SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Anthropology of Music - YMA298
Title: Úvod do hudební antropologie
Guaranteed by: Programme Anthropological studies (24-KOA)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2019
Semester: both
E-Credits: 5
Examination process:
Hours per week, examination: 2/0, MC [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: 25
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: you can enroll for the course repeatedly
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Zuzana Jurková, Ph.D.
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Zuzana Jurková, Ph.D. (30.08.2019)
Charakteristika kurzu: Kurz je určen především magisterským studentům Obecné antropologie. Jeho hlavním cílem je poskytnout představu o základních konceptech antropologie hudby/ etnomuzikologie (hudba jako objekt, hudba jako kultura, hudba jako aktivita…), a naznačit několik dalších vlivných směrů ve výzkumu hudby: nakolik je hudba lidsky specifická, nakolik musí být záměrná, jak funguje ve vztahu k individuální i kolektivní paměti nebo ke konkrétnímu místu, a také jaké je její místo „v těžkých dobách“ (Rice). Kurz má mj. pomoci při výběru témat pro vlastní výzkum. Na každou lekci čtou studenti jeden klíčový text, po domluvě připravují reference o textech doplňkových. Texty jsou dostupné on-line nebo v sisu. Podmínkou atestace je 70% účast v kurzu a zaslání 70% anotací.
Teaching methods - Czech
Last update: doc. PhDr. Zuzana Jurková, Ph.D. (30.08.2019)

Úvod do hudební antropologie

Doc. Zuzana Jurková, PhD.

Vokovice, podnělí 11:00 – 12:20

      

1.       O co vlastně jde? Adelaida Reyes: „Co dělají etnomuzikologové? Stará otázka pro nové století.“ Národopisná revue 2/2016: 100 – 109. http://revue.nulk.cz/pdf/r2-2016.pdf

2.       Kde se vzala etnomuzikologie? Guido Adler a jeho konstitutivní text (1885) – s interpretací E. Mugglestone

3.       Nejcitovanější text oboru: Alan P. Merriam (1964) a jeho koncept, ovlivňující (a zatěžující) nás dodnes.

4.       Hudba jako studium znaků; lingvistické inspirace: Matejka, Steven Feld. Stone?

5.       Záměrně organizovaný zvuk? R. M. Schaffer (2009): „Music and the Soundscape,“The Book of Music and Nature, s. 58 - 68, Steven Feld (2017): „On Post-Ethnomusicology Alternatives: Acoustemology,“ https://static1.squarespace.com/static/545aad98e4b0f1f9150ad5c3/t/59271dbf2994ca24e501de58/1495735745986/Feld+2017.pdf

John Cage (2009): „Happy New Ears,“ The Book of Music and Nature, s. 25 – 29; Mojca Kovačič (2016): „Střet náboženských zvuků v městském prostoru,“ Národopisná revue 2/2016, s. 122 – 131 (link viz výše)

6.       Nebo je hudba něco jiného? (Bruno Nettl (1989): Blackfoot Musical Thought, s. 46 - 65;

7.       A je vůbec druhově specifická? Watson; Whales; Zoomusicology.

8.       Hudba a paměť 1: Pohled dovnitř hlavy. Levitin 5. kap (134 – 167).

9.       Hudba a paměť 2: Pohled mezi lidi. (Konečně jsme zpět!) E

10.   Co nás dnes trápí (teoreticky)? Co vlastně zkoumáme? Lidi? (Reyes 2017, Ciucci 2017; příp Skořepová Honzlová 2016) Místa? (Seidlová 2016, Jurková 2016) 

11.   … a prakticky? Timothy Rice, 2014: „Ethnomusicology in Times of Trouble“. Yearbook for Traditional Music 46: 191 – 210. Jeff Todd Titon: „Ethnomusicology and Applied Ethnomusicology,“ In The Oxford Handbook of Applied Ethnomusicology, s. 9 - 29

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html