SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Philosophy of Education - PKIN169N
Title: Filozofie výchovy
Guaranteed by: Kinantropologie (51-400100)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2021
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:6/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: cancelled
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D.
Classification: Sport and Physical Education > General Subjects
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: PUCHMERTLOVA/FTVS.CUNI.CZ (28.02.2008)
Philosophical reflections of education. Major educational paradigms in history (Plato - Christianity - Comenius). Current problems of the branch.
Literature - Czech
Last update: STEVOVE/FTVS.CUNI.CZ (22.10.2010)

PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. Praha : SPN, 1991. 237 s. ISBN 80-04-25415-2.

PELCOVÁ, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha : Karolinum, 2000. 201 s. ISBN 80-246-0076-5.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (27.01.2021)

Napsat písemnou esej v rozsahu nejméně 5400 znaků (i s mezerami) a zaslat ji na adresu bednar@ftvs.cuni.cz nejpozději 5 dní před koncem ROČNÍKU. Cca 2 str. napsat na základě vlastních úvah a zkušeností; cca 1 str. porovnat své nálezky s názory expertů oboru (včetně alespoň jedné citace fulltextového zdroje včetně konkrétní stránky). Obsahově je třeba vybrat jednu z devíti ANTINOMIÍ (nejen) postmoderní výchovy:

1. Výchova jako POMOC versus výchova jako MANIPULACE

2. MOC vychovatele versus jeho BEZMOC

3. Výchova nemá konce aneb i vychovatel je VYCHOVÁVÁN (educandus)

4. Společný nárok kultury versus jedinečnost INDIVIDUALITY

5. Výchova k POVOLÁNÍ versus výchova k LIDSTVÍ

6. MEZE a MOŽNOSTI výchovy samé

(sféra formování versus sféra svobody)

7. SYSTEMATIČNOST výchovy versus riziko PEDANTERIE

8. Škola HROU versus škola PRÁCE a STUDIA

9. Velikost IDEÁLŮ versus REALITA prostředků

Syllabus - Czech
Last update: STEVOVE/FTVS.CUNI.CZ (22.10.2010)

1. Filosofický přístup k fenoménu výchovy.

2. Základní dimenze výchovy: kosmický

3. Základní dimenze výchovy: fylogenetický.

4. Základní dimenze výchovy: ontogenetický.

5. Výchovné archetypy v dějinách (doba edukační).

6. Platonská paideia.

7. Křesťanské educatio.

8. Výchova v kontextu Komenského "všenápravných" snah.

9. Doba "postedukační".

10. Doba "postedukační" a její problémy.

11. Metanoia a jak jí napomoci ve výchovném procesu .

12. Educans a educandus, nebo educans versus educandus?

13. - 14. Antinomie současné výchovy.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html