|
|
|
||
Last update: Mgr. Šimon Charvát (20.01.2019)
|
|
||
Last update: Mgr. Šimon Charvát (25.03.2019)
Předběžný program kurzu (může být po dohodě s účastníky upraven)
19. 2. Úvodní hodina 26. 2. Škola a národní stát – jazyk nebo tělo? (David Jelínek, David Pfann) SHMIDT, Victoria. Child welfare discourses and practices in the Czech lands: the segregation of Roma and disabled children during the nineteenth and twentieth centuries. Brno: Masarykova univerzita, 2015 str. 11 – 26 ZAHRA, Tara. Kidnapped Souls: National Indifference and the Battle for Children in the Bohemian Lands, 1900–1948. Ithaca, London: Cornell University Press, 2008 str. 13 - 49 5. 3. Medicinalizace vzdělávání – případová studie (Kristýna Vacardová) NOEL, Rebecca. “No wonder they are sick, and die of study”: European fears for the scholarly body and health in New England schools before Horace Mann, Paedagogica Historica, 54:1-2, 2018, str. 134-153 12. 3. Medicinalizace vzdělávání – pramenný text KLIKA, Josef. Proč a kterak máme zdraví dítek šetřiti? Praha, 1872 (Zejména kapitoly I a III, z kapitoly II vyberte jednu z následujících částí: Mozek, Ústroje pohybu nebo Ústroje výživy) 19. 3. Vzdělání jako „civilizační mise“ (Michaela Vavřinová) GIOMI, Fabio. Forging Habsburg Muslim girls: gender, education and empire in Bosnia and Herzegovina (1878–1918), History of Education, 44:3, 2015, str. 274-292 26. 3. Učitelka a feminizace, profesionalizace, emancipace – případové studie (Anna Kojanová, Radek Holodňák) TAMBOUKOU, Maria. Women, Education and the Self: A Foucauldian Perspective, Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2003, str. 103 – 134 CLIFFORD, Geraldine J.. Those Good Gertrudes : A Social History of Women Teachers in America, Johns Hopkins University Press, 2014, str. 174 - 200 2. 4. Učitelka a feminizace, profesionalizace, emancipace – pramenné texty (Natalie Phamová) O povolání ženy k učitelství, Časopis učitelek, č. 1 a 2, 1886, str. 3 - 6 a 17 - 21 Různé listy ze školství dívčího, Škola a život, sešit 4 a 5, 1875, str. 118 - 126 a 146 - 157 9. 4. Pedagogika a přírodní vědy – evoluční teorie (Teraza Matušková) STRALEY, Jessica. Of Beasts and Boys: Kingsley, Spencer, and the Theory of Recapitulation. Victorian Studies, 49(4), 2007, str. 583-609 16. 4. Pedagogika a přírodní vědy – frenologie (Barbora Pauli) TOMLINSON, Stephen. Head Masters : Phrenology, Secular Education, and Nineteenth-Century Social Thought. Tuscaloosa: University of Alabama Press, 2005, str. 239 -264 23. 4. „Divoch“ jako „experimentální“ objekt pedagogické vědy (Josef Řičář) SIMPSON, Murray K. From savage to citizen: education, colonialism and idiocy, British Journal of Sociology of Education, 28:5, 2007, str. 561-574 30. 4. Pedagogika jako věda FUCHS, Eckhardt. Nature and Bildung: Pedagogical Naturalism in Nineteenth-Century Germany, in: The Moral Authority of Nature, (eds.) DASTON, Lorraine and VIDAL, Fernando. University of Chicago Press, 2003, str. 155 -181 7. 5. Učitelé a učitelky jako experti a expertky – případová studie VERSTRAETE, Pieter & SODERFELD,Yva. Happiness disabled: sensory disabilities, happiness and the rise of educational expertise in the nineteenth century, Paedagogica Historica, 50:4, 2014, str. 479-493 21.5. Učitelé a učitelky jako experti a expertky – pramenné texty (Roman Sudkolák) AMERLING, Karel. Vzájemnost žádoucí mezi učiteli, rodiči a lékaři. Beseda učitelská, č. 39. a č. 44. 1872, str. 457 – 460 a str. 519 -520 ZÁMEČNÍK, František. O naturelu čili psychické člověka přirozenosti. Škola a život, č. 8, 9, 10, 11. 1872, str. 123, 232 – 239, 271 – 275, 313 – 318, 440 - 448
|
|
||
Last update: Mgr. Šimon Charvát (07.02.2019)
- Pravidelná účast (3 povolené absence) |