Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (29.01.2023)
The course is focused on selected aspects of the education of children from culturally different environments. The nature of social inequalities, the role of schooling in building identity, and the benefits and risks of inclusive education will be discussed.
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (29.01.2023)
Kurz je zaměřen na vybrané aspekty vzdělávání dětí z kulturně odlišného prostředí. Zaměřuje se na povahu sociálních nerovností, které na jedné straně vyplývají z odlišné, ne – majoritní zkušenosti dětí z rodin migrantů a národnostních menšin a na straně druhé které jsou dané povahou školy jako instituce moderní společnosti, jejímž cílem je v rámci sekundární socializace posilovat homogenitu, resp. inkluzi ve společnosti. Významným tématem je identita, kterou žáci a učitelé společně vyjednávají.
Zaprvé chce tedy ukázat bariery, které musejí překonat žáci z kulturně odlišného prostředí, když se vzdělávají v rámci majoritní školy. Týká se to např. zapojení těchto žáků do vrstevnických skupin, přístupu ke vzdělání, limitů, které jsou důsledkem odlišného zázemí a preferencí rodin.. Zadruhé se zaměří na školu jako instituci, která je otevřena více či méně inkluzi, na situaci učitelů, kteří se ocitají v kleštích dvou ideologických rámců (národní stát versus globální společnost) v přístupu k diverzitě. Cílem je zcitlivět přístup učitelů k problému kulturní diversity a posílit sebedůvěru a respekt k individualitě své i žáků.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (29.01.2023)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
0 minut
Samostudium literatury (za semestr)
20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
25 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
0 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
30 hodin
Příprava na zápočet
0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Literature - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (30.08.2019)
ALBA, R., KASINITZ, P., WATERS, M. C. The Kids Are (Mostly) Alright: Second-Generation Assimilation, Comments on Haller, Portes and Lynch. Social Forces. 2011, 89(3). s. 764- 773.
BITTNEROVÁ, D., DOUBEK, D., LEVÍNSKÁ, M. Funkce kulturních modelů ve vzdělávání. Praha: FHS UK, 2011.
CUMMINS, J. Beyond language. Academic communication and student success. Linguistics and Education. 2014, 26, s. 145-154.
HADJ MOUSSOVÁ, Z. Teoretický pohled na problematiku sociokulturně znevýhodněných žáků. In: Bittnerová, D. (ed.): Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných. Praha: Ermat Praha, 2009, s. 21-78.
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. Grada: Praha, 2010.
JARKOVSKÁ, L., LIŠKOVÁ, K., OBROVSKÁ, J., SOURALOVÁ, A. (2015). Etnicka rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha : Portal, 2015. 256 s.
KOHOUT–DIAZ, M., BITTNEROVÁ, D., LEVÍNSKÁ, M. Limity inkluze ve vzdělávání romských dětí v České republice: boj o identitu žáka. Pedagogická orientace. 2018, 28(2), s. 235 – 268.
LAUNIKARI, M., PUUKARI, S. (eds.). Multikulturní poradenství. Teoretické základy a osvěčené postupy v Evropě. Praha: Dům zahraničních služem MŠMT, 2009, s.157-169.
MORGENSTERNOVÁ, M., ŠULOVÁ, L. a kol. Interkulturní psychologie: rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Karolinum, 2007.
ŠTECH, S. Sociálně kulturní pojetí handicapu. In: Vágnerová, M., Hadj Moussová, Z., Štech, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2000.
PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004.
Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (29.01.2023)
Blok I – Moderní stát, etnická diverzita a role školy ve vzdělávání žáků ze sociokulturně odlišného prostředí 1. Kulturní diverzita v globální společnosti, národní stát a role školy (sociální inkluze a mobilita) – institucionální podstata kulturní ne/homogenity ve společnosti, vyjednávání identit v současném světě 2. Příčiny školní neúspěšnosti (kulturní, sociální, biologické teorie) 3. Multikulturní společnost v ČR, resp. v zemích bohatého severu. 4. Zákony garantující právo dítěte na vzdělání
Blok II – Žák z kulturně odlišného prostředí a limity, kterým čelí 5. Sociální vyloučení a ne/možnost cesty za vzděláním (primární socializace) 6. Sociální vyloučení a ne/možnost cesty za vzděláním (sekundární socializace, boj o identitu žáka) 7. Nedobrovolná migrace dětí a její důsledky (nedobrovolná migrace a pocity dítěte, jazyk jako klíčová proměnná, integrace do vrstevnických skupin, konstrukce identit) 8. Děti migrantů a jejich vzdělávací trajektorie (lineární versus segmentovaná asimilace, limity sociální mobility)
Blok III – Intervence do vzdělání žáků z kulturně odlišného prostředí ze strany rodiny popřípadě komunity 9. Rodičovské strategie (pasivita x empowerment, vyjednávání mezi integrací a etnickou identitou) 10. Vzdělávací aktivity menšin a migrantů jako cesta k uchování výchozí etnicity.
Blok IV – Škola a její možnosti ve vzdělání žáků z kulturně odlišného prostředí 11. Učitelé a způsoby ne/zvládání inkluze (zatížení stereotypem, sebereflexe, etnizace přístupu k žákům, respektování žákovské identity, možné strategie) 12. Instituce, které ne/pomáhají škole ve vzdělávání žáků z kulturně odlišného prostředí
Blok V – Sebereflexe 13. Reflexe situace setkání s žákem z kulturně odlišného prostředí. Předporozumnění, jak žák může zvládat situaci ve škole. Reflektování jeho zkušenosti. Na základě vlastního předporozumění a zprostředkované zkušenosti (deklarovaných postojů) žáka uvažovat o povaze a důsledcích jeho kulturní odlišnosti. Důraz na individuální prožívání každého žáka i učitele.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (30.08.2019)
Seminární práce
Další požadavky:
Aktivní účast na semináři, samostudium na základě vzdělávacích opor
Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (09.12.2019)
Studijní opory v Moodlu jsou dostupné prostřednictvím tohoto odkazu: