SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Anthropology and Roma - YMA10VPLI
Title: Antropologie a Romové
Guaranteed by: Programme Anthropological studies (24-KOA)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2017
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Yasar Abu Ghosh, Ph.D.
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: Bc. Lenka Lukešová (29.05.2010)
The course main objective is to mobilize various resources for the understanding of the manifold social experience of Roma in Europe and thus supplant the dominant discourse that oscillates between culturalism and economism. It will present Roma as "good to think with" and it thus attempts to rescue the understanding of their life conditions from the omnipotent misrepresentation as people out of history. Through the evaluation of anthropological concepts and methodology and those of other disciplines it will seek after possible convergences in the study of their forms of sociability, cultural invention, and political mobilization.
Registration requirements - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Schreiberová (04.02.2010)

Kurz je primárně magisterský, patnáct míst v tomto kurzu je rezervováno pro magisterské studenty antropologie. Kurz je totiž poměrně náročný, bude vyžadovat plynulou znalost angličtiny a určitou znalost kvalitativních metodologických postupů ve výzkumu.

Dále bych chtěla připomenout pravidlo, kdy má bakalářský student možnost navštěvovat magisterské kurzy, ale pouze se svolením vyučujícího, který posoudí kompetence studenta nutné k úspěšnému splnění kurzu. Tento kurz bude povolen především těm bakalářským studentů, kteří buď zpracovávají bakalářskou práci na téma antropologický výzkum Romů a nebo se romskou problematikou zabývají v rámci svých mimoškolních aktivit (např. práce v neziskové organizaci atd.)

Prosím tedy bakalářské studenty, aby zvážili svou účast na kurzu a v případě zájmu, zaslali vyučujícímu doktoru Abu Ghoshovi (abughosh@fhs.cuni.cz ) krátkou motivaci na jeden odstavec, o tom jak se domnívají, že by jim mohla účast na kurzu pomoci při psaní bakalářské práce či při jejich odborné činnosti. Na základě této motivace bude uděleno povolení si kurz zapsat.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Yasar Abu Ghosh, Ph.D. (17.10.2016)

Povinností každého studenta bude každý týden přečíst předepsanou povinnou četbu (PČ), aktivně se podílet na diskusích a mít pravidelnou účast. Kromě toho je povinen napsat recenzi na jednu z antropologických monografií o Romech v rozsahu 3 stran a na závěr kurzu vypracovat esej na jedno ze tří zadaných témat v rozsahu 10-15 stran (řádkování 1,5, písmo 12b. Times New Roman). Recenze musí být odevzdána do konce semestru, finalní esej nejpozději týden před koncem zkouškového období. 

Výsledné hodnocení:

Pravidelná příprava a aktivita   20%

Recenze                                30%

Závěrečná esej                       50%

 

Monografie (seznam bude dále doplněn):

M. Stewart - Čas Cikánů

J. Okely - The Traveller-Gypsies

P. Williams  - Thy Gypsy World

A. Lemon - Between Two Fires

P. Gay y Blasco - Gypsies in Madrid

D. Z. Scheffel - Svinia in Black and White: Slovak Roma and their Neighbours. Peterbourgh, Ontario, Broadview Press 2005.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Yasar Abu Ghosh, Ph.D. (01.11.2016)

Hlavní oblasti při studiu Romů - 1. Koncepty identity, komunity a kultury, 2. Moc, stát a sociální stratifikace, 3. Historie, paměť a politika reprezentací - nám umožní poznat a kriticky vyhodnotit možnosti sociálních teorií a antropologických konceptů při výzkumu marginality:

1. Vede nutně konceptualizace forem sociability Romů k obecné vědě o Romech (romologii)? Některé přístupy tento sklon zdůrazňují tím, že vyzdvihují kulturní jedinečnost Romů prostřednictvím vybraných kulturních projevů jako je kočovnictví, životní styl, genderové role nebo jazyk. My ovšem budeme vycházet z předpokladu, že efektivní i afektivní formy sociálních vazeb nevycházejí z kulturní identity v její statické podobě, ale vždy v sobě nesou strategické porozumění vlastní sociální situovanosti. Emická perspektiva antropologických popisů navíc ukazuje, že toto porozumění může mít několik podob, od vypracovaného opozičního "životního stylu" až ke skrytým idiomům sounáležitosti.

2. Jakým způsobem moderní stát ustanovuje kategorie populace a do jaké míry je možné překlenout nebo zvrátit dominantní rozložení sil? Podíváme se na to, jak ve skutečnosti mohou být některé formy identity osvobozující i utlačující zároveň. V případě bývalého Československa pokusy o identifikaci romské populace kontinuálně lavírovaly mezi kulturní a sociální determinancí. Změnil se nějakým zásadním způsobem tento diskurz po změně politického prostředí po r. 1989? Podíváme se na to, jak se tato "svatá dvojice" transformovala v aktuálních sporech mezi zastánci "kultury chudoby" a jejich "nacionalistickými" odpůrci.

3. Romové hrají v západní imaginaci důležitou roli. Podobně jako Simmelova postava cizince vzbuzují zvědavost a zároveň budí strach. Podíváme se na to, jak prostřednictvím Romů bývá dáno vyniknout skrytým tužbám a jak se tímto mechanismem z nich stávají naším "vnitřním jiným". Nepřehlédnutelné místo Romů v západní imaginaci je nicméně v ostrém rozporu s minimálním zájmem historiků o jejich dějiny. Sama otázka přítomnosti nebo absence dějin je nositelem neutuchajících debat o "podstatě" Romů a jejich místě ve společnosti. Jak ale Romové sami odpovídají na historii, jak se vztahují ke své minulosti? V případě České republiky se podíváme na konkrétní příklad "memory building" traumatických událostí z období 2. světové války, která odhaluje sociální hodnoty uchopení minulosti: její instrumentalizaci v aktuální politice.

 

I. Romové/cikáni jako předmět bádání (10.10)

 

II. Hledání kořenů jako idiom Romani studies – teorie indického původu (17.10.)

 

III. Sociabilita, socialita a reprodukce (24.10.)

 

IV. Strategie neviditelnosti (31.10.)

Stewart, M. (1997) – “We are all brothers here”, s. 50-72, In: The time of the Gypsies. Boulder, Oxford: Westview Press. (nebo v českém překladu Čas Cikánů)
Blasco, P. Gay y (1999) – “A Devided Neighbourhood: The Problem of Gitano Shared Identity”, s. 39-60, In: Gypsies in Madrid: Sex, Gender and the Performance of Identity, Berg: Oxford, NY.
Williams, P. (1982) – „The Invisibility of the Kalderash of Paris: Some aspects of the economic activity and settlement patterns of the Kalderash Rom of the Paris suburbs“, Urban Anthropology 11(3-4): 315-344.
Silverman, C. (1982) – „Everyday Drama: Impression Management of Urban Gypsies“, Urban Anthropology 11(2): 377-398. 

 

V. Romové za socialismu I. – stát, asimilace a ideologie (7.11.)

 

VI. Romové za socialismu II. – odpovědi na asimilaci a formování romské rezistence (14.11.)

 

VII.  Migrace, trans-nacionalismus a diaspora (21.11.)

 

VIII. Politika identit – aktivismus, lidská práva a formování politického vůdcovství (28.11)

 

IX. Západní imaginace a Romové (5.12.)

 

X. Období utrpení – nacistická perzekuce Romů a její geneze (12.12.)

 

XI. Pojetí minulosti a paměť (19.12.)

 

XII. Náměty závěrečných esejí (9.1.)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html