SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Action research in teachers' practice - OPNZ1E049B
Title: Akční výzkum v praxi učitele
Guaranteed by: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021 to 2024
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (15)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
Pre-requisite : OPNZ1P001A
Annotation - Czech
Last update: PaedDr. Eva Battistová (08.02.2024)
Kurz pro studenty učitelství je zaměřen na akční výzkum (AV) prováděný v praxi. Studenti vytvoří výzkumné týmy čítající studenta učitelství, učitele a didaktika/výzkumníka. Společně identifikují problém, kterému se budou výzkumně věnovat, připraví harmonogram výzkumu včetně prezentování výsledků a v průběhu doby určené pro AV provedou akční výzkum. Kurz je tak určen jak pro studenty, kteří mají blízko k tzv. evidence-based přístupu ve vzdělávání, tak i pro studenty, kteří se chtějí rozvíjet ve schopnosti postupné optimalizace vyučovacího procesu. Kurz je vhodné spojit i s diplomovou prací, kdy akční výzkum může být jádrem celé práce. Nabízí se i spolupráce s doktorandy na jednotlivých pracovištích, tzn. vytvoření drobných výzkumných center spojených pod tento kurz.
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Battistová (08.02.2024)

Disman, M. (2005). Jak se vyrábí sociologická znalost (2 ed.). Praha: Karolinum.
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál.
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
Chráska, M. (2006). Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
Mills, G. E. (2000). Action research: A guide for the teacher researcher. Prentice-Hall, Inc., One Lake Street, Upper Saddle River, New Jersey 07458.
Nezvalová, D. (2003). Akční výzkum ve škole. Pedagogika, 53(3), 300-308.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (07.02.2024)

Absolvování kurzu je podmíněno odevzdáním kvalitně zpracovaného deníku akčního výzkumu. V něm je dostatečně jasně zmapováno, jak výzkumný tým postupoval, tj. od výzkumné otázky, přes design výzkumu, hodnotící nástroje, intervenci, změření jejího dopadu a vyhodnocení výsledků. Výstupem je rovněž abstrakt ke konferenčnímu příspěvku, se kterým se absolventi kurzu mohou hlásit na vybrané konference, např. ČPdS, ČAPV, Trendy v didaktice biologie, DidSci plus, konferenci PBE, Čtu a stávám se čtenářem, Škola jako místo setkávání apod.

Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (30.01.2024)

Odkaz na adresář se studijními oporami je zde.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html