|
|
|
||
Předmět představí studujícím význam a nejdůležitější metody sebepoznávání, seberegulace a sebevýchovy. Důraz je kladen na praktické využití vybraných metod a postupů v osobnostním i profesním rozvoji učitele. Předmět má prožitkový a sebezkušenostní charakter. Cílem předmětu je motivovat studující k systematickému a reflektovanému využívání sebevýchovy v osobním i profesním životě.
Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (02.01.2024)
|
|
||
Absolvent(ka) předmětu: - vymezí fenomén sebevýchovy a zasadí jej do širšího kontextu výchovy a vzdělávání, - objasní vztah sebevýchovy k příbuzným konceptům, zejména k sebeřízení a sebekoučování, - vyjádří vlastními slovy podstatu konstruktu já/ego/sebejá, - objasní podstatu autoregulace a uvede příklady jejího možného třídění, - naznačí vztah sebevýchovy k vybraným důležitým psychologickým a filozofickým konceptům – např. k sebediskrepanci, sebeaktualizaci, sebepřekračování, životnímu autorství apod. - popíše význam kontinuálního sebepoznávání pro úspěšnou sebevýchovu, - vyjmenuje a na základě navržených kritérií následně utřídí nejméně deset různých metod systematického sebepoznávání, - porovná vybrané metody sebepoznávání z hlediska efektivity a bezpečnosti, - uvede vhodná kritéria pro posuzování sebevýchovných cílů, - posoudí možné limity sebevýchovy s ohledem na osobnostní a situační faktory v životě konkrétního jedince, - vyjmenuje a na základě navržených kritérií následně utřídí nejméně pět různých sebevýchovných metod (technik), - obhájí význam systematické a reflektované sebevýchovy pro příslušníky pomáhajících profesí, - posoudí vlastní možnosti a limity pro systematické sebevýchovné úsilí, - navrhne možnosti nadějné propagace sebevýchovy pro konkrétní populaci žáků či studentů. Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (02.01.2024)
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (27.01.2024)
|
|
||
BEDRNOVÁ, E., PAUKNEROVÁ, D. a kol. (2015). Management osobního rozvoje: Duševní hygiena, sebeřízení, efektivní životní styl. Praha: Management Press. HAŠTO, J. (2004). Autogenní trénink. Praha: Triton. KŘIVOHLAVÝ, J. (2012). Optimismus, pesimismus a prevence deprese. Praha: Grada Publishing. KŘIVOHLAVÝ, J. (2006). Psychologie smysluplnosti existence. Praha: Grada Publishing. KUNEŠ, D. (2009). Sebepoznání. Praha: Portál. NEŠPOR, K. (2015). Duševní pružnost v každodenním životě. Praha: Portál. PLAMÍNEK, J. (2013). Sebepoznání, sebeřízení a stres. Praha: Grada Publishing. ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M. (2017). Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny pro učitele. Praha: Grada Publishing. ZVÍROTSKÝ, M. (2020). Sebevýchova: Teorie a praxe pedagogického ovlivňování sebe sama. Praha: Grada Publishing. Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (21.01.2023)
|
|
||
1. Význam sebepoznávání a sebevýchovy pro pedagogické pracovníky. 2. Filozofické, etické, psychosociální a spirituální aspekty sebevýchovy. 3. Metody a techniky sebepoznávání. 4. Kritéria (duševního) zdraví a známky růstu duševní rovnováhy. 5. Cílesměrné plánování, práce s životními cíli. 6. Metody psychogenního a nepsychogenního přeladění, principy autoregulace, relaxace a koncentrace. Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (21.01.2023)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8008 Heslo pro hosty: Akreditace2024 Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (10.03.2024)
|