|
|
|
||
The didactics of sports games is a continuation of the course Theory and foundations of didactics of sports games included in the 3rd year of Bc studies at FTVS UK. The course extends theoretical and especially practical knowledge and knowledge in teaching sports games in the school environment. The course aims to gain key competencies for effective planning, organisation, management and evaluation of the teaching of a wide range of sports games within school physical education or in the environment of various forms of leisure activities associated with sports games. The core part of the course is the independent activity of students in the form of didactic outcomes during lessons, in which they demonstrate the ability to effectively organize and lead a teaching unit on the target topic in a given sports game. At the same time, the course aims to acquire the competence to evaluate the movement performance, subsequently forming individualized interventions that increase students' motivation and reduce the possible failure, especially of the so-called vulnerable individuals. The course is intended for students in the first year of the Master's degree programme in Physical Education and Military Physical Education for Secondary Schools.
Last update: Kokštejn Jakub, Mgr., Ph.D. (23.09.2023)
|
|
||
Student rozumí významu sportovních her v rámci školní tělesné výchovy z hlediska dlouhodobých biopsychosociálních benefitů Student je schopný připravit tematický plán vyučovacích jednotek zaměřených na danou sportovní hru Student se seznámil a rozumí problematice managementu heterogenní třídy a vulnerabilitě Student je schopen efektivně (bez zbytečných časových ztrát) vést vyučovací jednotku vzhledem ke specifikům vyučované skupiny (věk, úroveň dovedností, heterogenita skupiny, přítomnost vulnerabilních jedinců) Student v rámci vyučovací jednotky dokáže pracovat s didaktickými technologiemi (didaktické metody, formy, styly, postupy) tak, aby optimalizoval učební prostředí Student je schopný během výuky poskytnout žákům zpětnou vazbu vedoucí ke zlepšení učených dovedností Last update: Kokštejn Jakub, Mgr., Ph.D. (23.09.2023)
|
|
||
DOBRÝ, Lr. Didaktika sportovních her: učebnice pro fakultu tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy. 2., přeprac.vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství). DOBRÝ, L., SEMIGINOVSKÝ, B. Sportovní hry. Výkon a trénink. Praha : Olympia, 1988. DOBRÝ, Lubomír. Analýza didaktické interakce v tělesné výchově. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-334-2. JANSA, P. Deskripce a analýza činnosti učitelů a žáků 1. stupně základní školy v tělesné výchově. In : Tělovýchovný sborník, svazek 20. Praha : Olympia, 1987, s. 174-199. JANSA, P. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2026-8. PSOTTA, R., VELENSKÝ, M. a kol. Základy didaktiky sportovních her. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1694-0. SVOBODA, B., KOCOUREK, J. Výzkum osobnosti a vyučovací činnosti učitele tělesné výchovy. In : Tělovýchovný sborník, svazek 20. Praha : Olympia, 1987, s. 48- 73. TÁBORSKÝ, F. a kol. Základy teorie sportovních her: učební text pro bakalářské studium. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2007. ISBN 978-80-86317-48-9. VELENSKÝ, M. a kol. Průpravné hry. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0970-3. VELENSKÝ, M. Náměty pro vyučování a učení sportovním hrám ve školní tělesné výchově. Česká kinantropologie, ročník 19/2015, 4/15, s. 77-84. Last update: Hojka Vladimír, Mgr., Ph.D. (12.10.2022)
|
|
||
Požadavky na zápočet: 1. Účast ve výuce (povoleny max. 4 absence, z toho u jedné hry max. 2 absence). 2. Konzultace přípravy na didaktický výstup a její odsouhlasení příslušným učitelem, vypracování přípravy na didaktický výstup, realizace výstupu. 3. Konzultace k hodnocení didaktických výstupů, realizace hodnocení (pozorování), prezentace výsledků hodnocení.
Požadavky na zkoušku: 1. Splnění zápočtových požadavků. 2. Ústní pohovor. Last update: Kokštejn Jakub, Mgr., Ph.D. (23.09.2023)
|
|
||
Výuka předmětu je realizována celý semestr v rozsahu 1/3 (tj. 7krát 90 minut přednáška a 21krát 90 minut seminář (praktická cvičení)). V případě nutnosti (např. vládní omezení přímé výuky) distanční výuky bude výuka probíhat online.
2.1 Sylabus Témata přednášek: 1. Charakteristika a cíle předmětu, zápočtové a zkouškové požadavky, organizace 2. Management heterogenní třídy a vulnerabilita. 3. Specifika výuky brankových sportovních her ve školní TV. 4. Specifika výuky síťových sportovních her ve školní TV. 5. Specifika výuky pálkovacích sportovních her ve školní TV. 6. Problematika tvorby tematických plánů. 7. Specifika výuky sportovních her u osob se specifickými potřebami.
Témata seminářů (praktická cvičení): 1. – 3. Didaktické výstupy zaměřené na výuku volejbalu. 4. – 6. Didaktické výstupy zaměřené na výuku házené. 7. – 9. Didaktické výstupy zaměřené na výuku netradičních sportovních her. 10. – 12. Didaktické výstupy zaměřené na výuku basketbalu. 13. – 15. Didaktické výstupy zaměřené na výuku softbalu. 16. – 18. Didaktické výstupy zaměřené na výuku florbalu. 19. – 21. Didaktické výstupy zaměřené na výuku fotbalu.
Last update: Hojka Vladimír, Mgr., Ph.D. (30.08.2023)
|
|
||
Odkaz na studijní opory v MOODLE: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=4896 Last update: Kokštejn Jakub, Mgr., Ph.D. (23.09.2023)
|