Tématické okruhy:
1. Proč studovat metodologii a metody? Feministické perspektivy. Představení vyučujícího, studujících, základních východisek a koncepce kurzu. Zodpovězení otázky: „Proč studovat
metodologii a metody?“ Povaha a cíle vědy. Povaha lidského poznání. Metodologie vs. metody. Feminismus a vědecké bádání – první přiblížení: výzvy feministické metodologii.
2. Paradigmata - východiska a implikace pro výzkum. Základy přijatého a alternativních paradigmat. Pozice jednotlivých paradigmat na vybrané praktické otázky. Pohled na etablovanou
vědu prizmatem feminismu: Je mainstreamová věda v principu sexistická?
3. Feminismus a tradiční dělení na kvalitativní a kvantitativní výzkum. Falešná dichotomie
kvantitativní vs. kvalitativní výzkum. Kvantifikace a matematika jako jazyk prostý kauzality.
Omezená použitelnost statistických metod ve společenských vědách.
4. Výzkumy vycházející z rozhovorů. Teoretická východiska a praktické otázky spojené s výzkumy vycházejícími z rozhovorů. Využívání rozhovorů ve feministických výzkumech.
5. Terénní výzkum. Teoretická východiska a praktické otázky spojené s terénními výzkumy. Využívání terénních výzkumů v rámci feministických bádání. Shlédnutí filmu „Povídky
z kuchyně“.
6. Dotazníková šetření. Teoretická východiska a praktické otázky spojené s dotazníkovými šetřeními. Využívání dotazníkových šetření ve feministických výzkumech.
7. Experimentální výzkum. Teoretická východiska a praktické otázky spojené s experimenty. Využívání experimentů v rámci feministických bádání.
8. Obsahové analýzy a výzkumy využívající existující materiály. Teoretická východiska a praktické otázky spojené s obsahovými analýzami. Využívání obsahových analýz ve
feministických výzkumech.
9. Orální historie. Teoretická východiska a praktické otázky spojené s prováděním orálních historií. Využívání orálních historií ve feministických výzkumech.
10. Akční výzkum a případové studie. Teoretická východiska a praktické otázky spojené s prováděním akčních výzkumů a případových studií. Využívání akčních výzkumů a případových
studií ve feministických výzkumech.
11. Vybrané problémy týkající se analýzy kvalitativních materiálů. Originální feministické metody. Kódování, analýza polostrukturovaných rozhovorů, zakotvená teorie, narativní analýza.
Originální feministické metody.
12. Plánování a design výzkumu. Tradiční design výzkumu vs. konstruktivistický design výzkumu. Kritéria důvěryhodnosti výzkumu v rámci alternativních paradigmat.
Charakteristiky feministických výzkumných projektů.
13. Závěrečná reflexe probrané látky (Poslední hodina dle volby studujících). Závěrečná reflexe probrané látky a diskuse některých charakteristických rysů feministických výzkumů.
Povinná literatura:
Coffey, A., & Attkinson, P. (1996). Making sense of qualitative data. London: SAGE Publications. Str. 26-51.
Deacon, D., Pickering, M., Golding, P., a Murdock, G. (1999). Researching communications: A
practical guide to methods in media and cultural analysis. London: Arnold. Str. 62-79, 114-131, 248-277.
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. Handbook of qualitative research. London: SAGE Publications. Str. 1-17, 105-117.
Disman, M. (2002). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. Str. 284-304.
Flick, U., Kardoff, E., a Steine, I. (2004). A companion to qualitative research. London: SAGE
Publications. Str. 203-208, 222-230.
Letherby, G. (2003). Feminist research in theory and practice. Philadelphia: Open University Press. Str. 4-6, 19-40, 61-98.
Ramazanoglu, C., a Holland, J. (2004). Feminist methodology: challenges and choices. London: SAGE. Str. 1-16, 145-164.
Reinharz, S. (1992). Feminist methods in social research. New York: Oxford University Press.
Salner, P. (2000). Videli jsme holocaust. Str. 58-84.
Singleton, R. A., Straits, B. C., & Straits, M. M. (1993). Approaches to social research. New York: Oxford University Press. Str. 67-99, 181-211, 246-281.
Smith, L. M. (1994). Biographical Method. V Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. Handbook of qualitative research. London: SAGE Publications. Str. 286-302.
Wadsworth, Y. (1998). What is Participatory Action Research?
Doporučená literatura:
Flick, U., Kardoff, E., a Steine, I. (2004). A companion to qualitative research. London: SAGE
Publications. Str. 209-213 (Interviewing as an aktivity).
Harding, S. (Ed.) (1987). Feminism & Methodology. Bloomington: Indiana University Press. Str. 1-14.
Morrow, R. A. (1994). Critical theory and methodology. London: SAGE Publications. Str. 199-215.
Naples, N. A. (2003). Feminism and method. New York: Routledge. Str. 3-33.
Reifová, I. (1998). „Jak volily TV stanice?“ V W. Schulz, L. Hagen, H. Scherer, a I. Reifová, Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum. Str. 77-134
Last update: Novotná Obeidová Dina, Mgr. (18.07.2008)