Students will learn about specific educational problems in school, indiscipline, disciplinary offences and their various manifestations. They will also analyze the causes or factors that contribute to their emergence and development, various approaches, means and methods by which these phenomena in schools can be prevented or subsequently solved.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Studenti se v rámci předmětu seznámí s konkrétními výchovnými problémy ve škole, nekázní, kázeňskými přestupky a jejich různorodými projevy. Budou také analyzovány příčiny, resp. faktory, které se podílejí na jejich vzniku a vývoji, různé přístupy, prostředky a metody, pomocí kterých je možno těmto jevům ve školách předcházet, nebo je následně řešit.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Aim of the course -
Course Objectives:
The learner will characterize the causes and circumstances of problem behavior in children and adolescents.
The student will analyze model situations of educational problems of students in the school setting, propose possible solutions, and demonstrate knowledge of disciplinary measures defined by law and recommended procedures for their imposition.
Demonstrates knowledge of prevention strategies and institutional forms of assistance.
Learning outcomes:
Students:
Using knowledge of risk behaviors, describe the contexts of problem behaviors and acts of insubordination in contemporary schools.
Suggests possible approaches to problem behavior and solutions to selected educational problems, and argues for the choice of approaches.
Demonstrates knowledge of the process of forming and working with rules in the school environment and the use of rewards and punishments.
Defines in the correct context the terms: school rules, educational measures, disciplinary measures.
Explains and argues the recommended procedures for awarding disciplinary measures in the school setting, listing the bases in legislation for making the award decision.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Cíle předmětu:
Studující charakterizuje příčiny a okolnosti problémového chování dětí a dospívajících.
Analyzuje modelové situace výchovných problémů žáků ve školním prostředí, navrhne možná řešení a prokáže znalost kázeňských opatření definovaných zákonem a doporučené postupy pro jejich udělování.
Prokáže znalost preventivních strategií a institucionálních forem pomoci.
Výsledky učení:
Studující:
S využitím poznatků z oblasti rizikového chování popíše kontexty problémového chování a projevů nekázně v současné škole.
Navrhne možné přístupy k problémovému chování a řešení vybraných výchovných problémů, argumentuje výběr postupů.
Prokáže znalost procesu utváření pravidel a práce s nimi ve školním prostředí a využití odměn a trestů.
Definuje ve správném kontextu pojmy: školní řád, výchovná opatření, kázeňská opatření.
Vysvětlí a argumentuje doporučené postupy pro udílení výchovných opatření ve školním prostředí, vyjmenuje opory v legislativě při rozhodování o udělení.
Navrhne možnosti spolupráce školy a rodiny s dalšími institucemi při řešení výchovných problémů dětí.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Descriptors - Czech
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 75 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 20 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Příprava na zápočet 15 hodin.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.01.2025)
Course completion requirements -
Credit requirements:
active participation in seminars analysis of a specific school regulation according to the given structure using the knowledge from the recommended literature (assignment in Moodle, to be presented at the seminar)
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Požadavky k zápočtu:
aktivní účast na seminářích
analýza konkrétního školníího řádu dle zadané struktury s využitím poznaků z prostudované doporučené literatury (zadání v Moodle, bude upřesněno na semináři)
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.01.2025)
Literature -
BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha : Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-703-3.
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011. 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0.
BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Triton, 2011. 202 s. ISBN 978-80-7387-432-2.
BENDL, S. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005. 298 s. ISBN 80-7254-624-4.
JEDLIČKA, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 246 s. ISBN 978-80-7367-788-6.
LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4
VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 289 s. ISBN 978-80-7290-710-6.
Last update: Svoboda Petr, Mgr. (23.06.2023)
BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha : Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-703-3.
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011. 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0.
BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Triton, 2011. 202 s. ISBN 978-80-7387-432-2.
BENDL, S. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005. 298 s. ISBN 80-7254-624-4.
JEDLIČKA, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 246 s. ISBN 978-80-7367-788-6.
KYRIACOU, Ch. (2005). Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál.
LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4
MERTIN, V., Krejčová L. a kol. (2013). Problémy s chováním ve škole. Praha: Wolters Kluwer.
VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 289 s. ISBN 978-80-7290-710-6.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Syllabus -
Contexts of problem behaviour in children and adolescents.
Causes of educational problems.
Approaches to problem behaviour, issues of rewards and punishments.
Typology of educational problems in contemporary schools.
Prevention and resolution of selected educational problems.
Cooperation of school and family with other institutions in solving educational problems of children
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (07.01.2024)
Kontexty problémového chování dětí a dospívajících.
Příčiny výchovných problémů.
Přístupy k problémového chování, problematika odměn a trestů.
Typologie výchovných problémů v současné škole.
Prevence a řešení vybraných výchovných problémů.
Spolupráce školy a rodiny s dalšími institucemi při řešení výchovných problémů dětí.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Learning resources - Czech
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7405
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)