prefer medical statement course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan
The study subject is organizationally conceived as a connection of theoretical interventions for the creation of intervention programs and
practical skills – the ability to actively compile and control the progress of the intervention program. Students will
conducted in such a way that the output of the subject's teaching is aimed at the connection and transferability of theoretical knowledge into practice. These
knowledge and their application will be connected with the teaching of other subjects within the study program.
Last update: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Studijní předmět je organizačně koncipován jako propojení teoretických zásah pro tvorbu intervenčních programů a
praktických dovedností – schopnost aktivně sestavit a kontrolovat průběh intervenčního programu. Studující budou
vedeni tak, aby výstup z výuky předmětu směřoval k propojení a přenositelnosti teoretických znalostí do praxe. Tyto
znalosti budou a jejich aplikace budou propojeny s výukou ostatních předmětů v rámci studijního programu.
Last update: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Aim of the course -
Outputs from the subject for listeners The output of the semester-long course is to acquaint students with the theoretical foundations, which are based on the research supports of current issues and practical applications, during which the students will test their transferability into practice. In theory, students will be able to define and explain the general meaning of IPP. Furthermore, they will be able to categorize, compare and discuss individual specific indications of general and specifically targeted IPPs. The result will be a theoretical proposal of a specific or general-group IP for a healthy population, a health-impaired population or a vulnerable population group. The practical part of the course is focused on the goals, where students will learn to specifically create and apply an intervention procedure. They cover the entire structure from design to practical demonstration of PI. Practical applications-exercises-allow students to try directly applied procedures when working with either model or real probands. The output is a practical demonstration of a specific IP and discussion and conclusions or degree of validity.
Last update: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Výstupy z předmětu pro posluchače
Výstupem předmětu v semestrálního rozsahu je studenty seznámit s teoretickými základy, které vychází k rešeršních opor aktuální problematiky a praktickými aplikacemi, při kterých si posluchači vyzkouší převoditelnost do praxe.
Pposluchači teoreticky zvládnou definovat a vysvětlit obecný význam IPP. Dále budou umět kategorizovat, porovnat a diskutovat jednotlivé konkrétní indikace obecných i konkrétně zaměřených IPP. Výsledkem bude teoretický návrh specifickéhi či obecného-skupinového IP pro zdravou polpulaci, populaci zdravotně oslabenou či vulnerabilní populační skupinu.
Praktická část předmětu je zaměřena na cíle, kdy se posluchači naučí konkrétně vytvořit a aplikovat intervenční postup. Obsáhnou celou strukturu od návrhu po praktické předvedení PI. Praktické aplikace-cvičení-umožňují studentům vyzkoušet si přímo aplikované postupy při práci buď s modelovými, či reálnými probandy.
Výstupem je praktická demonstrace konkrétního IP a diskuze a závěry či míra platnosti.
Last update: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Course completion requirements -
1. 80% attendance 2. Elaboration of an interim report 3. Fulfillment of knowledge prerequisites
Last update: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
1. 80% docházka
2. Vypracování průběžné zprávy
3. Splnění znalostních předpokladů
Last update: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Literature -
BLAIR, SN.a kol. Physical fitness and all-cause mortality: A prospective study of healthy men and women. J Am Med Ass, 262 (17), 1989. BOUCHARD, C., SHEPHARD, RJ., STEPHENS, T.: Physical activity, Fitness, and Health. Champaign: Human Kinetics, 1994. DOBRÝ, L.: Struktura zdravotně orientované zdatnosti. Těl Vých Sport Mlád, 64 (2), 1998. KARASIK, D., DEMISSIE, S., CUPPLES, L. A., KIEL, D. P. Disentangling the genetic determinants of human aging: Biological age as an alternative to the use of survival measures. J. Geront. 60(5), 2005. KUČERA, M. Pohybový systém a zátěž. Praha, Grada, 1997. KUČERA, M. AJ. Pohyb v prevenci a terapii : kapitoly z tělovýchovného lékařství pro studenty fyzioterapie. Praha: Karolinum, 1998. 196 s. ISBN 80-7184-042-4. NAKAMURA, E., MORITANI, T., KANETAKA, A. Biological age versus physical fitness age. Eur. J.Appl.Physiol., 58, 1989. NEWMAN, A. B., HAGGERTY, C. L., GOODPASTER, B., HARRIS, T., KRITSCHEVSKY, S., NEVITT, M., MILES T. P., VISSER, M. Strength and muscular quality in a well-functioning cohort of older adults: The health, Aging and Body Composition Study. J. Am.Geriat.Soc., 51, 2003. PAFFENBARGER, RS. - HYDE, RT. - ALVIN, M. a kol.: Physical activity, all-cause mortality, and longevity of college alumni. N Engl J Med, 314, 1986. SEGUIN, R., NELSON, ME. The benefits of strenght training for older adults. American Journal of Preventive Medicine 25, 2003. SHEPHARD, R. J. Aging, physical activity, and health. Champaign (IL): Human Kinetics, 1997. 488 s. ISBN 0-87322-889-8. PLACHETA, Z., SIEGLOVÁ, J., ŠTEJFA, M. Zátěžová diagnostika v ambulantní a klinické praxi. Praha: Grada, 1999.
Last update: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
BLAIR, SN.a kol. Physical fitness and all-cause mortality: A prospective study of healthy men and women. J Am Med Ass, 262 (17), 1989. BOUCHARD, C., SHEPHARD, RJ., STEPHENS, T.: Physical activity, Fitness, and Health. Champaign: Human Kinetics, 1994. DOBRÝ, L.: Struktura zdravotně orientované zdatnosti. Těl Vých Sport Mlád, 64 (2), 1998. KARASIK, D., DEMISSIE, S., CUPPLES, L. A., KIEL, D. P. Disentangling the genetic determinants of human aging: Biological age as an alternative to the use of survival measures. J. Geront. 60(5), 2005. KUČERA, M. Pohybový systém a zátěž. Praha, Grada, 1997. KUČERA, M. AJ. Pohyb v prevenci a terapii : kapitoly z tělovýchovného lékařství pro studenty fyzioterapie. Praha: Karolinum, 1998. 196 s. ISBN 80-7184-042-4. NAKAMURA, E., MORITANI, T., KANETAKA, A. Biological age versus physical fitness age. Eur. J.Appl.Physiol., 58, 1989. NEWMAN, A. B., HAGGERTY, C. L., GOODPASTER, B., HARRIS, T., KRITSCHEVSKY, S., NEVITT, M., MILES T. P., VISSER, M. Strength and muscular quality in a well-functioning cohort of older adults: The health, Aging and Body Composition Study. J. Am.Geriat.Soc., 51, 2003. PAFFENBARGER, RS. - HYDE, RT. - ALVIN, M. a kol.: Physical activity, all-cause mortality, and longevity of college alumni. N Engl J Med, 314, 1986. SEGUIN, R., NELSON, ME. The benefits of strenght training for older adults. American Journal of Preventive Medicine 25, 2003. SHEPHARD, R. J. Aging, physical activity, and health. Champaign (IL): Human Kinetics, 1997. 488 s. ISBN 0-87322-889-8. PLACHETA, Z., SIEGLOVÁ, J., ŠTEJFA, M. Zátěžová diagnostika v ambulantní a klinické praxi. Praha: Grada, 1999.
Last update: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Requirements to the exam -
Knowledge test
Last update: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Znalostní test
Last update: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Syllabus -
Syllabus: - identification and importance of the subject within the study program - definition of interventional movement programs (IPP), definition of the context of IPP - principles of PPI application, indications and contraindications (in terms of the individual, population groups, etc.) - starting points for the creation of IPP - individual, group approach, analysis of risk factors - individual/population; individual/group - verification of the student's abilities to compile an IPP proposal based on literature research - the student's ability to plan, monitor and implement the collection of variables for individuals of the target group - the student's ability to evaluate the obtained data - diagnostics: methods for determining the morphological and functional state of the body (theory/practice) - casuistic output from the results of diagnostic methods - sample - evaluate and propose other IPP options transferability of outputs into practice, definition within an individual, population cohort
Last update: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Osnova výuky: - identifikace a význam předmětu v rámci studijního programu - definice intervenčních pohybových programů (IPP), vymezení souvislostí IPP - zásady aplikace IPP, indikace a kontraindikace (z hlediska jedince, skupin populace apod.) - východiska pro tvorbu IPP - individuální, skupinový přístup, analýza rizikových faktorů - jedinec/populace; individuální/skupinové - ověření schopností studenta sestavit dle rešerše literatury návrh IPP - schopnost studenta plánovat, monitorovat a realizovat sběr proměnných u jedinců cílové skupiny - schopnost studenta vyhodnotit získaná data - diagnostika: metody pro zjišťování morfologického a funkčního stavu těla (teorie/praxe) - kasuistický výstup z výsledků diagnostických metod - ukázka - hodnotit a navrhovat další možnosti IPP schopnost přenositelnosti výstupů do praxe, vymezení v rámci jedince, populační kohorty
Last update: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)