhu semestru seznámí s vybranými staršími i aktuálními koncepty a teoretickými diskuzemi, které lze k donucovací pracovně vztáhnout. Jedná se například o známý koncept totálních institucí E. Goffmana, v tuzemsku málo známý pojem trestanecké práce (v konstrastu k nucené práci) Ch. De Vita a A. Lichtensteina, koncept "workscape" T. Andrewse apod. Donucovací pracovna bude nahlížena jako specifický sociální prostor, v jehož rámci lze zkoumat dynamiku sociálních, genderových i rasových hierarchií společnosti českých zemí, promýšlet proměny sociálních norem "řádné práce" na straně jedné a "štítění se práce" na straně druhé, zabývat se vyjednáváním napětí mezi reformátorským úsilím o nápravu "žebráků", "tuláků" i "prostitutek" nebo spíše posílením jejich izolace od společnosti, analyzovat legitimitu proměňujících se politických režimů, či rekonstruovat každodennost konkrétní totální instituce v době první poloviny 20. století.
Last update: Baloun Pavel, Mgr., Ph.D. (14.09.2025)
Course completion requirements - Czech

Podmínka:
Účast na výuce - povolené 3 absence během semestru.

Povinnosti:
1. Pravidelná četba na každou hodinu (označená v sylabu jako Společná četba).
2. varianta a) ústní referát na sekundární literaturu během semestru;
2. varianta b) písemná anotace na sekundární literaturu v rozsahu 1 (max. 2) normostrany, případně jiný text. Podobu úkolu je potřeba předem konzultovat.

Last update: Baloun Pavel, Mgr., Ph.D. (14.09.2025)
Syllabus - Czech

2. 10. Úvodní hodina
- představení kurzu

9. 10. "Genderovaná instituce" (J. Acker)
Referát:
Joan Acker, From Sex Roles to Gendered Institutions, Contemporary Sociology 21/1992, s. 565-569 https://doi.org/10.2307/2075528
Společná četba:
Soubor s názvem spolecna cetba 2. hodina, který obsahuje ukázku domácího řádu, stanov a služebních instrukcí pro donucovací pracovny v českých zemích a současně také výběr ze strojopisu Otázek pro zkoušky dozorců donucovacích pracoven v zemi Moravskoslezské z poloviny 30. let. 20. století, kde sledujte otázky č. 1, 2, 3, 6, 7 a 8. Přemýšlejte mj. nad otázkou, jakými způsoby byly donucovací pracovny genderovanými institucemi.

16. 10. "Totální instituce" (E. Goffman)
Referát:
Erving Goffman, Asylums. Essays on the Social Situation of Mental Patients and Other Inmates (orig. 1961), s. 12-74 (kapitola The Inmate World) Veronika Kotmanová
Společná četba:
Vašek Káňa, 2 roky v polepšovně. Vypravování bývalého chovance polepšovny (1930), slovo úvodem + s. 24-27, 28-35 a 80

23. 10. "Trestanecká práce" (Ch. De Vito-A. Lichtenstein)
Referát:
Christian De Vito - Alex Lichtenstein, Writing a Global History of Convict Labour, International Review of Social History 58/2013, s. 285-325 (https://doi.org/10.1017/S0020859012000818)
Společná četba:
Soubor s názvem spolecna cetba 3. hodina, kde najdete pokračování strojopisu Otázek pro zkoušky dozorců donucovacích pracoven v zemi Moravskoslezské, z nichž si přečtěte otázky č. 13, 14 a 15, a následně různé dokumenty správního a finančního rázu vytvořené vedením donucovacích pracoven na Moravě. Soustřeďte se na význam práce káranců donucovacích pracoven: Jakými faktory byla práce káranců ovlivňována a jaké funkce měla plnit?

30. 10. hodina odpadá z důvodu nemoci/"čtecí týden"

6. 11. "Uvnitř/Venku" (D. Moran)
Referát:
Dominique Moran, Carceral Geography. Spaces and Practices of Incarceration, Londýn 2016 (bude upřesněno) Rozálie Wünschová
Společná četba:
Soubor s názvem spolecna cetba 4. hodina, který obsahuje stížnost na chování dozorce Zemské donucovací pracovny v Pardubicích.

13. 11. "Workscape" (T. Andrews)
Referát:
Thomas G. Andrews, Killing for Coal. America´s Deadliest Labor War, Londýn 2008, s. 122-156 Martin Bárta
Společná četba:
Soubor s názvem spolecna cetba 5. hodina, kde najdete stížnosti různých aktérů na zaměstnávání káranců Zemské donucovací pracovny v Brně v kamenolomu v Olšovci (obec u Hranic), vyjádření donucovací pracovny a několik článků ze sociálně-demokratického odborového listu Kamenodělník. Kromě tématu setkávání svobodné pracovní síly s káranci na pracovišti také uvažujte nad tím, jakým způsobem tito aktéři přistupují ke skále (i celé krajině) v Olšovci, resp. kameni a přírodě obecně.

20. 11. "Žitá zkušenost"
Referát:
Johanna Annola, The Experience of Prison in Finnish Female Inmates´ Letters from the 1880s to the 1900s, in: Lived Institutions as History of Experience, ed. Johanna Annola, Hanna Lindberg and Pirjo Markkola, Cham 2024, s. 49–72 Jana Melušová
Společná četba: 
(bude upřesněno - soubor pramenů)

27. 11. Aktérské taktiky (M. De Certeau)
Referát:
Emilie Luther Valentin, Navigating Imprisonment: Tactics and Experiences in Eighteenth-Century Danish Prison Workhouse, in: Lived Institutions as History of Experience, ed. Johanna Annola, Hanna Lindberg and Pirjo Markkola, Cham 2024, s. 27–47 Lucie Kalabisová
Společná četba: 
(bude upřesněno - soubor pramenů)

4. 12. "Imaginace nápravy" (G. Eghigian)
Referát
Greg Eghigian, The Corrigible and the Incorrrigible. Science, Medicine, and the Convict in twentieth-century Germany, Ann Arbor 2015, s. 1-11 a 19-57 Šárka Novotná
Společná četba: 
(bude upřesněno - soubor pramenů)

11. 12. Racializace (L. Wacquant)
Referát:
Loïc Wacquant, Resolving the Trouble with ‘Race,’ New Left Review, č. 133/134 (2022), s. 67–88 Lenka Jordáková
Společná četba: 
(bude upřesněno - soubor pramenů)

18. 12. (Dis-)kontinuity?
Referát:
Mečislav Borák - Dučan Janák, Tábory nucené práce v ČSR 1948-1954, Šenov u Ostravy 1996, s. 135-179
Společná četba: 
(bude upřesněno - soubor pramenů)
+ společná reflexe kurzu

Last update: Baloun Pavel, Mgr., Ph.D. (06.11.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html