Kurz pro studenty učitelství je zaměřen na akční výzkum (AV) prováděný v praxi. Studenti vytvoří výzkumné týmy čítající studenta učitelství, učitele a didaktika/výzkumníka. Společně identifikují problém, kterému se budou výzkumně věnovat, připraví harmonogram výzkumu včetně prezentování výsledků a v průběhu doby určené pro AV provedou akční výzkum. Kurz je tak určen jak pro studenty, kteří mají blízko k tzv. evidence-based přístupu ve vzdělávání, tak i pro studenty, kteří se chtějí rozvíjet ve schopnosti postupné optimalizace vyučovacího procesu. Kurz je vhodné spojit i s diplomovou prací, kdy akční výzkum může být jádrem celé práce. Nabízí se i spolupráce s doktorandy na jednotlivých pracovištích, tzn. vytvoření drobných výzkumných center spojených pod tento kurz.
Last update: Battistová Eva, PaedDr. (08.02.2024)
Course completion requirements - Czech
Absolvování kurzu je podmíněno odevzdáním kvalitně zpracovaného deníku akčního výzkumu. V něm je dostatečně jasně zmapováno, jak výzkumný tým postupoval, tj. od výzkumné otázky, přes design výzkumu, hodnotící nástroje, intervenci, změření jejího dopadu a vyhodnocení výsledků. Výstupem je rovněž abstrakt ke konferenčnímu příspěvku, se kterým se absolventi kurzu mohou hlásit na vybrané konference, např. ČPdS, ČAPV, Trendy v didaktice biologie, DidSci plus, konferenci PBE, Čtu a stávám se čtenářem, Škola jako místo setkávání apod.
Last update: Rusek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (07.02.2024)
Literature - Czech
Disman, M. (2005). Jak se vyrábí sociologická znalost (2 ed.). Praha: Karolinum. Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál. Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. Chráska, M. (2006). Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada. Mills, G. E. (2000). Action research: A guide for the teacher researcher. Prentice-Hall, Inc., One Lake Street, Upper Saddle River, New Jersey 07458. Nezvalová, D. (2003). Akční výzkum ve škole. Pedagogika, 53(3), 300-308. Švaříček, R., & Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.