|
|
|
||
The aim of the subject is to acquaint students with the basic principles and approaches of stress functional
diagnostics, modification of stress tests for different groups of persons with special needs, according to specific
requirements and limits, physical and mental impairment and disability, assessment and interpretation of stress
test results for persons with special needs (problem of standards, reference values and control groups).
Last update: Krupková Dominika, Mgr. (06.05.2022)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámení studentů se základními principy a přístupy zátěžové funkční diagnostiky, Znalosti: Student získá znalosti o biologickém základu tělesné zdatnosti, adaptaci na pohybové zatížení a genetické podmíněnosti adaptací, je seznámen s projevy adaptací na buněčné úrovni, s principy energetického metabolismu a metabolickou charakteristikou zatížení dle intenzity metabolismu a doby trvání a vlivem histochemického složení kosterního svalu na energetiku svalové práce. Student získá znalosti o homeostatických, transportních a regulačních mechanismech při pohybovém zatížení, o aplikacích fyziologických principů v tréninku, o fyziologických aspektech zatěžování v ontogenezi i u specifických skupin populace, o vnitřních a vnějších faktorech ovlivňujících výkonnost jedince, o zdravotním významu pohybové aktivity a je seznámen s principy základních vyšetření ve fyziologii zátěže s modifikacemi pro vyšetřování osob se speciálními potřebami. Dovednosti: Student dovede definovat základní principy fyziologie tělesné zátěže a adaptací aplikovat poznatky fyziologie tělesné zátěže a adaptací v tréninku, využívat diagnostické postupy fyziologie tělesné zátěže a hodnotit dosažené výsledky jako předpoklady zdatnosti a sportovní výkonnosti, specifikovat odlišnosti fyziologických reakcí a adaptací u jednotlivých skupin populace, samostatně provádět a vyhodnocovat jednoduché funkční zkoušky s modifikacemi pro vyšetřování osob se speciálními potřebami. Kompetence: Student je kompetentní využít získaných znalostí z fyziologie tělesné zátěže a adaptací pro jejich aplikaci a propojení s následnými předměty jako je sportovní trénink a sportovní specializace, používat osvojené informace v každodenní praxi a aplikovat poznatky fyziologie tělesné zátěže a adaptací v tréninku, využívat diagnostické postupy fyziologie tělesné zátěže a hodnotit dosažené výsledky jako předpoklady zdatnosti a sportovní výkonnosti, specifikovat odlišnosti fyziologických reakcí a adaptací u jednotlivých skupin populace, samostatně provádět a vyhodnocovat jednoduché funkční zkoušky s modifikacemi pro vyšetřování osob se speciálními potřebami. Last update: Heller Jan, prof. MUDr., CSc. (09.11.2023)
|
|
||
Požadavky na zkoušku: písemný test ústní zkouška Last update: Krupková Dominika, Mgr. (06.05.2022)
|
|
||
Durstine, J. L., Moore, G., Painter, P., Roberts, S. (2009). American College of Sports Medicine's Exercise Management for persons with chronic diseases and disabilities. Champaign: Human Kinetics. Eerden, S., Dekker, R., & Hettinga, F. J. (2018). Maximal and submaximal aerobic tests for wheelchair-dependent persons with spinal cord injury: a systematic review to summarize and identify useful applications for clinical rehabilitation. Disability and rehabilitation, 40(5), 497-521. Heller, J. (2018). Zátěžová funkční diagnostika ve sportu (východiska, aplikace a interpretace). Praha: Karolinum. Heller, J., Vodička, P., Coufalová, K., & Chaloupková, E. (2013). Funkční profil u aktivních tetraplegiků a paraplegiků - mužů a žen - v závislosti na výši míšní léze. Česká kinantropologie, 17(3), 91-102. Heller, J., Vodička, P., Kinkorová I., Coufalová, K., & Pivoňková, J. (2010). Funkční profil sportujících paraplegiků - handbikerů. Česká kinantropologie, 14(3), 177-185. Winter, E. M., Jones, A. M., Davison, R. C. R., Bromley, P. D., & Mercer, T. (2007). Sport and Exercise Physiology Testing Guidelines: Volume II - Exercise and Clinical Testing: The British Association of Sport and Exercise. Routledge: Sciences Guide. Last update: Krupková Dominika, Mgr. (06.05.2022)
|
|
||
Požadavky na zkoušku: písemný test ústní zkouška Last update: Krupková Dominika, Mgr. (06.05.2022)
|
|
||
1. Základní principy a přístupy zátěžové funkční diagnostiky 2. - 4. Aerobní a anaerobní zátěžové testy 5. - 8. Laboratorní a terénní testy, možnosti využití a způsoby hodnocení 9. - 12. Modifikace zátěžových testů pro různé skupiny osob se speciálními potřebami, dle specifických nároků a limitů fyzických a psychických oslabení a postižení (specifická rizika, hodnocení a interpretace výsledků zátěžových testů u osob se speciálními potřebami, problém norem, referenčních hodnot a kontrolních skupin) 13. - 14. Modelové laboratorní vyšetření (spiroergometrie dolních a horních končetin), modifikované anaerobní testy, vyhodnocení výsledků Last update: Krupková Dominika, Mgr. (06.05.2022)
|