|
|
|
||
The subject has 2 credits according to ECTS, the total time load of the student corresponds to 50 hours. The expected preparation time for 1 meeting is 60 minutes, self-study of the literature (for the whole semester) activities with a diverse group of children and youth and the ability to reflect on the value-based principles of pedagogical action. It creates the prerequisites for connecting theoretical knowledge with the practical application of pedagogical and ethical principles, thanks to which the graduate of the course can provide methodical guidance to other pedagogical workers. The course is mainly focused on the social dimension of free time time and its content.
Objective: The student is able to define the goals and forms of education in pupils' free time, master the basic terminology of free time pedagogy, name the pedagogical principles of free time activities and relate them to the design and implementation of specific contents of free time activities.
Last update: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
|
|
||
Studenti používají terminologii obecné didaktiky v kontextu zájmových činností (Valenta, operacionalizovaný cíl/ jádrová činnost, principy OSV: praktická, zosobněná, provázející ; Jirásek, prožitek/zážitek, holistická výchova; Jonassen, Land, Mareš, Pelikán, Jirásek, Holec, Neuman, učební prostředí akcentující žáka pedagogizace prostředí - přímé a nepřímé výchovné působení; Vygotský, Křivohlavý, zóna nejbližšího vývoje; Csikszentmihalyi,Flow/stres/ nuda; Kolb, Hanuš, Drahanská, zkušenostní učení, reflexe, formativní hodnocení, konstruktivismus ve výuce, Čáp, Mareš, Kalhous). . Interpretují aktivitu/hru jako metodu ve vazbě operacionalizovaný cíl (afektivní, psychomotorická, kognitivní doména cílů) Argumentují smysl pedagogické diagnostiky skupiny pro nastavení bezpečného výchovného kontextu aktivit (situace pro sociálního učení na úrovni eustresu). Porovnají možnosti sociální motivace (potřeby skupiny; referenční rámec skupiny) jednotlivce se situací skupinové dynamiky (též v souvislosti s cíli rozvoje kompetence spolupracovat) Last update: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2024)
|
|
||
Required reading: PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, J., HOFBAUER, B., HRDLIČKOVÁ, V., PAVLÍKOVÁ, A. Pedagogy of free time: theory, practice and perspectives of extracurricular education and free time facilities. 3rd updated edition. Prague: Portal, 2002. ISBN 80-7178-711-6 PŘADKA, M. Chapters from the history of social pedagogy. Brno: MU, 1998. ISBN 978-80-210-7077-6 PŘADKA, M. etc. Chapters from social pedagogy. Brno: MU, 1998.. ISBN 80-210-1946-8 HOFBAUER, B. Children, youth and free time. Prague: Portal, 2004, 176 pp. ISBN 80-7178-927-5 NÉMEC, J. From experiencing to hedonism. 1st ed. Brno: Paido, 2002. 111 pp. edition of pedagogical literature. ISBN 80-7315-006-9 ŠAUEROVÁ, M. Chapters in leisure time pedagogy and social psychology. Prague: VŠTVS Palestra, 2007. Available from: https://drive.google.com/file/d/1Un_g78yWLb48MxmD9IV9U1oUe9No-tE8/view KAPLÁNEK, M. Science of free time. České Budějovice: TFJU, 2011. Available from: https://docplayer.cz/820019-Jihoceska-univerzita-teologicka-fakulta-katedra-pedagogiky-michal-kaplanek-nauka-o-volnem-case.html HOFBAUER, B. Children, youth and free time. Prague, Portal 2004. ISBN 80-7178-927-5 Last update: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
|
|
||
Content: Last update: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
|
|
||
Students will define the goals and forms of education in students' leisure time. Students will master the basic terminology of leisure pedagogy. Students will identify pedagogical principles of leisure activities and relate them to the design and implementation of specific leisure activity contents. Students will apply theoretical knowledge in planning and implementing leisure activities for various groups of children and youth. Students will reflect on the value foundations of pedagogical actions and their impact on the effectiveness of leisure activities.
Last update: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
|