critical thinking, 4EU+ Flagship 1, social engagement
State of the course:
taught
Language:
English
Teaching methods:
full-time
Level:
Note:
you can enroll for the course repeatedly course is intended for doctoral students only enabled for web enrollment can be fulfilled in the future you can enroll for the course in winter and in summer semester
Title of the Course: Longevity Seminar - module I. (PhD. Study programme Longevity Studies)
Guarantor: Iva Holmerová, MD, PhD, Assoc Prof.
Lecturers:
Univ. Prof. Dr. Stefanie Auer
Mgr. Alžběta Bártová
Mgr. Vladimíra Dostálová
Mgr. Michaela Honelová
Iva Holmerová, MD, PhD, Assoc Prof.
Mgr. Kateřina Machačová, Ph.D.
Mgr. Judita Matyášová
Mgr. Jakub Marek, PhD
Mgr. Michal Šteffl, Ph.D., Assoc.Prof.
Mgr. Lucie Vidovicová, Ph.D
Faculty of Humanities, Longevity Studies
Language: English
Flagship: Demographic change
Examinations: - report cca 6-10 pages, reflection of a selected longevity topic, ideály a review article prepared for publication in a scientific journal dealing with a longevity topic
Time: according to the schedule (1-2 seminars in month)
General information: Zoom or Teams virtual environment
Teachers and PhD. students will be presenting selected topics in this area at the Longevity Studies seminar.
The course plays an integrative role in the study by connecting the various directions of research in issues related to longevity from a holistic (anthropological) point of view. In the introductory presentation and following discussion or co-presentation it will deal with longevity topics from the point of view of different perspectives including gerontology and selected geriatric issues with a social accent, disability studies, economics, philosophy andethics, law and anthropology, demography etc. highlighting specific theoretical backgrounds and various (qualitytive and quantitative, empirical and theoretical) methods and approaches.
This course thus establishes the competence of students which, with their individual plan and topic of dissertation, applies to a particular discipline, and aims at perceiving research issues in an interdisciplinary context of the study of longevity.
1. Health, functional status, intrinsic capacity and their determinants. WHO Global Action Plan on Ageing, Integrated Care of Older Persons – Iva Holmerová
2. Geriatric syndromes with impact on somatic health – frailty. Iva Holmerová
3. Geriatric syndromes with impact on mental health – dementia, depression. Iva Holmerová
4. Dignity – philosophical aspects, dignity in care and life, dignity and authonomy – Jakub Marek, Iva Holmerová
5. Age, ageism, urban and rural ageing, gender aspects of ageing – Lucie Vidovićová, Michaela Honelová
6. Public and patient involvement in research with vulnerable groups – Iva Holmerová, Vladimíra Dostálová
7. Needs of vulnerable groups of older persons – Vladimíra Dostálová, Iva Holmerová,
8. Age friendly environments ( including dementia friendly etc.) Alžběta Bártová
9. Intergenerational relationships – Judita Matyášová
10. Age, Ageing and Older Persons in media – Judita Matyášová, Lucie Vidovićová
11. Movement and mobility in the older age – major strategy of prevention and key to functional capacity – Kateřina Machačová, Vladimíra Dostálová
12. Dementia update – innovations in the dementia care field. Stefanie Auer.
Last update: Jeníčková Jana, Ing., Ph.D. (16.07.2021)
Na semináři Studia dlouhověkosti budou pedagogy i studenty prezentována aktuální témata z této oblasti.
Předmět plní v rámci studia integrační roli tím, že propojuje jednotlivé směry bádání v otázkách souvisejících s
prodlužováním lidského věku z celostního (antropologického) pohledu. Zčásti přednáškovou a především pak
seminární formou pojednává tematická pole a (analytické) kategorie, sdílené společně různými disciplínami,
gerontologií a vybranou geriatrickou problematikou se sociálním akcentem, disability studies, ekonomií, filosofií a
etikou, právem a antropologií, demografických nahlíží je však z disciplinárně specifických teoretických východisek
a pomocí různých (empirických, interpretativních) metod.
Tento předmět tak zakládá způsobilost studentů, kteří se svým individuálním plánem a tématem disertační práce
přihlašuje právě k určité disciplíně, vnímat badatelsky zpracovávanou problematiku v kontextu interdisciplinární
problematiky Studia dlouhověkosti.
1. Dlouhověkost a společnost
základní pojmy a souvislosti dlouhověkosti, dlouhověkost a společnost, konečnost lidského života, vztahy ve
stárnoucí společnosti v různých oblastech lidské aktivity,
Vyučující: Iva Holmerová, Ladislav Benyovszky, Jan Horský
2. Vybraná témata z gerontologie a geriatrie a dalších relevantních oborů
fyziologie a patofyziologie vyššího věku, měnící se potřeby lidí se somatickou a intelektuální disabilitou
Vyučující: Božena Jurašková, Stefanie Auer, Iva Holmerová, Hana Vaňková
3. Péče o seniory: Základní principy a systémy zdravotní a sociální péče o stárnoucí populaci kvalita a
organizace služeb z pohledu různých aktérů péče, náklady a alokace zdrojů ve zdravotní a sociální péči, systémy
péče, motivační faktory jejich poskytování a přijímání, potřeby a jejich hodnocení, role a chování při poskytování
péče
Vyučující: Iva Holmerová, Steve Iliffe, Marie Dohnalová, Lucie Vidovičová, Marie Macková, Jan Lužný
4. Dokumenty a legislativa: Legislativní a další a předpisy související se stárnutím a disabilitou,
doporučující dokumenty a kodexy
5. Technologie: Informační a asistivní technologie v životě stárnoucích jedinců i stárnoucí společnosti, v
péči. Informační technologie a jejich využití ve vědecké práci.
Vyučující: Lenka Lhotská, Olga Štěpánková
6. Aktuální témata k problematice dlouhověkosti: Výběr dle aktuální problematiky, nabídky zajímavých
témat či osobností zabývajících se aktuální a významnou problematikou.
Vyučující: Iva Holmerová
KONTROLA. Účast na semináři (případně písemná práce)
Na těchto příkladech je zároveň ukazována pluralita možných metod a jejich badatelského uchopení od
empiricko-kvantitativních po kvalitně interpretační, právě tak i postupů, diachronně i synchronně analytických
Last update: FEJFAPET (23.03.2018)
Requirements to the exam -
1. Regular participation in seminars
2. Presentation of your work in seminars
3. Submission of final written report consulted with the supervisor.
Last update: Jeníčková Jana, Ing., Ph.D. (10.01.2022)
Atestační podmínky:
1. Pravidelná účast na semináři.
2. Prezentace své práce v semináři.
3. Předložení dohodnutého vlastního textu.
Last update: FEJFAPET (23.03.2018)
Syllabus - Czech
1. HOFFMANN, Frédérique, RODRIGUEZ, Ricardo. Informal Carers: Who Takes Care of Them? Wien: European Centre, 2010. 2. HOLMEROVÁ, Iva, Ed. Madridský plán a jiné strategické dokumenty, Praha, EVerlag, 2007. ISBN 978-80-254-0174-3 3. HOLMEROVÁ, Iva, STAROSTOVÁ, Olga, VEPŘKOVÁ, Radka & WIJA, Petr. Bedekr aktivního stárnutí, Praha, Fakulta humanitních studií UK, 2013. ISBN 978-80-87398-36-4 4. HOLMEROVÁ, Iva. a kol. Dlouhodobá péče - geriatrické aspekty a kvalita, Praha, Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5439-0 5. HRADCOVÁ, Dana. Moc v sociálně zdravotních službách. PhD, Karlova Univerzita, 2015. 6. HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Havlíček Brain Team. Praha, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9 7. INHORN, Marcia D. & WENTZEL, Emily A. Medical Anthropology at the Intersections. Durham and London Duke University Press, 2012. ISBN 978-0-8223-5251-8 8. KALVACH, Zdeněk. Křehký pacient a primární péče, Praha, Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4026-3 9. KALVACH, Zdeněk, ZADÁK, Zdeněk & JIRÁK, Roman et al. Geriatrie a gerontologie, Praha, Grada-Avicenum, 2004. ISBN 80-247-0548-6 10. MÁTL, Ondřej. Stárneme v České republice aktivně a zdravě? Analýzy projektu FRAM. Praha: Ministerstvo zdravotnictví, Centrum pro studium dlouhověkosti a dlouhodobé péče UK FHS, 11. Evropské centrum, 2013. 12. MATSON, Johny L. Handbook of Assessment in Persons with Intellectual Disability. Baton Rouge, Lousiana, 2007. ISBN 978-01-236-6235-4 13. MOL, Annemarie. The Body Multiple: Ontology in Medical Practice. Washington, Duke University Press Books, 2002. ISBN 978-082-232-917-6 14. BURCIN, Boris & KUČERA, Tomáš. Prognóza populačního vývoje České republiky na období 2008-2070. Praha: Rada vláda pro seniory a stárnutí populace, 2010. 15. ŠTĚPÁNKOVÁ, Hana, HÖSCHL, Cyril & VIDOVIĆOVÁ, Lucie. Gerontologie - současné otázky z pohledu biomedicíny a společenských věd. Praha, Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2628-4 RUSINA, Robert & MATĚJ, Radoslav. Neurodegenerativní onemocnění. Praha, Mladá fronta, 2014. ISBN 978-80-204-3300-8
Od začátku zimního semestru do odvolání bude výuka probíhat distančním způsobem, s využitím Universitou podporované platformy MS Teams. Studenti budou o detailech vždy informováni e-mailem.
From the beginning of the winter semester until further notice, teaching will be performed remotely, using the MS Teams platform supported by the University. Students will always be informed about the details by e-mail.
Last update: Holmerová Iva, doc. MUDr., Ph.D. (22.09.2020)