The aim of the course is to familiarize students with the issues of functional diagnostics, measurement and testing. The course is based on the theoretical background of the meaning and essence of measurement and testing. Functional diagnostics is discussed from two basic areas of the approach to evaluation, that is, the area of specific diagnostic procedure and procedure, but also the area of application of specific evaluation of physical fitness and physical activity with respect to given groups of the population under study (children, adolescents, adults, seniors, the disabled, elite athletes, etc.). This course is designed to provide an understanding and application of the anatomic-kinesiological approach to the description and evaluation of the individual and the ability to identify and implement procedures for the diagnosis of functional static states and dynamic expressions of the human body, human body position and movement, internal state and external expression, aerobic fitness diagnosis, characteristics, principles and options, field testing and laboratory testing, types of tests, test descriptions, standards and applicability. Another objective is to master the field of diagnosis of human body morphology using specific body composition diagnostic procedures with respect to the objectification procedure used, and especially with respect to the parameters measured. Understanding and application of diagnosis, objectification and assessment of human body position and movement using kinematic analyses is also an objective.
Last update: Zahálka František, prof. Ing., Ph.D. (15.01.2025)
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou funkční diagnostiky, měřením a testováním. Předmět vychází z teoretických východisek významu a podstaty měření a testování. Funkční diagnostika je probírána ze dvou základních oblastí přístupu k evaluaci, to je oblast konkrétní diagnostické procedury a postupu, ale i z oblasti aplikace konkrétní evaluace tělesné zdatnosti a pohybové činnosti s ohledem na dané skupiny sledované populace (děti, mládež, dospělí, senioři, zdravotně oslabení, sportovci, elitní sportovci apod.). Cílem předmětu je pochopení a aplikace anatomicko-kineziologického přístupu k popisu a hodnocení jednice a schopnost určit a realizovat postupy pro diagnostiku funkčních statických stavů a dynamických projevů lidského těla, polohy a pohybu lidského těla, vnitřního stavu a vnějšího projevu, diagnostiky aerobní zdatnosti, charakteristika, zásady a možnosti, terénní testování a laboratorní testování, druhy testů, popis testů, normativy a použitelnost. Dalším cílem je zvládnutí oblasti diagnostiky morfologie lidského těla pomocí konkrétních diagnostických postupů tělesného složení s ohledem na použitý postup objektivizace, tak zejména vzhledem k měřeným parametrům. Cíle je i pochopení a aplikace diagnostiky, objektivizace a hodnocení polohy a pohybu lidského těla pomocí kinematických analýz. Stejně jako seznámení se s hodnocením svalové aktivity při jednotlivých druzích svalové kontrakce. Další oblastí je inverzní dynamika a hodnocení silového projevu lidského těla při jednotlivých pohybových činnostech. Důležitým cílem je seznámení se s oblastí odezvy organizmu na pohybovou zátěž, možnosti sledování, hodnocení a analýzy, kde je i oblast použitelné techniky pro diagnostiku, měření a testování z pohledu laboratorního a terénního testování s akcentem na moderní technologie záznamu obrazu, polohy a pohybu včetně nositelné individuální elektroniky. Veškeré probírané oblasti jsou provázány na aplikační postupy pro hodnocení vnitřního a vnějšího zatížení při sportovním výkonu, s akcentem na vytváření postupů profilů trénovanosti sledovaných subjektů, deskripce indikátorů (kvalitativní a kvantitativní), evaluace stavu trénovanosti, tvorba intervenčních postupů.
Last update: Zahálka František, prof. Ing., Ph.D. (15.01.2025)
|