SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Historical Narration and Research Interviews - YMH007
Title: Historická narativita a výzkumný rozhovor
Guaranteed by: Programme Historical Sociology (24-HS)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2013
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 26 [hours]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: cancelled
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level: basic
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Jan Havel
Interchangeability : YMH107
Is pre-requisite for: YMH014
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
In this seminar, we shall learn to use the oral history method, based on the subjective interpretation of personal and public history, while focusing on some of the difficulties related to this method.
Last update: Lukešová Lenka, Bc. (16.05.2011)
Requirements to the exam - Czech

K udělení zápočtu je požadována účast na přednáškách a odevzdání závěrečné eseje.

Last update: Pincová Barbora, Mgr. (06.09.2011)
Syllabus - Czech

Osnova semináře:


 


1. Test individuální paměti studentů


2. Rozdíl mezi dialogem a rozhovorem


3. Rozhovor a tzv. "hospodský tlach"


4. Popis není objektivní


5. Interpretace Rozhovoru u Jana Sokola a interpretace užitečná pro náš předmět


6. Vztah mezi tzv. "malými" a "velkými" dějinami


7. Význam interpretace tzv. "malých dějin" v kontextu dějin "velkých"


8. Kontext jako zásadní měřítko přiměřené pravdivosti


9. Paměť neznámého je mnohdy plnější a přesnější než paměť tzv. VIP. Proč?


10. Strategie práce s narátorem při přípravě tzv. Životopisné zpovědi


11. Žánr Životopisná zpověď nemá nic společného s tzv. investigativní žurnalistikou!


12. Etika formátu Oral history


Průběžně: Rozbor mluveného záznamu části životopisné zpovědi z archivu audiobanky UK FHS + následné hodnocení přepisu části tohoto záznamu.




 


 


Základní studijní literatura a studijní pomůcky:


 


Sokol, J., Člověk jako osoba, Portál, 2001


Vaněk, M. a kol., Naslouchat hlasům paměti, ÚSD AV ČR, 2007


 


 


 


Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky:


 



Komárek, S., Příroda a kultura, Vesmír, 2000


John ?Fire? Chromý jelen a Erdoes R., Chromý jelen (Vyprávění siouxského medicinmana), Paseka, 2004


Karol Efraim Sidon a Hvížďala K., Červená kráva, Dokořán, 2002


Hillman, J., Klíč k duši (Cesta za objevením individuálního životního smyslu), Portál, 2000


Sommer B. W. a Quinlan M. K., The Oral History Manual, Chicago, 1999


 


 


 


Informace ke kombinované nebo distanční formě:


Rozsah konzultací (soustředění): 2 x 5h = 10 h


Rozsah a obsahové zaměření výuky je konkretizováno v sylabech a studijních oporách. Studenti kombinované formy budou mít během semestru dvě soustředění, vždy v rozsahu pěti vyučovacích hodin. Ke komunikaci se studenty v průběhu semestru a k prověřování jejich práce bude sloužit systém Moodle. Požadavky na zápočet jsou u obou typů studia - prezenčního a kombinovaného - srovnatelné.


Last update: Lehmann Štěpánka, PhDr., Ph.D. (06.10.2009)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html