SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Teaching students from culturally different backgrounds - OPNZ1Q030B
Title: Vzdělávání žáků z kulturně odlišného prostředí
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2025
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. David Doubek, Ph.D.
Pre-requisite : OPNZ1P003A
Annotation -
The course is focused on selected aspects of the education of children from culturally different environments. The nature of social inequalities, the role of schooling in building identity, and the benefits and risks of inclusive education will be discussed.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta 87,0
Odpovídající množství kreditů 3
Přidělené kredity 3
Zakončení KZ
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 1
Praxe: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 25 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 0 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 30 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Popis:
Charakteristika nepřímých forem výuky: studium odborných publikací; rozbor zadaných úkolů; vzájemná reflexe 
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (27.01.2024)
Course completion requirements - Czech

Předmět je ukončen seminární prací

Last update: Doubek David, Mgr., Ph.D. (05.02.2024)
Literature - Czech

ALBA, R., KASINITZ, P., WATERS, M. C. The Kids Are (Mostly) Alright: Second-Generation Assimilation, Comments on Haller, Portes and Lynch. Social Forces. 2011, 89(3). s. 764- 773.

BITTNEROVÁ, D., DOUBEK, D., LEVÍNSKÁ, M. Funkce kulturních modelů ve vzdělávání. Praha: FHS UK, 2011.

CUMMINS, J. Beyond language. Academic communication and student success. Linguistics and Education. 2014, 26, s. 145-154.

HADJ MOUSSOVÁ, Z. Teoretický pohled na problematiku sociokulturně znevýhodněných žáků. In: Bittnerová, D. (ed.): Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných. Praha: Ermat Praha, 2009, s. 21-78.

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. Grada: Praha, 2010.

JARKOVSKÁ, L., LIŠKOVÁ, K., OBROVSKÁ, J., SOURALOVÁ, A. (2015). Etnicka rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha: Portal, 2015. 256 s.

KOHOUT–DIAZ, M., BITTNEROVÁ, D., LEVÍNSKÁ, M. Limity inkluze ve vzdělávání romských dětí v České republice: boj o identitu žáka. Pedagogická orientace. 2018, 28(2), s. 235 – 268.

LAUNIKARI, M., PUUKARI, S. (eds.). Multikulturní poradenství. Teoretické základy a osvěčené postupy v Evropě. Praha: Dům zahraničních služem MŠMT, 2009, s.157-169.

MORGENSTERNOVÁ, M., ŠULOVÁ, L. a kol. Interkulturní psychologie: rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Karolinum, 2007.

ŠTECH, S. Sociálně kulturní pojetí handicapu. In: Vágnerová, M., Hadj Moussová, Z., Štech, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2000.

PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004.

Last update: Battistová Eva, PaedDr. (08.02.2024)
Syllabus - Czech

Blok I – Moderní stát, etnická diverzita a role školy ve vzdělávání žáků ze sociokulturně odlišného prostředí
1.    Kulturní diverzita v globální společnosti, národní stát a role školy (sociální inkluze a mobilita) – institucionální podstata kulturní ne/homogenity ve společnosti, vyjednávání identit v současném světě.
2.    Příčiny školní neúspěšnosti (kulturní, sociální, biologické teorie).
3.    Multikulturní společnost v ČR, resp. v zemích bohatého severu.
4.    Zákony garantující právo dítěte na vzdělání.

Blok II – Žák z kulturně odlišného prostředí a limity, kterým čelí
5.    Sociální vyloučení a ne/možnost cesty za vzděláním (primární socializace).
6.    Sociální vyloučení a ne/možnost cesty za vzděláním (sekundární socializace, boj o identitu žáka).
7.    Nedobrovolná migrace dětí a její důsledky (nedobrovolná migrace a pocity dítěte, jazyk jako klíčová proměnná, integrace do vrstevnických skupin, konstrukce identit).
8.    Děti migrantů a jejich vzdělávací trajektorie (lineární versus segmentovaná asimilace, limity sociální mobility).

Blok III – Intervence do vzdělání žáků z kulturně odlišného prostředí ze strany rodiny popřípadě komunity
9.    Rodičovské strategie (pasivita x empowerment, vyjednávání mezi integrací a etnickou identitou).
10.    Vzdělávací aktivity  menšin a migrantů jako cesta k uchování výchozí etnicity.

Blok IV – Škola a její možnosti ve vzdělání žáků z kulturně odlišného prostředí
11.    Učitelé a způsoby ne/zvládání inkluze (zatížení stereotypem, sebereflexe, etnizace přístupu k žákům, respektování žákovské identity, možné strategie).
12.    Instituce, které ne/pomáhají škole ve vzdělávání žáků z kulturně odlišného prostředí.

Blok V – Sebereflexe
13.    Reflexe situace setkání s žákem z kulturně odlišného prostředí. Předporozumění, jak žák může zvládat situaci ve škole. Reflektování jeho zkušenosti. Na základě vlastního předporozumění a zprostředkované zkušenosti (deklarovaných postojů) žáka uvažovat o povaze a důsledcích jeho kulturní odlišnosti. Důraz na individuální prožívání každého žáka i učitele.


Last update: Battistová Eva, PaedDr. (08.02.2024)
Learning resources - Czech

Studijní opory v Moodlu jsou dostupné prostřednictvím tohoto odkazu:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8372

Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (11.01.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html