SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Teaching School PE - PPPD227N
Title: Didaktika školní TV
Guaranteed by: Department of Social Sciences Foundation in Kinanthropology (51-300000)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C+Ex [HT]
Capacity: unlimited / 60 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Mgr. Jiří Baláš, Ph.D.
Mgr. Kateřina Jasanská
Teacher(s): Mgr. Kateřina Jasanská
Incompatibility : PPPD227NK
Is interchangeable with: PPPD227NK
Annotation -
Last update: Mgr. Kateřina Jasanská (06.10.2023)
This subject follows knowledge from psychology, pedagogy and basis of didactics. It informs about actual situation in school Physical education. It brings overview related to projects, content, organization changes, curriculum, evaluation and conditions in school PE. It deals with frequent mistakes of university students in start of school practice and also common offences of pupils. The subject is on the borderland between theory (didactic knowledge) and practice (preparation for the first pedagogical act in the school conditions).
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Jasanská (13.11.2023)

Cíl předmětu:
Připravit studenta na školní praxi se zaměřením na:
- vědomosti obecné (kurikulum) a speciální (specifika TV)
- pedagogické schopnosti (didaktické, percepční, komunikativní, organizační, tvůrčí, akademické …

Studenti by po absolvování předmětu měli rozumět významu a postavení didkatiky ve školní tělesné výchově, resp. tělesné výchově v současné společnosti. Dále by měli znát základní didaktické zásady a umět je aplikovat ve výuce. Studenti by měli být schopni vybrat ze svého osobního kompetenčního portfolia adekvátní metody a postupy pro různé edukační situace. Studenti by dále měli dokázat volit adekvátní didaktické postupy s ohledem na ontogenetické stadium dané skupiny žáků. V neposlední řadě je cílem předmětu ozřejmit studentům důležitost celoživotního a neustávajícího procesu edukace nejen prostřednictví sportu a pohybových aktivit. Důležítým cílem je studentům přiblížit fakt, že se jedná především o výchovu nikoliv o výkonnstní činnost, dále diskuze na nová témata, která rezonují společností a velmi silně ovlivňují společnost a výrazně zasahuje do edukačních procesů. 

Konkrétní očekávané výstupy:

- student chápe význam didaktiky jako i podoboru didaktiky školní tělesné výchovy pro současnou i budoucí společnost

- student rozumí procesu socializace a jeho vlivu na mladého člověka, umí odlišit jednotlivá stadia procesu socializace

- student se orientuje v didaktické terminologii a aktivně ji užívá

- student identifikuje problémy, které mohou nastat ve výukovém procesu

- student se kriticky vyjadřuje k aktuálním společenským otázkám z hlediska didaktiky školní tělesné výchovy

- student je schopen uplatňovat hlavní didaktické zásady

- student v rámci edukačního procesu vhodně komunikuje s žáky, rodiči a všemi, kteří se zúčastní vzdělávacího procesu

- student dovede kriticky zhodnotit význam zvolené pohybové aktivity

- student dovede kriticky zhodnotit význam prožitku v edukačním procesu

- student dovede připravit výukový proces realizovaný v dlouhodobém procesu s použitím didaktických zásad

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Jasanská (09.11.2023)

zápočet: výstupo vlastní činnosti (prezentace interaktivní formou)

zkouška: test obsahující 30 otázek

Literature -
Last update: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (01.11.2019)

FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8.

FIALOVÁ, L. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1.

RYCHTECKÝ, A., HARDMAN, K., PATRIKSSON, G., CARRIERO DA COSTA, F. G. Trendy v přípravě učitelů tělesné výchovy v evropském kontextu. Česká kinantropologie, 2008. 12, 1, s. 11-28.

Doporučená:

KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-022-7.

PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 1. Přeložil Štěpán KOVAŘÍK. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7.

KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X.

Učební dokumenty MŠMT ČR v současnosti platné.

Časopis: Česká kinantropologie: časopis Vědecké společnosti kinantropologie. Praha: Vědecká společnost

kinantropologie, 1997. ISSN 1211-9261.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Jasanská (06.10.2023)

Přednášky:

1. Podmínky pro školní TV (materiální, personální, právní), základní školské dokumenty a předpisy

2. Plánování v tělesné výchově (rámcové a školní vzdělávací programy, tematický plán, příprava na vyučování).

3. Diagnostická práce učitele (hodnocení, klasifikace, testování).

4. Standardy pro tělesnou výchovu, curriculum, srovnání našich a zahraničních učebních osnov.

5. Efektivita vyučovací jednotky (struktura hodiny, fyzické, psychické zatížení, metody zjišťování efektivity).

6. Metodické portály pro učitele TV, řízení vyučovacího procesu TV (problémové vyučování, dobrodružná TV).

7. Výchova ke zdraví, interkulturní výchova v hodinách TV

Semináře: 

1. Digitální výchova

2. Výchova ke zdraví - výživa

3. Vliv sociálních médií na sebevnímání

4. Wellbeing

5. Inkluze v TV (problémový žák a začlenění)

6. Autorita učitele

7. Vychova ke zdraví - sebepojetí

8. Administrativní zátěž učitele

9. Digitální kompetence

10. Bezpečnost

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Jasanská (06.10.2023)

Studijní opory:
- přednášky a semináře
- doporučená literatura
- nástroje distančního způsobu výuky: MS Teams

Didaktika školní TV


odkaz na team: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aWD-y8jxig7N76cxIrvbIQRtSwpsvO3tKvhuv_dgIRJk1%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=8a722ed5-ebc6-4cd6-85c0-7fca3b158372&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

Kurz je určen pro studenty předmětu. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html