Last update: Mgr. Veronika Seidlová, Ph.D. (15.02.2018)
Kurz představí různé etnomuzikologické výzkumy na dané téma, a tak nejen pootevře dveře do světa současných
pražských židovských komunit, ale zároveň poskytne orientaci v židovských hudebních světech
jako součásti globálních a diasporických kulturních toků. Kromě vztahu hudby, globalizace a kulturní apropriace se
budeme zabývat i rolí hudby v procesu vyjednávání podob performancí ve vztahu k politikám identity a
paměti i dalším sociálně-vědním konceptům, které jsou předmětem povinné souborné zkoušky SVIP, již musí absolvovat každý student FHS. Především však půjde o to, že si budeme ukazovat, jak je možné zkoumat většině Čechů relativně málo známou, i když v Praze aktivní, živou hudební kulturu a jak se data z terénu propojují s teoriemi. Rovněž se pokusím pozvat do hodin různé muzikanty. Vrcholem kurzu bude zvaná přednáška prof. Davis z Cambridge University v dubnu.
Podmínkou bude docházka 70%, nepravidelně trochu málo četby v průběhu semestru (většinou v češtině, některé tituly budou relevantní i ke zkoušce SVIP) a závěrečný test.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Veronika Seidlová, Ph.D. (15.02.2018)
<Témata: 1) Úvod. Studium komunit prostřednictvím jejich kulturních reprezentací. Menšiny a etnomuzikologický výzkum. 2) Úvod II. Heterogenní židovské hudební světy jako součásti současných globálních a diasporických kulturních toků. 3) Aškenázské posvátné hudební světy I. Role chazana v synagoze a ‚nusach‘ jako klíčový emický koncept. (Příklady z Prahy). 4) Aškenázské posvátné hudební světy II. Rituál a sociální změna. Vyjednávání identity hudbou. (Příklady z Bostonu a Prahy). 5) Aškenázské posvátné hudební světy III. Hudba a sociální paměť (příklady z Prahy). 6) Lubavičtí chasidé, hudba a gender. 7) Sefardské hudební vzpomínání. 8) Sefardské pizmonim, moc a gender. 9) Přednáška hostující profesorky z University of Cambridge. 10) Hudba a genocida, hudební vzpomínání na holocaust (Terezín). 11) Klezmer Soundscapes I. O reprezentaci and apropriaci (příklady z USA). 12) Klezmer Soundscapes II. O reprezentaci and apropriaci (příklady z Čech). 13) Zemirot a rezistence - příklad z Prahy.
Sylabus se může operativně měnit v závislosti na možnostech pozvaných hostů.