SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Sport - PPPD212K
Title: Didaktika sportu
Guaranteed by: Department of Sport Games (51-300700)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2022
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:10/0, C+Ex [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D.
Teacher(s): doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D.
Interchangeability : PPPD212, PPPD234K
Is incompatible with: PPPD212
Is interchangeable with: PPPD212
Annotation -
Last update: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (14.09.2020)
The subject builds on psychology and pedagogy. Defines and systematizes the role of applied didactics in the field of sports training. The process of forming knowledge and competencies in coaching students is focused on understanding and creating appropriate methodological and organizational forms in conducting sports training and additional sports activities. It presents students with an overview of the demands on the work of a coach, the activities of athletes in projects, organizational forms, differentiation in sports training, physical activity of children and youth.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (19.09.2020)

Studenti trenérství získávají kompetence k porozumění a diagnostice konkrétní pedagogické situace, k tvorbě vhodných metodicko-organizačních forem při vedení sportovního tréninku a doplňkových sportovních aktivit a diferenciaci při sportovní přípravě dětí a mládeže.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (05.02.2019)

DOBRÝ, Lubomír. Didaktika sportovních her. Praha: SPN, 1988.

DOVALIL, Josef a kolektiv. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, 2005. ISBN 80-7033-928-4.

DOWELL, Linus. Didactic strategies in physical education. Boston: American Press, 1980. ISBN 978-0-89641-047-3.

GRIFFIN, Linda a BUTLER, Joy. Teaching games for understanding: theory, research, and practice. Champaign, IL: Human Kinetics, 2005. ISBN 0-7360-4594-5.

JANSA, Petr a kolektiv. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2026-8.

MARTENS, Reiner. Úspěšný trenér. 3rd ed. Praha: Grada, 2004. ISBN 8024710110.

MARTENS, Reiner. Successful Coaching. 4th ed. Champaign, IL: Human Kinetics, 2012. ISBN 9781450400510.

MORAVEC, Roman. Teória a didaktika výkonnostného a vrcholového športu. 1. vyd. Bratislava: Fakulta telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave, 2007. ISBN 978-80-890-7531-7.

PERIČ, Tomáš. Sportovní příprava dětí. Praha: Grada, 2004. ISBN 978-80-247-4218-2.

PERIČ, Tomáš a DOVALIL, Josef. Sportovní trénink. Praha: Grada. 2010. ISBN 978-80-247-2118-7.

RYCHTECKÝ, Antonín a FIALOVÁ, Ludmila. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-659-7.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (14.09.2020)

Podmínky zakončení předmětu:

požadavky na zápočet - seminární práce/ test

požadavky na zkoušku - (zápočet je prerekvizitou) písemné /ústní zkoušení

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (14.09.2020)

1. Didaktika a didaktika sportu. Ukotvení v systému věd. (teoretická východiska, zákl. pojmy).

2. Pojetí didaktiky sportovní přípravy, metody empirického a teoretického výzkumu v didaktice.

Informační zdroje v oblasti didaktiky sportovního tréninku a práce s nimi.

3. Sportovní výchova; motorické učení a osvojování pohybových dovedností.

4. - 5. Sportovec jako subjekt a objekt ve sportovní přípravě (styly učení, rozdíly ve vnímání reality, zpracování informací, principy diferenciace ve vytváření didaktických projektů a situací)

6. Trenér: vědomosti, dovednosti, kompetence, osobnost trenéra a jejich rozvoj. Rozvoj interpersonální percepce. Sociální percepce v efektivní interakci: trenér - sportovec. Interpretace chování a jednání sportovců v psychosociálním a didaktickém kontextu.

7. Didaktické zásady, metody, formy metodicko-organizační (průpravná cvičení, herní cvičení, průpravné hry)

8. Didaktické formy sociálně-interakční a formy organizační, postupy.

9. Specifika tréninku dětí a mládeže z didaktického hlediska. Spektrum didaktických stylů.

10. Diagnostické techniky a prostředky. Postupy při tvorbě didaktického systému učiva a metodicko- organizačních forem ve sportovním tréninku. Reflexe a evaluace práce trenéra

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (11.10.2021)

K předmětu je k dispozici scriptum v tištěné verzi i přístupné online: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-499.html

Je zřízen LMS - moodle název Didaktika sportu (studenti obdrží heslo pro přihlášení na počátku semestru od vyučující)

https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=119 - slouží i jako studijní opora.

Přímý odkaz: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ab3f05ea6e23945aa934c679d293bc9e9%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=ddb71a8a-d76f-4aa8-a942-8abe83cf1a5b&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

V případě distanční výuky budou přednášky probíhat přes Microsoft Teams- název týmu: Didaktika sportu KS (kód bg2pzfi)

  • přímý odkaz: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a04a4ef9d13214c99ae4e321fbf88d81c%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=af7c0a1e-dc59-46c6-b843-483b98d468b7&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html