SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Infinite Romanticism - YBKC188
Title: Nekonečná romantika
Guaranteed by: Programme SHV - Creative Module (24-CR)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (60)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Václav Hájek, Ph.D.
Annotation -
While a wide range of products of the present pop culture and life style have "romantic" connotations, the term romantic originally refers to the specific cultural phenomena of the 1800 appearing in connection with the major "early modern" changes in science, thought, art, politics, economy and society, some of which, however, have been influential till the present day. The course is concerned with both the echos and misinterpretations of the term in the present pop culture, raising such questions as: why nowadays strawberies are romantic whereas burial ceremonies or murders are not.
Last update: Davídek Richard, Mgr. (07.01.2020)
Course completion requirements - Czech

1. interpretace produktu současné populární kultury za pomoci komparace s romantickou tradicí či diskurzem (lze rozebírat film, reklamu, počítačovou hru atd.) - formou stručného fejetonu 

NEBO:


2. referát o jednom titulu z doporučené literatury 

info pro LS 2024: ještě připojuji souhr informací k atestacím (z již dříve zaslaných hromadných e-mailů; někdy se tyto e-maily asi trochu zatoulaly :); za všechny již zaslané práce moc děkuji - atestace postupně zadávám).

 

Na atestační práce je čas zhruba do konce července (v nouzových případech i později – ale maximálně týden před koncem zkouškového období potřebuji vaše práce mít – zkouškové období končí, myslím, 13. 9. 2024).

 

PS: Atestační práce by měla vypadat přibližně následujícím způsobem (zadání je záměrně dosti volné, abyste měli prostor pro svůj kreativní potenciál):

 

K předmětu „Nekonečná romantika“:

Jednalo by se o krátký fejeton (tak na 1-2 stránky + ilustrační obrázky – zmenšené, aby se vešly do mejlu nebo přes „úschovnu.cz“ apod.). Odevzdat fejeton můžete kdykoli (maximálně však týden před koncem zkouškového období). Když budete potřebovat, abych vám atestaci zapsal dříve, dejte mi prosím vědět.

V našem předmětu se zabýváme určitými typy klišé či stereotypy, které si spojujeme s termínem „romantika“. Tyto stereotypy se projevují asi dvěma základními způsoby:

a) jde o jakousi „biedermeierovou“ selanku, v níž se zjednodušeným a zplanělým způsobem objevují moderní „mýty“ lásky, idyly, nevinného dětství, přátelství, pohádky apod. Tato témata sice patří i do původního romantického proudu z doby kolem roku 1800, ale tam nebyla zjednodušena na tak „černobílou“ škálu, ale přístup k těmto otázkám byl mnohem diferencovanější (třeba v Máchově „Máji“ se téma romantické lásky setkává s motivem otcovraždy apod.).

b) jde o „temné stránky“ romantiky, kde lze sledovat i takové oblasti jako např. horor, katastrofa, smrt, šílenství, různé typy konfliktů a rozporů atd. („Frankenstein“, E.T.A. Hoffmann, E.A. Poe ad.).

Pro svůj fejeton si např. můžete vybrat dva příklady, jeden z oblasti dnešní „populární“ romantiky (s jejím rozptylem mezi „mýdlovou operou“ a „katastrofickým filmem“) a jeden z oblasti „původní“ romantiky první poloviny 19. století. Oba příklady by se měly týkat obdobné motiviky (obojí se může týkat např. takových „romantických“ klišé, jako horor, sebevražda, láska, poutník, ruina, fantastika atd.). Tyto příklady (hlavně z oblasti vizuální kultury, ale zapojit tam můžete i literaturu, poezii, hudbu, divadlo apod.) ve svém fejetonu (subjektivně) porovnejte a zaměřte se na otázku, jaká „schémata“ se zde recyklují v téměř nezměněné podobě a v čem se naopak starší a novější zpracování zásadně či principiálně liší. 

Fejeton ovšem můžete napsat i o jednotlivém příkladu „romantických“ stereotypů apod. Téma záleží na vás, ale inspirovat se lze i našimi přednáškami.

 

Last update: Laštovičková Arlette, Mgr. (27.02.2025)
Literature - Czech

Povinná:

  • Schulz, Gerhard. Romantika: dějiny a pojem. : Paseka, 1999, s. ISBN .
  • Procházka, Martin a Hrbata, Zdeněk. Romantismus a romantismy. : Karolinum, 2005, s. ISBN .

Doporučená:

  • Horyna, Břetislav. Dějiny rané romantiky. : Vyšehrad, 2005, s. ISBN .
  • Doorman, Maarten. Romantický řád. : Prostor, 2008, s. ISBN .

Last update: Davídek Richard, Mgr. (07.01.2020)
Syllabus - Czech

Témata přednášek:
1. Změna, revoluce, evoluce, rychlost, pohyb, inovace?
2. Génius, šílenec, zločinec, dítě, divoch
3. Nacionalismus, mýtus?
4. tradice, historismus, melancholie, skepse, ironie
5. monstrum, horor?
6. kult přátelství, sentiment,
7. láska, slzy, sebevražda
8. smrt, destrukce, nemoc
9. hieroglyf, symbol, imaginace
10. cesta, poutník, turistika
11. aktivní divák, prázdno, temnota, mlha, neviditelné
12. modrý květ, absolutno, touha

rozšiřující literatura:
Martin Procházka, Zdeněk Hrbata: Romantismus a romantismy
Břetislav Horyna: Dějiny rané romantiky
Ludvík Kundera: Noc a sen a modro
Maarten Doorman: Romantický řád
Gerhard Schulz: Romantika: Dějiny a pojem
Vladimír Macura: Znamení zrodu
Zdeněk Hrbata: Romantismus a Čechy       

 

info pro LS 2024: ještě připojuji souhr informací k atestacím (z již dříve zaslaných hromadných e-mailů; někdy se tyto e-maily asi trochu zatoulaly :); za všechny již zaslané práce moc děkuji - atestace postupně zadávám).

 

Na atestační práce je čas zhruba do konce července (v nouzových případech i později – ale maximálně týden před koncem zkouškového období potřebuji vaše práce mít – zkouškové období končí, myslím, 13. 9. 2024).

 

PS: Atestační práce by měla vypadat přibližně následujícím způsobem (zadání je záměrně dosti volné, abyste měli prostor pro svůj kreativní potenciál):

 

K předmětu „Nekonečná romantika“:

Jednalo by se o krátký fejeton (tak na 1-2 stránky + ilustrační obrázky – zmenšené, aby se vešly do mejlu nebo přes „úschovnu.cz“ apod.). Odevzdat fejeton můžete kdykoli (maximálně však týden před koncem zkouškového období). Když budete potřebovat, abych vám atestaci zapsal dříve, dejte mi prosím vědět.

V našem předmětu se zabýváme určitými typy klišé či stereotypy, které si spojujeme s termínem „romantika“. Tyto stereotypy se projevují asi dvěma základními způsoby:

a) jde o jakousi „biedermeierovou“ selanku, v níž se zjednodušeným a zplanělým způsobem objevují moderní „mýty“ lásky, idyly, nevinného dětství, přátelství, pohádky apod. Tato témata sice patří i do původního romantického proudu z doby kolem roku 1800, ale tam nebyla zjednodušena na tak „černobílou“ škálu, ale přístup k těmto otázkám byl mnohem diferencovanější (třeba v Máchově „Máji“ se téma romantické lásky setkává s motivem otcovraždy apod.).

b) jde o „temné stránky“ romantiky, kde lze sledovat i takové oblasti jako např. horor, katastrofa, smrt, šílenství, různé typy konfliktů a rozporů atd. („Frankenstein“, E.T.A. Hoffmann, E.A. Poe ad.).

Pro svůj fejeton si např. můžete vybrat dva příklady, jeden z oblasti dnešní „populární“ romantiky (s jejím rozptylem mezi „mýdlovou operou“ a „katastrofickým filmem“) a jeden z oblasti „původní“ romantiky první poloviny 19. století. Oba příklady by se měly týkat obdobné motiviky (obojí se může týkat např. takových „romantických“ klišé, jako horor, sebevražda, láska, poutník, ruina, fantastika atd.). Tyto příklady (hlavně z oblasti vizuální kultury, ale zapojit tam můžete i literaturu, poezii, hudbu, divadlo apod.) ve svém fejetonu (subjektivně) porovnejte a zaměřte se na otázku, jaká „schémata“ se zde recyklují v téměř nezměněné podobě a v čem se naopak starší a novější zpracování zásadně či principiálně liší. 

Fejeton ovšem můžete napsat i o jednotlivém příkladu „romantických“ stereotypů apod. Téma záleží na vás, ale inspirovat se lze i našimi přednáškami.

 

 

 

Last update: Laštovičková Arlette, Mgr. (27.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html