|
|
|
||
In this seminar, we shall learn to use the oral history method, based on the subjective interpretation of personal and public
history, while focusing on some of the difficulties related to this method.
Last update: Lukešová Lenka, Bc. (16.05.2011)
|
|
||
K udělení zápočtu je požadována účast na přednáškách a odevzdání závěrečné eseje. Last update: Pincová Barbora, Mgr. (06.09.2011)
|
|
||
Osnova semináře:
1. Test individuální paměti studentů 2. Rozdíl mezi dialogem a rozhovorem 3. Rozhovor a tzv. "hospodský tlach" 4. Popis není objektivní 5. Interpretace Rozhovoru u Jana Sokola a interpretace užitečná pro náš předmět 6. Vztah mezi tzv. "malými" a "velkými" dějinami 7. Význam interpretace tzv. "malých dějin" v kontextu dějin "velkých" 8. Kontext jako zásadní měřítko přiměřené pravdivosti 9. Paměť neznámého je mnohdy plnější a přesnější než paměť tzv. VIP. Proč? 10. Strategie práce s narátorem při přípravě tzv. Životopisné zpovědi 11. Žánr Životopisná zpověď nemá nic společného s tzv. investigativní žurnalistikou! 12. Etika formátu Oral history Průběžně: Rozbor mluveného záznamu části životopisné zpovědi z archivu audiobanky UK FHS + následné hodnocení přepisu části tohoto záznamu. Základní studijní literatura a studijní pomůcky: Sokol, J., Člověk jako osoba, Portál, 2001 Vaněk, M. a kol., Naslouchat hlasům paměti, ÚSD AV ČR, 2007 Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky: Komárek, S., Příroda a kultura, Vesmír, 2000 John ?Fire? Chromý jelen a Erdoes R., Chromý jelen (Vyprávění siouxského medicinmana), Paseka, 2004 Karol Efraim Sidon a Hvížďala K., Červená kráva, Dokořán, 2002 Hillman, J., Klíč k duši (Cesta za objevením individuálního životního smyslu), Portál, 2000 Sommer B. W. a Quinlan M. K., The Oral History Manual, Chicago, 1999 Informace ke kombinované nebo distanční formě: Rozsah konzultací (soustředění): 2 x 5h = 10 h Rozsah a obsahové zaměření výuky je konkretizováno v sylabech a studijních oporách. Studenti kombinované formy budou mít během semestru dvě soustředění, vždy v rozsahu pěti vyučovacích hodin. Ke komunikaci se studenty v průběhu semestru a k prověřování jejich práce bude sloužit systém Moodle. Požadavky na zápočet jsou u obou typů studia - prezenčního a kombinovaného - srovnatelné. Last update: Lehmann Štěpánka, PhDr., Ph.D. (06.10.2009)
|