The course opens the problems connected with the possibilities of the implementation of methods of active social learning in work with children and adults. It demonstrates methodological principles that can be used in personality social education (drama methods, value charts, psychosocial games). Students learn methods of creating a positive psychosocial climate in a group. Through a workshop, they strengthen the social competences.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (24.05.2019)
Předmět otevírá problematiku spojenou s možnostmi realizace metod aktivního sociálního učení v práci s dětmi a dospělými. Demonstruje metodické principy, které lze používat v osobnostně sociální výchově (inscenační metody, techniky směřující k hodnotovým žebříčkům, psychosociální hry). Studenti si osvojují metody, jak vytvářet pozitivní psychosociální klima ve skupině. Formou workshopu si upevňují sociální kompetence potřebné pro zvládání stresových situací v osobním, pracovním životě i v práci s klienty.
Last update: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (29.06.2013)
Aim of the course -
The course opens the problems connected with the possibilities of the implementation of methods of active social learning in work with children and adults. It demonstrates methodological principles that can be used in personality social education (drama methods, value charts, psychosocial games). Students learn methods of creating a positive psychosocial climate in a group. Through a workshop, they strengthen the social competences.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (24.05.2019)
Předmět uvádí studenty do problematiky osobnostně sociálního rozvoje v kontextu s kurikulem OSV dle RVP. Umožní pochopit na vlastní zkušenosti práci se skupinou, potenciál aktivit společně s didaktickými postupy.
Základní didaktické znalosti v kontextu didaktiky OSV student porovná s dramatickou výchovou a artefiletikou.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (11.12.2018)
Descriptors - Czech
V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.
On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (29.01.2021)
Literature -
Jirásek,I: Zážitková pedagogika: časopis Gymnasion č.1 2004 Franc,D., Zounková,D., Martin,A.: Učení zážitkem a hrou, Compruter Press, Brno2007 ŠL: Zlatý fond her I. , Portál, Praha 2002 Kasíková,H.: Kooperativní učení, kooperativní škola, Portál, Praha 1997 Valenta,J.: Učit se být, Strom, Praha 2003 II.vydání nebo Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi, AISIS, Kladno 2006 Srb,V. a kol. OS Projekt Odyssea: Jak na osobnostní a sociální výchovu, Odyssea, Praha 2007, II. vydání
HOPPE, S.; HOPPE, H.; KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha : Portál, 2001. 197 s. ISBN 80-7178-434-6.
Hanuš,R.:Zážitková pedagogika a její pedagogicko-psychologické aspekty:Prožitek a tělesnost-mezinárodní konference, UK FTVS Praha 2002
Jirásek,I: Prožitek a možné světy:Olomouc.Univerzita Palackého 2001
Slavík,J: Umění zážitku, zážitek umění, 1.díl.: PF UK Praha2001
Valenta,J.: Metody a techniky dramatické výchovy, Strom, Praha 1997
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (30.10.2019)
Jirásek,I: Zážitková pedagogika: časopis Gymnasion č.1 2004 Franc,D., Zounková,D., Martin,A.: Učení zážitkem a hrou, Compruter Press, Brno2007 ŠL: Zlatý fond her I. , Portál, Praha 2002 Kasíková,H.: Kooperativní učení, kooperativní škola, Portál, Praha 1997 Valenta,J.: Učit se být, Strom, Praha 2003 II.vydání nebo Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi, AISIS, Kladno 2006 Srb,V. a kol. OS Projekt Odyssea: Jak na osobnostní a sociální výchovu, Odyssea, Praha 2007, II. vydání
HOPPE, S.; HOPPE, H.; KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha : Portál, 2001. 197 s. ISBN 80-7178-434-6.
Hanuš,R.:Zážitková pedagogika a její pedagogicko-psychologické aspekty:Prožitek a tělesnost-mezinárodní konference, UK FTVS Praha 2002
Jirásek,I: Prožitek a možné světy:Olomouc.Univerzita Palackého 2001
Slavík,J: Umění zážitku, zážitek umění, 1.díl.: PF UK Praha2001
Valenta,J.: Metody a techniky dramatické výchovy, Strom, Praha 1997
Literatura dramatická výchova:
BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha: ARTAMA, 1996.
BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha: ARTAMA, 2004 - 6., upr. vyd.
DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. Praha: SPN, 1976 a další vydání
MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: ARTAMA-STD, 1998.
MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. Praha: ARTAMA-STD, 1997.
ULRYCHOVÁ, I., GREGOROVÁ,V., ŠVEJDOVÁ, H. Hrajeme si s pohádkami. Praha: Portál, 2000.
VALENTA, J., Metody a techniky dramatické výchovy, Strom, Praha 1997
WAY, B., Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996.
KOŤÁTKOVÁ, S., PROVAZNÍK, J., BLÁHOVÁ, K. a kol. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998.
Časopis Tvořivá dramatika, vydává ARTAMA
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (30.10.2019)
Requirements to the exam - Czech
Návrh projektu pro skupinu. 2 opravné termíny.
V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (28.01.2021)
Syllabus -
Content definition: 1. Creating a positive psychosocial climate in a group of children and youth. 2. Workshop - Strengthening Social Competence 3. Social ethical games usable within the broader educational programs.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (24.05.2019)
1. Tvorba pozitivního psychosociálního klimatu ve skupině dětí a mládeže.
2. Workshop - upevňování sociální kompetence potřebné pro zvládání stresových situací v osobním životě, v pedagogické práci i v práci s klienty.
3. Sociálně etické dramatické hry využitelné v rámci širších výchovných programů.