|
|
|
||
|
While a wide range of products of the present pop culture and life style have "romantic" connotations, the term romantic
originally refers to the specific cultural phenomena of the 1800 appearing in connection with the major "early modern"
changes in science, thought, art, politics, economy and society, some of which, however, have been influential till the
present day. The course is concerned with both the echos and misinterpretations of the term in the present pop culture,
raising such questions as: why nowadays strawberies are romantic whereas burial ceremonies or murders are not.
Last update: Davídek Richard, Mgr. (07.01.2020)
|
|
||
|
1. interpretace produktu současné populární kultury za pomoci komparace s romantickou tradicí či diskurzem (lze rozebírat film, reklamu, počítačovou hru atd.) - formou stručného fejetonu NEBO:
info pro LS 2024: ještě připojuji souhr informací k atestacím (z již dříve zaslaných hromadných e-mailů; někdy se tyto e-maily asi trochu zatoulaly :); za všechny již zaslané práce moc děkuji - atestace postupně zadávám).
Na atestační práce je čas zhruba do konce července (v nouzových případech i později – ale maximálně týden před koncem zkouškového období potřebuji vaše práce mít – zkouškové období končí, myslím, 13. 9. 2024).
PS: Atestační práce by měla vypadat přibližně následujícím způsobem (zadání je záměrně dosti volné, abyste měli prostor pro svůj kreativní potenciál):
K předmětu „Nekonečná romantika“: Jednalo by se o krátký fejeton (tak na 1-2 stránky + ilustrační obrázky – zmenšené, aby se vešly do mejlu nebo přes „úschovnu.cz“ apod.). Odevzdat fejeton můžete kdykoli (maximálně však týden před koncem zkouškového období). Když budete potřebovat, abych vám atestaci zapsal dříve, dejte mi prosím vědět. V našem předmětu se zabýváme určitými typy klišé či stereotypy, které si spojujeme s termínem „romantika“. Tyto stereotypy se projevují asi dvěma základními způsoby: a) jde o jakousi „biedermeierovou“ selanku, v níž se zjednodušeným a zplanělým způsobem objevují moderní „mýty“ lásky, idyly, nevinného dětství, přátelství, pohádky apod. Tato témata sice patří i do původního romantického proudu z doby kolem roku 1800, ale tam nebyla zjednodušena na tak „černobílou“ škálu, ale přístup k těmto otázkám byl mnohem diferencovanější (třeba v Máchově „Máji“ se téma romantické lásky setkává s motivem otcovraždy apod.). b) jde o „temné stránky“ romantiky, kde lze sledovat i takové oblasti jako např. horor, katastrofa, smrt, šílenství, různé typy konfliktů a rozporů atd. („Frankenstein“, E.T.A. Hoffmann, E.A. Poe ad.). Pro svůj fejeton si např. můžete vybrat dva příklady, jeden z oblasti dnešní „populární“ romantiky (s jejím rozptylem mezi „mýdlovou operou“ a „katastrofickým filmem“) a jeden z oblasti „původní“ romantiky první poloviny 19. století. Oba příklady by se měly týkat obdobné motiviky (obojí se může týkat např. takových „romantických“ klišé, jako horor, sebevražda, láska, poutník, ruina, fantastika atd.). Tyto příklady (hlavně z oblasti vizuální kultury, ale zapojit tam můžete i literaturu, poezii, hudbu, divadlo apod.) ve svém fejetonu (subjektivně) porovnejte a zaměřte se na otázku, jaká „schémata“ se zde recyklují v téměř nezměněné podobě a v čem se naopak starší a novější zpracování zásadně či principiálně liší. Fejeton ovšem můžete napsat i o jednotlivém příkladu „romantických“ stereotypů apod. Téma záleží na vás, ale inspirovat se lze i našimi přednáškami.
Last update: Laštovičková Arlette, Mgr. (27.02.2025)
|
|
||
|
Povinná:
Doporučená:
Last update: Davídek Richard, Mgr. (07.01.2020)
|
|
||
|
Témata přednášek:
info pro LS 2024: ještě připojuji souhr informací k atestacím (z již dříve zaslaných hromadných e-mailů; někdy se tyto e-maily asi trochu zatoulaly :); za všechny již zaslané práce moc děkuji - atestace postupně zadávám).
Na atestační práce je čas zhruba do konce července (v nouzových případech i později – ale maximálně týden před koncem zkouškového období potřebuji vaše práce mít – zkouškové období končí, myslím, 13. 9. 2024).
PS: Atestační práce by měla vypadat přibližně následujícím způsobem (zadání je záměrně dosti volné, abyste měli prostor pro svůj kreativní potenciál):
K předmětu „Nekonečná romantika“: Jednalo by se o krátký fejeton (tak na 1-2 stránky + ilustrační obrázky – zmenšené, aby se vešly do mejlu nebo přes „úschovnu.cz“ apod.). Odevzdat fejeton můžete kdykoli (maximálně však týden před koncem zkouškového období). Když budete potřebovat, abych vám atestaci zapsal dříve, dejte mi prosím vědět. V našem předmětu se zabýváme určitými typy klišé či stereotypy, které si spojujeme s termínem „romantika“. Tyto stereotypy se projevují asi dvěma základními způsoby: a) jde o jakousi „biedermeierovou“ selanku, v níž se zjednodušeným a zplanělým způsobem objevují moderní „mýty“ lásky, idyly, nevinného dětství, přátelství, pohádky apod. Tato témata sice patří i do původního romantického proudu z doby kolem roku 1800, ale tam nebyla zjednodušena na tak „černobílou“ škálu, ale přístup k těmto otázkám byl mnohem diferencovanější (třeba v Máchově „Máji“ se téma romantické lásky setkává s motivem otcovraždy apod.). b) jde o „temné stránky“ romantiky, kde lze sledovat i takové oblasti jako např. horor, katastrofa, smrt, šílenství, různé typy konfliktů a rozporů atd. („Frankenstein“, E.T.A. Hoffmann, E.A. Poe ad.). Pro svůj fejeton si např. můžete vybrat dva příklady, jeden z oblasti dnešní „populární“ romantiky (s jejím rozptylem mezi „mýdlovou operou“ a „katastrofickým filmem“) a jeden z oblasti „původní“ romantiky první poloviny 19. století. Oba příklady by se měly týkat obdobné motiviky (obojí se může týkat např. takových „romantických“ klišé, jako horor, sebevražda, láska, poutník, ruina, fantastika atd.). Tyto příklady (hlavně z oblasti vizuální kultury, ale zapojit tam můžete i literaturu, poezii, hudbu, divadlo apod.) ve svém fejetonu (subjektivně) porovnejte a zaměřte se na otázku, jaká „schémata“ se zde recyklují v téměř nezměněné podobě a v čem se naopak starší a novější zpracování zásadně či principiálně liší. Fejeton ovšem můžete napsat i o jednotlivém příkladu „romantických“ stereotypů apod. Téma záleží na vás, ale inspirovat se lze i našimi přednáškami.
Last update: Laštovičková Arlette, Mgr. (27.02.2025)
|
