Výuka probíhá v cca 25 paralelních seminárních skupinách.
Cílem kurzu je přivést studenty od naivního čtení k reflektované a systematické práci s textem a souběžně si osvojit
základní žánry a elementární formální požadavky odborného textu.
Skladba hodin: Každá hodina se zpravidla skládá jednak z přednáškové části a jednak ze cvičení, kde se
přednášené záležitosti demonstrují, případně procvičují na konkrétních vybraných textech filosofické tradice. K této
části dostávají studenti na každou hodinu zadanou přípravu, v průběhu semestru pak navíc musí napsat dvě až tři
kratší práce v probíraných žánrech odborného textu.
Last update: Marek Jakub, Mgr., Ph.D. (14.09.2021)
Teaching methods - Czech
Obecné podmínky atestace (konkretizaci podmínek si určuje učitel skupiny Prosemináře):
1/ pravidelná účast na hodinách prosemináře;
2/ pravidelná příprava na práci v hodinách;
3/ vypracování zadaných písemných úkolů v náležité kvalitě.
Last update: Vrabec Martin, Mgr., Ph.D. (02.05.2022)
Syllabus - Czech
Proseminář k interpretaci textu uvádí do problematiky akademického čtení v oblasti humanitních a společenských vět. Seminární formou se účastníci kurzu seznámí s akademickými žánry, náležitostmi akademického psaní a budou se účastnit diskuse o vybraných textech. Proseminář je vyučován v menších skupinkách vedených jednotlivými pedagogy, kteří ve svém prosemináři pracují s odlišnými texty a akcentují různé přístupy ke čtení. Před zapsáním se do paralelky proto doporučujeme studujícím důkladně se seznámit s níže uvedenými anotacemi proseminářů. Atestační podmínky jsou konkrétně vymezeny každým z vyučujících, obecně se očekává nejméně 80% aktivní účast na hodinách a všechny paralelky prosemináře požadují alespoň jednu atestační písemnou práci.
Anotace jednotlivých seminářů:
Mgr. Pavel Baloun, Ph.D.
Cílem prosemináře je představení základních východisek perspektivy kulturních dějin a historické antropologie. Během semestru se studenti seznámí s různými typy textů (populárně naučný článek, monografie, odborná studie, recenze apod.) osvojí si základní dovednosti práce s odborným historickým textem (čtení a interpretace), naučí se psát anotace a připravit si ústní referát. https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14141
Čt 10:00
YT120
---
PhDr. Václav Hájek, Ph.D.
Přesná anotace bude doplněna, proseminář bude tematicky na pomezí filosofie a výtvarného umění.
Út 17:30
YT113
---
Mgr. Tomáš Holeček, Ph.D.
V prosemináři se budeme věnovat četbě a interpretaci vybraných pasáží Pravidel pro vedení rozumu od R. Descarta. Příklady budou voleny z matematiky a logiky.
Čt 14:30
YT233
---
Mgr. Jakub Chavalka, Ph.D.
Cílem kursu je naučit se základním dovednostem při recepci (filosofického) odborného textu. Po studentech je vyžadována pravidelná aktivní účast při analýze textů a napsání tří kratších prací dle zadání. Atest bude udělen na základě závěrečné seminární práce. Během semestru se zaměříme na tyto texty: J. P. Sartre: Existencialismus je humanismus, vybrané eseje F. Bacona a Vzpoura davů J. Ortegy y Gasseta.
Čt 17:30
YT131
---
Mgr. Hynek Janoušek, Ph.D.
Kurz bude zaměřen na čtení známých filosofických esejů z oblasti aplikované etiky. Vzhledem k tomu, že většina textů se týká závažných problémů (potrat, eutanazie, chudoba, svoboda slova apod.), se budeme pokoušet přistupovat k interpretaci textů věcně, s odstupem a na třech úrovních: 1.) Jaké jsou obecné etické předpoklady pozice, z níž argumentace vychází, 2.) jaká je struktura argumentu ve prospěch zastávané pozice, 3.) jaká je hodnota argumentu a kde jsou jeho slabiny? Zápočet bude udělen za uspokojivé vypracování tří kratších seminárních prací a aktivní část na semináři.
Út 16:00
YT241
---
Mgr. Jan Josl, Ph.D.
Proseminář se bude textově věnovat filosofickým interpretacím humoru. Projdeme některá klasická pojetí (Platón, Aristotelés, Hutcheson, Kant, Schopenhauer). Více času budeme věnovat četbě eseje Henri Bergsona "Smích". Součástí bude zvládnutí základních formátů akademického psaní - anotace, referát, interpretace, komparace. Atest získají studenti za aktivní účast, vypracování průběžných úkolů k textům a referáty.
St 8:30
YT220
---
Mgr. Robert Kanócz, Ph.D.
V prosemináři se budeme střídavě zabývat pasážemi z knihy „analytického filosofa“ J. L. Austina Jak něco udělat pomocí slov (česky Filosofia 2022) a kratšími (v některých případech trochu „filosofujícími“) literárními texty básníka a skladatele Oldřicha Janoty. V ideálním případě by nám to mohlo pomoci uvědomit si lépe, co obnáší existující různost žánrů, jak se může lišit čtení příslušných textů a jak akademické psaní o nich, případně i co obnáší různost základních postojů či přístupů ke světu.
Pá 14:30
YT212
---
Mgr. Jana Kružíková, Ph.D.
V prosemináři budeme číst a vykládat vybrané pasáže z Platónových a Aristotelových textů. Smyslem prosemináře bude naučit se kriticky číst a pracovat s Platónovými a Aristotelovými texty a psát krátká odborná pojednání (anotaci, referát a interpretaci). K úspěšnému splnění kurzu je třeba aktivní účast, splnění domácích úkolů a vypracování referátu. Krátké domácí úkoly budou studenti každý týden dostávat a odevzdávat prostřednictvím Moodlu. V Moodlu taktéž naleznou texty, se kterými budeme pracovat.
Út 11:30
YT233
---
Mgr. Dominik Kuna
Smysl paralelky koresponduje s intencí Prosemináře k interpretaci textu, totiž učit se číst (zejména odborný text) a psát (zejména základní odborný literární žánr, totiž referenci) či jmenované kompetence dále prohlubovat, a postupně tak pronikat do myšlení. Jmenovaná dvojice, stojící v samém základu vlastního vyrovnávání se s odbornou literaturou, studující provází během celého následného učení, a proto se nejprve zaměříme na základy interpretace textu (vč. toho, jak smysluplně vytvářet vlastní studijní opory), a to jak teoreticky, tak zejména prakticky na krátkých modelových ukázkách z textů M. Heideggera „Co znamená myslet?“ a R. Descarta „Meditace o první filosofii“. Po zvládnutí této průpravy se budeme zbytek času věnovat podrobné interpretaci Platónovy „Obrany Sokrata“ a s ní komplementárních kapitol knihy „Řecký člověk a jeho svět“ J-P. Vernanta. Podmínkou atestace je vypracování všech průběžných domácích úkolů a referátu v náležité kvalitě, stejně jako aktivní účast na hodině a absolvování závěrečného kolokvia nad odevzdanými texty.
St 16:00
YT220
---
PhDr. Tomáš Kunca, Ph.D.
Proseminář zahájíme studiem akademického textu, pozoruhodným článkem Petera Harrisona (Original Sin and the Problem of Knowledge in Early Moder Europe). Na článku si ukážeme nejen formální ohledy akademického textu (odkazy, citace, strukturace aj.), ale zejména se budeme učit porozumění argumentaci „druhého“, práci s evidencí různého druhu, zdůvodnění tezí či závěrů, prostě kritickému myšlení, které v další části prosemináře budeme kultivovat při filosofické četbě a interpretaci primárních textů (vybrané kapitoly z díla Leviatan Thomase Hobbese a Druhého pojednání o vládě Johna Locka).
Út 13:00
YT220
---
Mgr. Jakub Marek, Ph.D.
Proseminář bude věnován společnému pokusu analyzovat roli sociálních sítí v našich životech. Budeme se věnovat tomu, jak sociální sítě zažíváme, jak konzumujeme mediální obsahy a především se pokusíme o bližší reflexi toho, proč vůbec mají sociální sítě takovou přitažlivost. Klíčové budou pojmy rozptýlení, nudy, budeme specificky analyzovat fenomén scrollování. Přístup k tomuto tématu bude interdisciplinární, avšak těžiště bude spočívat na filosofické interpretaci.
Út 16:00
YT220
---
Mgr. et Mgr. Markéta Minářová
Tento interdisciplinární proseminář na pomezí historie a filosofie poskytuje ucelený přehled dějin utopického myšlení a koncepce ideálních států jednotlivých autorů (Platón, More, Campanella, Bacon, atd). Budeme se věnovat tématu vymezení a určení samotného žánru utopie. V bádání o utopickém myšlení je živá otázka, zda utopie vznikla teprve jako ryze novověký útvar, nebo zda má svůj původ ve středověkých představách o biblickém ráji. Rozhodnutí této otázky je závislé od definic: nejprve od toho, co rozumíme pod označením „středověk“ a „novověk“, a pak také od toho, co rozumíme pod „utopií“. Pokud patří k utopii vědomí, že se jedná o něco nereálného, tj. utopického, pak se dějiny utopií začínají vskutku Thomasem Morem a jeho spisem Utopie. Na příkladech Campanellova Slunečního státu, či Baconovy Nové Atlantis budeme zkoumat témata jak filosofická, tak historická. V prosemináři budeme číst a interpretovat vybrané pasáže, každá hodina se bude skládat z přednášky, diskuse a pravidelného vypracování konspektů. Atestace bude udělena za práci na hodinách, vypracované domácí úkoly a za atestační referát.
Út 8:30
YT113
---
PhDr. Jaromír Murgaš, CSc.
Praktický a podle možností zkušenostní a dialogický trénink v základním zpracování, vytěžení obsahu a interpretaci textů. Úvod do filosofické interpretace a osvojení základních principů psaní odborného textu; uvedení do smyslu filosofického myšlení pro studující FHS (a nejen je). Práce s texty J. Sokola, Platona, I. Kanta, krátce F. Nietzscheho a případně H. Arendtové či J. Patočky. K atestu je třeba aktivní účast, plnění úkolů; k hodnocení tři práce na asi dvě strany a rozhovor.
Čt 11:30
YT241
---
prof. Karel Novotný, M.A., Ph.D., DSc.
Út 14:30
YT201
---
Ing. arch. Mgr. Marie Pětová, Ph.D.
Cílem prosemináře je naučit se pracovat s filosofickým textem, porozumět mu a dokázat referovat jeho základní myšlenky - a to jak ústně, tak písemně. Předpokladem atestace bude tudíž nejen aktivní účast na prosemináři, ale též odevzdání písemné interpretace. Věnovat se budeme jednomu z klíčových textů západní filosofické tradice, totiž Descartovým Meditacím o první filosofii.
St 14:30
YT102
---
Mgr. Taťána Petříčková, Ph.D.
Smyslem Prosemináře k interpretaci textů je naučit se kriticky pracovat s textem (Platón: Kritón, A. Camus: Úvahy o gilotině, Sartre: Existencialismus je humanismu) a samostatně psát krátká odborná pojednání (např. referát, interpretaci). Podmínkou je průběžná aktivita v hodinách, příprava krátké prezentace úryvků textu, krátký domácí úkol a písemný referát.
Pá 10:00
YT102
---
Mgr. Ondřej Skripnik, Ph.D.
Cílem prosemináře je pěstovat dovednost číst (porozumět, zpracovat si, interpretovat) nejen akademické texty. Budeme číst kratší texty různých žánrů, které se týkají společenských institucí.
Pá 13:00
YT233
---
Mgr. Martin Šimek
V tomto Prosemináři budou studenti pracovat s texty historiografické povahy či s texty o historickém poznání vypovídajících. V druhé části kurzu se budeme věnovat analýze a interpretaci divadelních/filmových scénářů, jejichž texty vyžadují odlišný a specifický přístup. Pro úspěšné splnění atestu kurzu je od studentů vyžadována připravenost na seminář, aktivní zapojení do diskuse a v neposlední řadě odevzdání závěrečné interpretace. Téma pro závěrečnou práci si studenti volí sami, avšak musí být relevantní odbornému zaměření předmětu a student musí s vyučujícím téma předem konzultovat.
Út 17:30
YT241
---
Denisa Tomková, M.Sc., Ph.D.
V tomto proseminári sa budeme venovať predovšetkým čítaniu a interpretácii textov postkoloniálnych mysliteľov*iek, ktorí sa zameriavajú na otázky identity, útlaku, kultúry národa, imperializmu a čierneho feminizmu. Cieľom proseminára bude rozvíjať zručnosti čítania a analýzy textov, ako aj následné kritické myslenie v kontexte súčasného umenia a filozofie.
Frantz Fanon, “Černoch a jazyk” (1952) in Havránek, Vít (ed). 2011. Černá kůže, bílé masky. tranzit.cz.
Stuart Hall, “Lokální a globální: Globalizace a etnicita” (1997)in Havránek, Vít (ed). 2013. Postkoloniální studia IV., tranzit.cz.
Stuart Hall “Staré a nové identity, staré a nové etnicity”(1997) in Havránek, Vít (ed). 2013. Postkoloniální studia IV., tranzit.cz.
Trinh T. Minh-ha. “Daleko, od domova” (2001) in Havránek, Vít (ed). 2015. Odjinud, jež se nachází právě zde., tranzit.cz.
Lorde, Audre. (1979) 2021. “Pánové nástroje nikdy nezboří jeho vlastní dům”. in Stejskalová, Tereza (ed.) 2021. Sister Outsider. tranzit.cz
Lorde, Audre. (1980). “Věk, rasa, třída a pohlaví: Ženy redefinují odlišnost” in Stejskalová, Tereza (ed.) 2021. Sister Outsider. tranzit.cz
Lorde, Audre. (1983). “Z oči do očí: Černošské ženy, nenávist a hněv?” in Stejskalová, Tereza (ed.) 2021. Sister Outsider. tranzit.cz
Út 8:30
YT121
---
Mgr. Jiří Tourek, Ph.D.
Smyslem Prosemináře k interpretaci textů je naučit se kriticky pracovat s filosofickými texty a samostatně psát krátká odborná pojednání vycházející z těchto textů. V Prosemináři proto začneme, jako jakýmsi uvedením do filosofie, jedním antickým textem. V průběhu semestru pak společně projdeme ještě jeden text učebnicový (Úvod do filosofického myšlení), jeden text moderní tradice (20. století) a zbytek semestru strávíme četbou primární literatury fenomenologické tradice.
Pá 8:30
YT241
---
Mgr. Jan Tuček
V prosemináři budeme pracovat s texty zabývajícími se teorií historické vědy, možnostmi a mezemi jejího poznání (P. Veyne, D. Třeštík), vědou obecně (T. S. Kuhn) a filozofií dějin (M. Havelka, P. Horák). Tematicky a autorsky pestrý soubor kratších textů bude postupně podroben analýze (individuálně v rámci domácí přípravy a kolektivně během prosemináře) s účelem osvojení si základních dovedností potřebných pro analýzu odborného textu a jeho další využití při přípravě vlastních textů (nácvik referátu a interpretace). Pro informaci k průběhu semestru a atestaci: nutná je aktivní účast na kolektivním rozboru (nelze si to jen "tiše odsedět", prezenci vedu) a domácí příprava (zadání textu + "nápovědy" ústně i mailem), cca v polovině semestru proběhne nácvik referátu a interpretace + zpětná vazba; atestace: ostrá verze referátu a interpretace (texty a témata jsou zadána).
Čt 11:30
YT233
---
Mgr. Adam Vostárek
V prosemináři budeme číst Kantův spis z roku 1784 Idea všeobecných dějin ve smyslu světoobčanském a Herderův vítězný článek z esejistické soutěže Pruské královské akademie v Berlíně Pojednání o původu řeči (1771). Cílem prosemináře je rozvinout interpretační dovednosti, a to především skrze srovnávání obou zmíněných děl. Podmínkou splnění prosemináře je sepsání dvou referátů (ke každému dílu jeden) a absolvování závěrečného kolokvia.
Čt 16:00
YT120
---
Mgr. Martin Vrabec, Ph.D.
V prosemináři se budeme nejprve věnovat krátké úvaze psychologa Z. Matějčka „Praktické učení“, který pojednává o smyslu školství a snaze ho zreformovat. Pokračovat budeme texty z oblasti aplikované etiky (potrat, eutanazie, chudoba, svoboda slova apod.) Tyto texty budou sloužit jako materiál, na němž si studující osvojí základní dovednosti práce s odborným textem, tj. schopnost najít a analyzovat argument, schopnost napsat krátké shrnutí textu atd.
Čt 11:30
YT102
---
Mgr. Igor Zavorotchenko
Proseminář se bude věnovat knize italského protagonisty orální historie Alessandra Portelliho Smrt Luigiho Trastulliho a jiné příběhy: forma a význam v orální historii. Cílem je porozumět textu, naučit se o něm referovat a interpretovat jeho myšlenky. Vítáni jsou všichni studující, včetně budoucích zájеmсů o orální historie nebo nerodilých mluvčích češtiny: proseminář poskytne prostor pro procvičování jazykových kompetencí a tvorbu psaného textu. Konzultace jsou možné po předchozí domluvě, a to v češtině, angličtině, ruštině nebo italštině. Podmínky atestace se skládá z pravidelné účastí na hodinách prosemináře, pravidelné přípravy na práci v hodinách a vypracování zadaných písemných úkolů v náležité kvalitě. Stránka paralelky v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16376
Út 17:30
YT233
---
Mgr. Richard Zika, Ph.D.
Proseminář se bude věnovat Descartovým Meditacím o první filosofii. Cílem je porozumět textu, naučit se o něm referovat a interpretovat jeho myšlenky.
Pá 13:00
YT241
Last update: Baloun Pavel, Mgr., Ph.D. (17.10.2024)