|
|
|
||
This course follows and maps the critical renegotiation and redefinition of the key concepts of our cultural identity ("culture",
"the high" vs. "the low" cultures, "canon" etc.), as was striven for and achieved in the context of cultural studies (Hoggart,
Williams, Hall, Centre for Contemporary Cultural Studies). The course presents the methodological and theoretical positions
of cultural studies, its concept of culture as "ordinary" and as "a whole way of life", as well as its democratisation effotrs.
Simultaneously, the course attempts to uncover the various limitations and ideological blind spots that were pointed out
(also) by feminist theoreticians. Apart from the mapping of the conceptual and theorerical background of cs, the course also
opens the ground for the common exploration our shared cultural identity and preconceptions about "culture". In this sense,
the course strives to offer a space and a floor for self-reflective practice.
Last update: Lukešová Lenka, Bc. (31.08.2010)
|
|
||
Požadavky k atestaci: Atestace ze semináře: • pravidelná, připravená a aktivní účast. • několik malých "úkolů" během semestru (příprava materiálu k diskuzi v hodinách) • prezentace v hodině a moderace diskuze (handout) Prezentace a diskuze v hodině jsou vedeny ve dvojicích, témata prezentací musí být zadány do 26.2. Zápisový arch s tématy je u p. tajemnice katedry Prezentace v hodině obnáší krátké představení obou textů (povinného i doplňujícího), přípravu otázek do diskuze a následnou moderaci hodiny a diskuze. Součástí prezentace je příprava handoutu (hlavní teze a argumenty obou textů; otázky k textům a otázky do diskuze; ODKAZY NA STRANKY jak u přímých citací, tak parafrází; délka handoutu nepřesáhne 2 str./text)
Atestace z přednášky: • písemné zpracování otázek ze 2 tematických okruhů (rozsah každé 4 normostrany) Na výběr budete mít z několika tematických okruhů, které odpovídají probírané látce, seminárním diskuzím i praktickým ukázkám analýzy. Vyberte si 2 témata podle své preference. Text je nutné podkládat odkazy na povinnou literaturu z kurzu (odkazy k další literatuře jsou možné a vítané, ale nenahradí znalost textů předepsaných pro tento kurz). Každé zpracované téma se musí odkázat alespoň na 3 teoretické/sekundární zdroje. ZADNE PISEMNE PRACE NENI MOZNO ODEVZDAVAT EMAILEM, je nutne je predat vytistene p. tajemnici, s kompletnim seznamem citovane literatury a ocislovanymi strankami. DĚKUJI ZA POCHOPENÍ. Deadline pro odevzdání “témat”: 10.6. Last update: Kolářová Kateřina, doc. Mgr., Ph.D. (27.03.2013)
|
|
||
Plagiátorství v jakékoliv formě a podobě nebude tolerováno a bude řešeno zcela nekompromisně na katedrální i fakultní úrovni! Plagiátorství zahrnuje kopírování vět či odstavců z internetu, knih, článků či jiných zdrojů bez jejich řádné a správné citace; reprezentování slov, myšlenek a práce někoho jiného (i spolustudujících!) jako svých vlastních; a další formy akademické nečestnosti. Vyučující pravidelně kontrolují veškeré písemné projevy studujících pro známky plagiátorství prostřednictvím speciálního softwaru vyvinutého právě pro tyto účely, jež mají k dispozici. Plagiátorství může mít za následek až vyloučeni ze studia. Pokud máte jakékoliv dotazy k tomuto tématu, či si nejste jisti, zda vámi využívané zdroje řádně a správně citujete, poraďte se DOPŘEDU se svými vyučujícími. Doporučujeme také konzultaci pedagogického textu Katedry genderových studií Stylistika, argumentace a akademické psaní, kde je téma plagiátorství detailně vysvětleno (k dispozici v SIS souborech pod kurzem Stylistika, argumentace a literární teorie).
Feministická kulturní studia LS 2013 Kateřina Kolářová KH: Úterý 13:00-14:00, C014
Ráda s Vámi budu konzultovat Vaše prezentace, či závěrečné práce, nicméně prosím o upozornění předem, že se na konzultace dostavíte.
BLOK I: 19.2. Dekonstrukce "idey kultury", re/konstrukce (politického) projektu "kultury" "Idea kultury", normativnost pojmu "kultura", političnost kultury, "kultura" jako mocenský nástroj, kultura jako prostředek kolonizace a utváření genderového řádu; kultura vysoká vs. kultura nízká, "masová", "populární"; kulturní kapitál a koncept distinkce
Literatura doporučená: Raymond Williams Culture is Ordinary. Studying Culture. An Introductory Reader. Ann Gray and Jim McGuigan, eds. London: Arnold, 1997, pp. 5-15
Jan Balon. Sociální teorie a kulturální studia: dva typy interdisciplinárního přístupu. Sociologický časopis. 40.1-2. (2004)
Jiřina Šmejkalová. Cultural Studies, sociologie kultury a "my". Úvaha mírně metodologická. Sociologický časopis. 40.1-2. (2004) Bourdieu, Pierre. Distinction: a social critique of the judgement of taste. Cambridge: Harvard University Press, c1984; Bourdieu, Pierre. Aristocracy of culture; "cultural pedigree" EDWARDS, Tim, ed. Kulturální teorie: klasické a současné přístupy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. Slovník kulturálních studií / Chris Barker ; [z anglického originálu ... přeložili Irena Reifová, Kateřina Gillárová a Michal Pospíšil]
26.2. Varianty kultury a kulturní hodnoty Povinná literatura: Nick Couldry, "Question of Value - or Why do Cultural studies?" Inside Culture: Re-imagining the Method of Cultural Studies, Sage, 2000. Pp. 20-40
Prez: Terry Eagleton, Varianty kultury, Idea Kultury, str. 9-41
Doporučená Literatura:
Simon During, "Introduction", "Culture low and high" (193-208), Cultural Studies: A critical introduction, Routledge, 2005.
Sherry Ortner, "Má se žena k muži jako příroda ke kultuře?" Dívčí válka s ideologií, L. Oates-Indruchová, ed., Slon: Praha, Angela McRobbie, "No Woman no Cry? Judith Butlerová a politika postfeministických kulturálních studií;" Aktuální témata kulturálních studií Praha: Portál, 2006, pp. 85-115 27.2. Cultural Studies jako pedagogická praxe a dekonstrukce "bílé" kultury Thomas Viola Rieske, "Un/staging White Beauty", Out of Place: Interrogating Silences in Queerness/Raciality. Adi Kunstman and Esperanza Miyake, eds. New York: Raw Nerve Books. Np. Prez:Henry A. Giroux, "Resisting Difference: Cultural Studies and the Discourse of Critical Pedagogy" In Lawrence Grossberg et al Cultural Studies, New York, pasáže od str. 201- 5.3. Znovuobjevení ideologie a moc signifikace; Stuart Hall, "The Rediscovery of Ideology," Literary Theory: An Anthology, Julie Rivkin and Michael Ryan. eds. Blackwell Publishers, London: 1998 (pp. 1050-63) (práce s ukázkami) 6.3. Reprezentace, metaforizace, mýtus a "ukradená řeč" Stuart Hall. "The Work of Representation" Hall, Stuart. Ed. Representation. Cultural Representation and Signifying Practices. Culture, Media and Identities. London: Sage 2003 - (k dispozici pracovní český překlad Aleny Horové, SIS) Prez: Sharon Snyder, David Mitchell, "Narrative Prosthesis and Materiality of the Metaphor" Narrative Prosthesis: Disability and the Dependencies of Discourse. Ann Arbor: University of Michigan Press.
Literatura doporučená: Roland Barthes, Mytologie: "Mýtus dnes (str. 107-57) George Lakoff, Mark Johnson, Metafory, kterými žijeme. (Pojmy, kterými žijeme, str. 15-18) Susan Sonntag, Nemoc jako metafora. AIDS jako metafora. (kap. 1, str. 87-96 Kateřina Kolářová, Metafory AIDS,- Ročenka GS 2005/06 Kateřina Kolářová, Gendered Metaphors of Disability: On Intersections of Gender and Disability, Ročenka GS 2007/08]
12. 3. Afekt, emoce a moc Alyson Patsavas, "Recovering a Cripistemology of Pain: Leaky Bodies, Connective Tissue and Feeling Discourse" (in Print) Prez:Kateřina Kolářová, "Affective Politics of Disability Shame in the times of Neoliberal Exceptionalism", Import-Export-Transport. Queer theory, Queer Critique and Activism in Motion, Sushila Mesquita et al, eds. Wien: Zaglossus. 2012, pp. 261-279 Literatura doporučená: Sara Ahmed, Cultural Politics of Emotions (Pain)
BLOK II: KS a Média 13.3. Dekonstrukce obrazu "zlých" medií Stuart Hall, The Television Discourse - Encoding and Decoding. Studying Culture. An Introductory Reader. Ann Gray and Jim McGuigan, eds. London : Arnold, 1997, pp. 28-34. (též čj překlad) Prez:Angela McRobbie, Stuart Hall and the Inventiveness of Cultural Studies (též čj překlad) 19.3. "Aktivní diváctvo", "Ženské žánry" a genderová perspektiva Janice Radway, Čtení romancí: Ženy, patriarchát a populární literatura (překlad Z. Pavlíčková a H. Štráchalová) Ženská literární tradice a hledání Identit. Antologie angloamerické literární teorie. Libora Oates-Indruchová, Ed. Brno: Slon. 2007 Prez:Ien Ang, Dallas and the Melodramatic Imagination, Imitations of Life. A Reader on Film and Televison Melodrama. Marcia Laundry, ed. Detroit. 1991, pp. 467-495 20.3. Rezistence, resignifikace, "disidentifikace" povinny I Prez: Muñoz, José Esteban. "Performing Disidentifications" Disidentifications: queers of color and the performance of politics. Mineapolis: The University of Minnesota Press. 1999. pp 1-37
Literatura doporučená: Baslarová Iva, Pro same slzy uvidět… Lauren Berlant, Remembering love, Forgetting everything else….The Female Complaint: The Unfinished Business of Sentimentality in American Culture, 169-206 Charlotte Brunsdon, "Pedagogies of the Feminine. Feminist Teaching and Women´s genres" Feminism and Cultural Studies, ed. Morag Shiah, 1999
BLOK III: Výzkum subkultur 26.3. Subkultura vs. "dominantní kultura" Marta Kolářová, "Zkoumání Subkultur..." (str. 13-23; 28-37), a "Místo závěru..." (celá kapitola) in Revolta Stylem. Hudební subkultury mládeže v české republice. Kolářová, Marta, ed. Slon: Praha. 2011. 27.3. Feministická a queer kritika výzkumu subkultur genderová dynamika v rámci subkultur Nancy MacDonald, Constructive Destruction: Graffiti as a Tool for Making Masculinity. The Graffiti Subculture: youth, masculinity, and identity in London and New York, 2001 Prez:Judith Halberstam, "What’s that Smell? Queer Temporalities and Subcultural Lives" In a Queer Time and Place. Transgender Bodies, Subcultural Lives. London/NY: NYUP, 2005, 152-188 2.4. bude upřesněno 9.4. shrnutí kurzu Požadavky k atestaci: Atestace ze semináře: • pravidelná, připravená a aktivní účast. • několik malých "úkolů" během semestru (příprava materiálu k diskuzi v hodinách) • prezentace v hodině a moderace diskuze (handout) Prezentace a diskuze v hodině jsou vedeny ve dvojicích, témata prezentací musí být zadány do 26.2. Zápisový arch s tématy je u p. tajemnice katedry Prezentace v hodině obnáší krátké představení obou textů (povinného i doplňujícího), přípravu otázek do diskuze a následnou moderaci hodiny a diskuze. Součástí prezentace je příprava handoutu (hlavní teze a argumenty obou textů; otázky k textům a otázky do diskuze; ODKAZY NA STRANKY jak u přímých citací, tak parafrází; délka handoutu nepřesáhne 2 str./text)
Atestace z přednášky: • písemné zpracování otázek ze 2 tematických okruhů (rozsah každé 4 normostrany) Na výběr budete mít z několika tematických okruhů, které odpovídají probírané látce, seminárním diskuzím i praktickým ukázkám analýzy. Vyberte si 2 témata podle své preference. Text je nutné podkládat odkazy na povinnou literaturu z kurzu (odkazy k další literatuře jsou možné a vítané, ale nenahradí znalost textů předepsaných pro tento kurz). Každé zpracované téma se musí odkázat alespoň na 3 teoretické/sekundární zdroje. ZADNE PISEMNE PRACE NENI MOZNO ODEVZDAVAT EMAILEM, je nutne je predat vytistene p. tajemnici, s kompletnim seznamem citovane literatury a ocislovanymi strankami. DĚKUJI ZA POCHOPENÍ. Deadline pro odevzdání "témat": 10.6.
Last update: Kolářová Kateřina, doc. Mgr., Ph.D. (16.10.2013)
|