The subject provides a detailed theoretical overview of the diagnosis of the locomotor system, which builds on the basic knowledge
from health physical education (ZTV). The seminars are designed as practical exercises in pairs. The goal is for you to
students have tried and mastered the investigative methods used to evaluate the locomotor system that should be
part of every examination of an athlete, a person with a disability, a person with specific needs, and everyone
a healthy individual. on the basis of the detected deviations, students will also try to outline the starting points for solutions from
ZTV area.
Last update: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Předmět podává detailní teoretický přehled o diagnostice pohybového systému, který navazuje na základní znalosti
ze zdravotní tělesné výchovy(ZTV). Semináře jsou koncipovány jako praktická cvičení ve dvojicích. Cílem je, aby si
studenti vyzkoušeli a osvojili vyšetřovací metody sloužící k hodnocení pohybového systému, jež by měly být
součástí každé prohlídky sportovce, osoby se zdravotním postižením, osoby se specifickými potřebami, i každého
zdravého jedince. na základě zjištěných odchylek se studenti budou rovněž snažit nastínit východiska řešení z
oblasti ZTV.
Last update: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Aim of the course -
Outputs from the subject for listeners The output of the semester-long course is to acquaint students with the theoretical foundations, which are based on the research supports of current issues and practical applications, during which the students will test their transferability into practice. During their studies, the students verify their skills in working with theoretical supports and provide a continuous search for updated knowledge, part of the lessons is directly focused on specific work and orientation in the literary supports of the subject or superior direction. Practical applications-exercises-allow students to try directly applied procedures when working with either model or real probands. Part of the theoretical content is an understanding of the basic determinants of the field or direction, an understanding of contexts and application principles for the practical use of both diagnostics and intervention procedures. As part of practical demonstrations, candidates will learn to derive principles for the creation of an intervention, they will learn the procedures for applying the intervention, including all its basic principles. Following the intervention model, the students will interpret the goals and outputs of the intervention and then evaluate and discuss the results.
Last update: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Výstupy z předmětu pro posluchače
Výstupem předmětu v semestrálního rozsahu je studenty seznámit s teoretickými základy, které vychází k rešeršních opor aktuální problematiky a praktickými aplikacemi, při kterých si posluchači vyzkouší převoditelnost do praxe.
Posluchači si při studiu ověřují dovednosti při práci s teoretickými oporami a poskytují průběžné vyhledávání aktualizovaných poznatků, část lekcí je přímo zaměřena na konkrétní práci a orientaci v literárních oporách předmětu či nadřazeného směru.
Praktické aplikace-cvičení-umožňují studentům vyzkoušet si přímo aplikované postupy při práci buď s modelovými, či reálnými probandy.
Součástí teoretického obsahu je pochopení základních determinant oboru či směru, pochopení souvislostí a aplikačních zásad pro praktické využití, jak diagnostiky, tak intervenčních postupů.
V rámci praktických demonstrací se uchazeči naučí vyvodit zásady pro tvorbu intervence, osvojí si postupy pro aplikaci intervence včetně všech jejích základních zásad.
V návaznosti na model intervence posluchači provedou interpretaci cílů a výstupů z proběhlé intervence a následnou rozvahu a diskuzi nad zjištěnými výsledky.
Last update: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Literature -
LEVITOVÁ, A., HOŠKOVÁ, B. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha : Grada Publishing, a.s. 2015. 112 s. ISBN 978-80-247-4836-8. DOSTÁLOVÁ, I. AND P. ALÁČOVÁ Vyšetřování svalového aparátu. Olomouc: Hanex, 2006. HALADOVÁ, E. Vyšetřovací metody hybného systému. Edtion ed. Brno, 2011. ISBN 978-80-7013-516-7. TICHÝ, M. Funkční diagnostika pohybového aparátu. Edtion ed.: Triton, 2000. ISBN 807254022X. LARSEN, C., C. LARSEN AND O. HARTELT. Držení těla: analýza a způsoby zlepšení. In.: Přeložila Mgr. M. Schwingerová. Olomouc: Poznání, 2010. LARSEN, C., MIESCHER, B., WICKIHALTER, G. Zdravé nohy pro vaše dítě. Edtion ed. Olomouc: Poznání, 2008. 94 p. ISBN 978-80-86606-82-8. . LARSEN, C., ROSMANN-REIF, K. Skolióza - jak pomáhá pohyb. Edtion ed. Olomouc: Poznání, 2012. 118 p. ISBN 978-80-87419-20-5. . LAUPER, R. Dítě od hlavy až k patě v pohybu. Pohybové hry a práce s tělem pro předškoláky a školáky. Edtion ed. Olomouc: Poznání. 132 p. ISBN 978-80-86606-67-5. . JANÁČKOVÁ, L., PAVELKA, K., LEVITOVÁ, A. Goodbye bolesti zad. Edtion ed. Praha: Grifart, spol. s.r.o., 2016. 175 p. ISBN 978-80-906185-5-8. GROSS, J., FETTO, J., ROSEN, E. Musculoskeletal Examination. Edtion ed. Chichester: Wiley-Blackwell,, 2009. 470 p. ISBN 978-1405180498. MEDICINE, A. C. O. S. ACSM's guidelines for exercise testing and prescription. Edtion ed.: Lippincott Williams & Wilkins, 2013. ISBN 1469826666. HOŠKOVÁ,B. a kol. Vademecum, Zdravotní tělesná výchova (Druhy oslabení). Karolinum: Praha, 2012
Last update: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
LEVITOVÁ, A., HOŠKOVÁ, B. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha : Grada Publishing, a.s. 2015. 112 s. ISBN 978-80-247-4836-8. DOSTÁLOVÁ, I. AND P. ALÁČOVÁ Vyšetřování svalového aparátu. Olomouc: Hanex, 2006. HALADOVÁ, E. Vyšetřovací metody hybného systému. Edtion ed. Brno, 2011. ISBN 978-80-7013-516-7. TICHÝ, M. Funkční diagnostika pohybového aparátu. Edtion ed.: Triton, 2000. ISBN 807254022X. LARSEN, C., C. LARSEN AND O. HARTELT. Držení těla: analýza a způsoby zlepšení. In.: Přeložila Mgr. M. Schwingerová. Olomouc: Poznání, 2010. LARSEN, C., MIESCHER, B., WICKIHALTER, G. Zdravé nohy pro vaše dítě. Edtion ed. Olomouc: Poznání, 2008. 94 p. ISBN 978-80-86606-82-8. . LARSEN, C., ROSMANN-REIF, K. Skolióza - jak pomáhá pohyb. Edtion ed. Olomouc: Poznání, 2012. 118 p. ISBN 978-80-87419-20-5. . LAUPER, R. Dítě od hlavy až k patě v pohybu. Pohybové hry a práce s tělem pro předškoláky a školáky. Edtion ed. Olomouc: Poznání. 132 p. ISBN 978-80-86606-67-5. . JANÁČKOVÁ, L., PAVELKA, K., LEVITOVÁ, A. Goodbye bolesti zad. Edtion ed. Praha: Grifart, spol. s.r.o., 2016. 175 p. ISBN 978-80-906185-5-8. GROSS, J., FETTO, J., ROSEN, E. Musculoskeletal Examination. Edtion ed. Chichester: Wiley-Blackwell,, 2009. 470 p. ISBN 978-1405180498. MEDICINE, A. C. O. S. ACSM's guidelines for exercise testing and prescription. Edtion ed.: Lippincott Williams & Wilkins, 2013. ISBN 1469826666. HOŠKOVÁ,B. a kol. Vademecum, Zdravotní tělesná výchova (Druhy oslabení). Karolinum: Praha, 2012
Last update: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Requirements to the exam -
100% participation preparation of a PowerPoint presentation (methodical output - case report with diagnosis and motion intervention proposal. practical exam
Last update: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
100 % účast zpracování powerpointové prezentace (metodický výstup - kazuistika s uvedením diagnostiky a návrhem pohybové intervence. praktická zkouška
Last update: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Syllabus -
Lectures 1. Introduction to diagnostics of the musculoskeletal system. Objective of examination (diagnosis): localization of difficulties, connection with a specific region. Importance of diagnostics of the musculoskeletal system in ZTV. 2. Methods, rules and methods of measurement, problems with standards. 3. Importance of anamnesis (personal, family, work, social). Recording of assessment of subjective difficulties. 4. Assessment of body shape and posture - static. dynamic. Possibilities of influence in ZTV.. 5. Assessment of pelvic position. Possibilities of influence in ZTV.. 7. Importance and measurement of joint mobility (examples of goniometry). 7. Assessment of hypermobility. Possibilities of influence in ZTV.. 8. Examination of gait aspects. Evaluation of important aspects of walking. 9. Testing of muscles with predominantly postural function. Possibilities of influence in ZTV.. 10. Testing of muscles with predominantly phasic function. Possibilities of influence in ZTV. 11. Examination of movement stereotypes. Possibilities of influence in ZTV. 12. Stereotypes in everyday practice - activities of daily life. 13. Foot examination. Possibilities of influence in ZTV. 14. Case study as an example of the relationship between diagnostics and intervention. Seminars: Practical training in pairs - assessment of body shape and posture (static, dynamic) Practical training in pairs - measurement of joint mobility, assessment of hypermobility. Practical training in pairs - assessment of the pelvis Practical training in pairs - orientation testing of muscle shortening in selected muscles. Practical training in pairs - orientation testing of muscle weakness in selected muscles. Practical training in pairs - examination of movement stereotypes. Practical training in pairs - examination of gait and feet.
Last update: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Přednášky 1. Úvod do diagnostiky pohybového systému. Cíl vyšetření (diagnostiky): lokalizace obtíží, propojení s určitým regionem. Význam diagnostiky pohybového systému v ZTV. 2. Způsoby, pravidla a metody měření, problémy s normami. 3. Význam anamnézy (osobní, rodinná, pracovní, sociální). Záznam hodnocení subjektivních obtíží. 4. Hodnocení postavy a držení těla - statické. dynamické. Možnosti ovlivnění v ZTV.. 5. Posouzení polohy pánve. Možnosti ovlivnění v ZTV.. 7. Význam a měření kloubní pohyblivosti (ukázky goniometrie). 7. Posouzení hypermobility. Možnosti ovlivnění v ZTV.. 8. Vyšetření chůze aspekcí. Hodnocení důležitých aspektů při chůzi. 9. Testování svalů s převážně posturální funkcí. Možnosti ovlivnění v ZTV.. 10. Testování svalů s převážně fázickou funkcí. Možnosti ovlivnění v ZTV. 11. Vyšetření pohybových stereotypů. Možnosti ovlivnění v ZTV. 12. Stereotypy v každodenní praxi - aktivity denního života. 13. Vyšetření nohy. Možnosti ovlivnění v ZTV. 14. Kasuistika jako příklad vztahu diagnostika - intervence. Semináře: Praktický nácvik ve dvojicích - hodnocení postavy a držení těla (statické, dynamické) Praktický nácvik ve dvojicích - měření kloubní pohyblivosti, posouzení hyper,obility. Praktický nácvik ve dvojicích - posouzení pánve Praktický nácvik ve dvojicích - orientační testování svalového zkrácení u vybraných svalů. Praktický nácvik ve dvojicích - orientační testování svalového oslabení u vybraných svalů. Praktický nácvik ve dvojicích - vyšetření pohybových stereotypů. Praktický nácvik ve dvojicích - vyšetření chůze a nohy.
Last update: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)