|
|
|
||
|
The goal of the course is to support the development of professional competencies, knowledge, and skills of future educators in the field of specific school-based primary prevention of risk behaviors, so that students can effectively utilize these skills in their subsequent pedagogical work with individuals and with the school class.
Participants in the course will be able to identify the causes and main manifestations of various types of risky behavior, propose preventive measures to minimize the manifestations of risky behavior, be familiar with effective preventive programs for risky behavior, and gain an overview of possibilities for external collaboration.
Last update: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (10.08.2024)
|
|
||||||||||||||
|
Cílem předmětu je získání těchto kompetencí a výsledku učení:
Last update: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (09.01.2024)
|
|
||
|
Předmět je ohodnocen 2 kredity, které představují přibližně 60 hodin studentské práce. Ta zahrnuje přímou výuku, přípravu na závěrečný test a samostudium zadané literatury. Last update: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
|
Podmínky získání zápočtu:
Last update: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (10.08.2024)
|
|
||
|
BENDL, S., HANUŠOVÁ, J., & LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: Triton, 2016. Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (10.01.2024)
|
|
||
|
1. Úvod do problematiky - rizikové a problémové chování v kontextu pedagogické práce. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (07.01.2024)
|
|
||
|
kury Moodle - https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=7849 Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (10.01.2024)
|
|
||
|
● Vymezí možnosti výchovně vzdělávacích postupů všech vyučujících v oblasti primární prevence. Specifikuje prostor v kurikulu (RVP/ŠVP), který se nabízí pro realizaci nespecifické primární prevence. ● Vymezí úlohu pravidel a školního řádu v primární prevenci rizikového chování. ● Uvede zaměření a kompetence pracovníků školního poradenského pracoviště ve vztahu k primární prevenci rizikového chování, charakterizujte realizované postupy k zajištění primární prevence ve školách. Popište model spolupráce s třídními a ostatními vyučujícími. ● Konkretizuje projevy problémového a rizikového chování, se kterými se učitelé, zvláště učitelé 2. st. ZŠ a učitelé středních škol v praxi setkávají. ● Popíše možné intervence a řešení situace u žáka s projevy nespecifických poruch chování (nástroje školy, postup výchovných opatření, individuální výchovný plán, spolupráce s externími institucemi – OSPOD, SVP aj.), včetně krizových plánů školy. ● Uvede možnosti a formy spolupráce s aktéry mimo školu v podpoře zdravého vývoje žáků a prevence rizikových jevů, podobně jako při řešení problémového chování (pedagogicko-psychologická poradna, SVP ad.) ● Definuje základních pojmy v oblasti prevence rizikového chování (např. primární, sekunární, terciární, všeobecná, selektivní, indikovaná prevence rizikového chování) ● Definuje pojem mutlifaktoriální etiologie rizikového chování a význam systemického přístupu pro prevenci ● Uvede rizikové a protektivní faktory na straně žáka, rodiny, školy apod. ● Popíše charakteristiky efektivní primární prevence a možnosti evaluace preventivních programů ● Uvede legislativní podpora v oblasti rizikového chování vč. metodických pokynů MŠMT ● Uvede možnosti i limity intervence pedagoga v oblasti řešení projevů rizikového chování ● Uvede příklady dobré praxe v oblasti prevence rizikového chování Last update: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (10.08.2024)
|
