The course focuses on curent topical social problems and issues, that are matter of social debate and part of the agenda of social workers.
Last update: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (24.10.2019)
Předmět zaměřuje pozornost na aktuální závažné sociální problémy a jejich souvislosti se sociální prací. Je
založen na aktivním problémově orientovaném učení.
Hlavní bloková témata předmětu:
Udržitelný vývoj, cíle udržitelného života ve vztahu k sociální práci, ekologicky orientovaná sociální práce.
Ohrožení demokracie a občanské společnosti. Destabilizace společnosti a možnosti sociální práce. Člověk a
společnost – nové psychosociální problémy a pocity.
Proměny práce, zaměstnání a možná řešení: Nepodmíněný základní příjem. Digitalizace a ekonomika/průmysl
4.0. a jeho sociální důsledky. Společenské vztahy v epoše digitální technologie
Zadluženost a exekuce jako sociální problém. Oddlužení jako řešení.
Distribuce zdrojů podle potřebnosti – spravedlnost a sociální práce. Ekonomicko etická problematika přidělování
prostředků.
Last update: Maturová Klára, Mgr. (15.02.2024)
Aim of the course -
The aims of the course is to analyze and discuss selected social issues, challenges and social problems associated with social work agenda.
Last update: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (24.10.2019)
Cílem předmětu je upozornit na vybrané problémy společnosti a jejich souvislosti se sociální prací
Last update: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2024)
Descriptors -
social problems, social issues, social challenges, social work
Last update: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (24.10.2019)
společenský problém, sociální práce,
Last update: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (24.10.2019)
Literature -
1) Erazim Kohák Průvodce po demokracii-povinná literatura
2) Cíle udržitelného života https://www.osn.cz/osn/hlavni-temata/sdgs/, https://top-az.eu/wp-content/uploads/2021/09/zelena-dohoda-pro-evropu-WEB.pdf
3) Nepodmíněný základní příjem, https://aa.ecn.cz/img_upload/bec9f888010e9f21bb1cdb470322b7c6/0069_ea_psa_nzp_a5.pdf
Koronavirová pandemie Daniel Prokop et al: Život během pandemie – ekonomické dopady a distanční vzdělávání, https://www.paqresearch.cz/post/zivot-behem-pandemie-ekonomicke-dopady-a-distancni-vzdelavani
Manuál o zdraví a zdravotní péči v sociálně vyloučených lokalitách, Agentura pro sociální začleňování, 2017, http://www.socialni-zaclenovani.cz/dokumenty/metodiky/manual-zdravi-a-zdravotni-pece/downloads
Last update: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2024)
Literatura:
Kohák, E. (2002). Průvodce po demokracii-povinná literatura 2002, Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
Cílek, V. Políbit Zemi a pozdravit Slunce. Hybridní svět rizik a nadějí. In: V Bárta M, et al. Povaha změny. 2015, s. 55-71. Praha: Vyšehrad.
Kolářová, M. (2021) V souladu s přírodou, Praha: Karolinum, s. 27-99 a část 3.1.-3.3. s. 100-159.
Cíle udržitelného života https://www.osn.cz/osn/hlavni-temata/sdgs/,
Zelená dohoda pro Evropu a střední třída https://top-az.eu/wp-content/uploads/2021/09/zelena-dohoda-pro-evropu-WEB.pd
Nepodmíněný základní příjem a svět práce
Floridi, L. (2019). Čtvrtá revoluce. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-3803-4
Oddlužení a zadlužení (např. , , https://www.insolvencnizona.cz/clanky/otazka-subjektivni-pripustnosti-oddluzeni-dluhy-z-podnikani-podminky-pro-zastaveni-insolvencniho-rizeni-podle-ust-%C2%A7-396-insz/
Digitalizace
Heimans, J., Timms, H. (2019). Nová moc: jak funguje moc v hyperpropojeném světě - a jak to udělat, aby fungovala ve váš prospěch. Brno: BizBooks. ISBN 978-80-265-0869-4
Ramo, J. C. (2017). Sedmý smysl: návod na přežití v době sítí. Brno: BizBooks. ISBN 978-80-265-067-4
Dyson, E. (2001). Release 2.1: vize života v digitálním věku. Praha: Management Press. ISBN 80-7261-030-9
Sieberg, D. (2014). Digitální dieta: 4 kroky k překonání závislosti na moderních technologiích a znovunalezení rovnováhy v životě. Synergie . ISBN 978-80-7370-315-8
Last update: Maturová Klára, Mgr. (15.02.2024)
Teaching methods -
The course is based on active and problem-based teaching, reading, discussions, written reports, case studies, lectures, videos,
Last update: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (24.10.2019)
Předmět je založen na aktivním problémově orientovaném učení, četba, referát, esej, kazuistika, diskuze, přednáška
Last update: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (24.10.2019)
Requirements to the exam -
The course is ended by a credit (zápočet) which is awarded based on active participation in the course and submission of the portfolio with 3 reports
Last update: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (24.10.2019)
Předmět je ukončen zápočtem
Last update: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (11.10.2019)
2) Discussion on democracy/democracies at threat based on reading Erazim KOhak (Průvodce po demokracii)
3) Discussion on sustainable development goals
During the course student will become familiar with three selected topics (see above) (viz výše), and approves the gained knowledge in the portfolio (3 reports) and by active participation in the course discussions- Every student will present a short standpoint demonstrating his/her active learning
The complete list of topics to be used in the course:
Democracy/democracies and civic societies at threat ?
Indebtness, debt reliefs and executions as social problems
Unconditional basic income
digitization and 4.0. industry
How to allocate limited resources fairly- ethical issues,
Social relations and bonds in the era od digital technologies - how technologies and digital social networks affect our social interactions and quality of life - isolation, alienation,
Spirituality in secular societies - role of churches today
Unemployment, prekarious work, working poverty, work migration
Socially deprived areas, poverty at schools
Community planning, social cohesion, social capital
Inclusion in the society
Last update: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
1) Seznámení s kurzem, zadání úkolů, téma udržitelnosti pro soc.práci
2) Diskuze k tématu "Ohrožení demokracie" na základě četby Koháka, Průvodce po demokracii
3) Diskuze k tématu Nepodmíněný základní příjem (domácí příprava shlédnutí filmu Základní příjem https://www.youtube.com/watch?v=PUYTtluGu4A doporučuji nastavit české titulky kliknutím na ikonu květiny nebo ozubeného kole
V průběhu kurzu se student seznámí se třemi vybranými tématy (viz výše), svou znalost doloží v portfoliu (3 úkoly ve třech zprávách) a v aktivní účasti na organizovaných diskuzích, jež budou součástí druhé a třetí kontaktní výuky. Pro tuto diskuzi si každý student připraví krátký vstup, aby se jí mohl aktivně zúčastnit.
Otázky k četbě Průvodce po demokracii (E. Kohák)
Co je demokracie podle Koháka? Čím se vyznačuje, dá se popsat?
Co má Kohák na mysli, když hovoří o mentalitě totality?
Co ohrožuje demokracii podle Koháka? Rizika demokracie
Měla by být volební povinnost? Je předepsaná minimální volební účast, aby volby platily?
Jaký je rozdíl mezi přímou a zastupitelskou demokracií a v čem jsou výhody a nevýhody?
Jak je to s referendy u nás?
Co znamená pojem levice a pravice?
Otázky k udržitelnému rozvoji?
Jaké znalosti máte o Zelené dohodě a jak je nahlížena environmentální problematika v ČR, shromážděte a ujasněte své poznatky o problematice, doplňte z materiálů v moodle
Jaké souvislosti vidíte mezi ekonologickou (environmentální) tématikou a sociální prací? Je ekologická problematika nějak významná pro sociální práci a naopak, mohou být spatřovány nějaké souvislosti mezi sociální prací a ekologickou ((environmentální) tématikou)
Jak se projevuje udržitelnost ve Vašem osobním životě?
Potenciální další témata kurzu:
Digitalizace a ekonomika/průmysl 4.0.
Ohrožení demokracie a občanské společnosti
Zadluženost a exekuce jako sociální problém
Nepodmíněný základní příjem
Distribuce zdeojů podle potřebnosti - existuje spravedlnost?
Společenské vztahy v epoše digitální technologie - vliv technologií a digitálních sociálnch sítí na vztahy, izolace, odcizení, hikikomori
Spiritualita v sekulární éře- působení Diakonie ve společnosti,
Nezaměstnanost, prekarizace práce, zahraniční pracovnííci na českém trhu práce
Sociálně deprivované oblasti, chudoba na školách
Komunitní plánování jako problém, společenská soudržnost, sociální kapitál
Inkluze ve společnosti
Výběr z nabízených témat- studenti si vyberou max. 3 témata, kterým se během kurzu budou společně (nikoli všichni současně) věnovat, jedno z nich rozpracují v referátu
Nezaměstnanost, prekarizace práce, zahraniční pracovnííci na českém trhu práce
Sociálně deprivované oblasti, chudoba na školách,
Společenské vztahy v epoše digitální technologie - vliv technologií a digitálních sociálnch sítí na vztahy, izolace, hikikomori
Spiritualita v sekulární éře- působení Diakonie ve společnosti,
Komunitní plánování jako problém, společenská soidržnost
Ohrožení demokracie a občanské společnosti
Sociálně potřební a spravedlnost
Last update: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2024)
Last update: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (05.03.2024)
Entry requirements -
PTF students have successfully passed courses in Sociology and Sociological Exercise to be enrolled in Závažné sociální otázky ve společnosti, external students must have passed a course in sociology
Last update: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (24.10.2019)
Úspěšné absolvování kurzů Sociologie a Sociologické praktikum u studentů ETF, absolvování kurzu sociologie pro externí studenty jiných fakult UK, u studentů z VOŠ netrváme na prerekvizitách.
Last update: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2024)
Registration requirements -
PTF students have successfully passed courses in Sociology and Sociological Exercise to be enrolled in Závažné sociální otázky ve společnosti, external students must have passed a course in sociology
Last update: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (24.10.2019)
Doporučeno je úspěšné absolvování kurzů Sociologie a Sociologické praktikum u studentů ETF, absolvování kurzu sociologie pro externí studenty jiných fakult UK
Last update: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2024)
Course completion requirements -
Presence in the lessons (80 %) and active participation in analyzing and discussing selected topics - compulsory reading, additional home preparation (videos, films, excursions, lectures) and submissions of reports in form of a portfolio/folder.
Portfolio/folder contains 3 reports:
1)reading during the course (Kohák Průvodce po demokracii - written report, 2 pages, based on responding to 3 reading hints and questions, presented in the sylalbus- students selects 3 hints from the list and elaborates briefly huis/her responses
2) 1 page report analysing one selected sustainable development goal rekevant for social work
3) summary knowledge on the basic unconditional income based on reading or film watching (1 page report demonstrating the elementary knowledge on the basic income)
4) participation in a public lecture or public event - report on 1 page
Last update: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2024)
Přítomnost ve výuce (2 výuky ze 3 jsou povinné) a aktivní účast na zpracování vybrané problematiky a diskuzi k ní -
Portfolio obsahuje 4 zprávy:
1) demokracie četba v průběhu kurzu (Kohák Průvodce po demokracii a písemné zpracování v podobě zprávy v rozsahu max 2 stran (Kohák) na základě otázek, uvedených v sylabu- vyberte si se znamu 3 otázky a písemně je stručně zodpovězte
2) cíle udržitelného rozvoje-
zde se nabízejí následující možnosti zpracování - vyberte si jednu z nich a zpracujte v rozsahu cca 2-max.3 stran
a) realizace ankety na téma udržitelnosti s alespoň 5 respodenty, s cílem zjistit, jak jsou schopni a ochotni integrovat požadavky šetrného a udržitelného života do svých všedních životů (co dělají a chtějí dělat pro udržitelný život)
b) fiktivní organizace komunitního či sousedského setkáni, při němž si lidé vyměňují zkušenosti a praktické návody, jak žít zdravěji, šetrněji vůči přírodě a s ohledem na budoucnost - jaké téma byste zvolili pro vzájemné sdílení a jak byste setkání realizovali? Představte si takové setkání a zkuste ho naplánovat v realistických termínech (zde je vodítkem četba Marta Kolářová, V souladu s přírodou, Karolinum 2021, kapitola 2)
c) důkladné prostudování kapitoly 2 z knihy Marta Kolářová, V souladu s přírodou, Karolinum 2021, s. 27-99 a písemné zpracování v rozsahu cca 2-max.3 stran
d) důkladné prostudování kapitoly 3 (části 3.1.-3.3.) z knihy Marta Kolářová, V souladu s přírodou, Karolinum 2021, s. 100-159 a písemné zpracování v rozsahu cca 2-max.3 stran
3) informativní zpráva o tom, co je základní nepodmíněný příjem na základě četby dokumentu, případně shlédnutí filmu (rozsah 1 strana)
4) zpráva z návštěvy veřejné přednášky, diskuze, shromáždění občanů apod. Akci si vyhledejte v souladu se zaměřením kurzu. Napište zprávu z účasti v rozsahu cca 1 strany. Doporučuji sledovat akce např. Knihovny Václava Havla, městských a místních knihoven, občanských sdružení apod.
VYTVOŘTE JEDEN SOUBOR SE 4 ÚKOLY A ZAŠLETE NA KONCI SEMESTRU do ODEVZDÁVÁRNY V MOODLE
Last update: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2024)