The subject didactics of vocational education and encourages students to understand the theoretical foundations and a better grasp of the subject. It introduces and focuses students' attention to patterns of learning and teaching vocational subjects, practical subjects and vocational training. Develops educational issues and teaching process to the specific needs of specialized subjects, practical subjects and vocational training, combines a theoretical pedagogical-psychological foundations of teaching practice, clarifies under what conditions can most effectively achieve their educational goals.
Last update: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2013)
Studijní předmět Didaktika odborného vzdělávání I vede studenty k pochopení teoretických základů a k snazší orientaci v předmětu. Seznamuje a soustřeďuje pozornost studentů na zákonitosti vzdělávání a vyučování odborných předmětů, prakticky zaměřených předmětů a odborného výcviku. Aplikuje a rozvíjí problematiku vzdělávacího a vyučovacího procesu pro specifické potřeby odborných předmětů, prakticky zaměřených předmětů a odborného výcviku, spojuje obecné teoretické pedagogicko-psychologické základy s pedagogickou praxí, objasňuje, za jakých podmínek lze co nejefektivněji dosáhnout stanovených výchovně vzdělávacích cílů.
Last update: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2013)
Course completion requirements - Czech
Aktivní práce při konzltacích.
Vypracování zadaných úkolů z tematických okruhů v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů.
Vytvoření zápočtové práce požadované kvality na zadané téma - není-li specifikováno v zadání jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci citované literatury a dalších informačních zdrojů.
Last update: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2014)
Literature - Czech
- ČADÍLEK, M. Didaktika odborného výcviku technických oborů. Brno : MÚ, 1995. ISBN 80-210-1081-9. - MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : MU, 2000. - MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. - MOŠNA, F., RÁDL, Z. Problémové vyučování a učení v odborném školství. Praha : KTCHVOV PedF UK, 1996. ISBN 80-902166-0-9. - MOŠNA, F. aj. Didaktika základů techniky 2. díl. Praha : Univerzita Karlova, 1991. - OURODA, S. Oborová didaktika. Brno : MZLU, 2000. ISBN 80-7157-477-5. - PETROVÁ, A. Tvořivost v teorii a v praxi. Praha : Vodnář, 1999. ISBN 80-86226-05-0. - PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7. - PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál 1997. - SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997. - VINTR, J. Úvod do didaktiky odborného výcviku. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 1998. ISBN 80-7040-292-X.
Last update: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2013)
Syllabus -
- Background of teaching in practical subjects and vocational training; - Educational documents, objectives, phases and stages of learning, classroom teaching; - Teaching methods, characteristics, classification, choice of methods to target the lesson; - Principles and conditions of the teaching process; - The relationship between science and teaching the subject, interdisciplinary relationships; - Internal conditions of teaching and learning depending on the nature of the subject; - The learning process and its phases, factors affecting learning.
Last update: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2013)
- východiska vyučování v prakticky zaměřených předmětech a v odborném výcviku; - pedagogické dokumenty, cíle, fáze a etapy učení, organizační formy vyučování; - vyučovací metody, charakteristika, třídění, volba metody k cíli vyučovací jednotky; - principy a podmínky vyučovacího procesu; - vztahy mezi vědou a vyučovacím předmětem, mezipředmětové vztahy; - vnitřní podmínky vyučování a učení v závislosti na druhu vyučovacího předmětu; - proces výuky a jeho fáze, faktory ovlivňující výuku.