|
|
|
||
The course is part of the offer of courses within the project “Support of undergraduate education at the Faculty of Education of Charles University“ (reg. No. CZ.02.3.68 / 0.0 / 0.0 / 16_038 / 0006965), subactivity It is a practical personal and social preparation of students of general education subjects. The course is divided into five full-time meetings, which work gradually on topics such as identity, vision, personal boundaries and comfort zone, social role, conflict, power, empathy or respectful communication mostly using methods of personal social education, drama education and experiential education. Each attendance session is preceded by preparation in the online Moodle environment. The aim of the course is to deepen self-knowledge of future teachers and to build respect for diversity as the basic conditions for working with a heterogeneous group in an inclusive classroom. At each full-time meeting there is also a space for reflecting on new experiences and thinking about integrating newly acquired knowledge into their future teacher practice and for working in an inclusive classroom.
Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (25.10.2019)
|
|
||
Studující si uvědomuje význam bezpečné prostředí a wellbeingu pro žáky i učitele v inkluzivní třídě. Studující zná základní strategie předcházení a regulace stresu v práci se žáky i se sebou samým. Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (15.09.2024)
|
|
||
Aktivní účast s tolerancí absence na dvou blocích Plán aktivity pro podporu wellbeingu žáků a/nebo pedagogů a jeho prezentace na posledním semináři Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
e-learning k tématu trauma respektujícího přístupu: https://www.societyforall.cz/e-lektra materiály a informace k projektu zaměřeného na trauma respektující přístup a práci s ohroženými žáky https://www.societyforall.cz/port metodické příručky pro rozvoj socio-emočního učení (od 1. roč ZŠ po 4. roč. SŠ) https://www.societyforall.cz/metodiky-rrrr Wellbeing ve škole: Jak na pozitivní přístup k učení i k životu https://partnerstvi2030.cz/wellbeing-ve-skole-jak-na-pozitivni-pristup-k-uceni-i-k-zivotu/
další doporučené zdroje: EPEL, Elissa, 2024. Zhluboka se nadechni: snižte chronický stres už za 7 dní. Přeložil Helena MIROVSKÁ. V Brně: Jan Melvil Publishing. Žádná velká věda. ISBN 978-80-7555-206-8. JURÍKOVÁ, Laura a Anna KÅGSTRÖM, 2023. Duševní zdraví ve škole: základy posilování psychické pohody žáků i učitelů. V Praze: Pasparta. ISBN 978-80-88429-93-7. KABAT-ZINN, Jon, 2022. Mindfulness pro začátečníky. Přeložil Ondřej FAFEJTA. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1867-8. KOLÁŘ, Pavel, 2021. Posilování stresem: cesta k odolnosti. Praha: Euromedia Group. Universum (Euromedia Group). ISBN 978-80-242-7465-2. PERRY, Bruce Duncan a Oprah WINFREY, 2023. Co se ti stalo?: rozhovory o traumatu, psychické odolnosti a uzdravení. Přeložil Linda BARTOŠKOVÁ. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-2015-2. PERRY, Bruce Duncan a Maia SZALAVITZ, 2016. Chlapec, kterého chovali jako psa: příběhy dětí, které překonaly trauma. Přeložil Linda BARTOŠKOVÁ. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1112-9. SMETÁČKOVÁ, Irena, Stanislav ŠTECH, Ida VIKTOROVÁ, Veronika MARTANOVÁ, Anna PÁCHOVÁ a Veronika FRANCOVÁ, 2020. Učitelské vyhoření: proč vzniká a jak se proti němu bránit. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1668-1. ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta, 2018. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0470-3.
Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
, sebezážitkové metody, minipřednáška, práce v malých skupinách Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
1. Trauma respektující přístup – teorie a praxe (komunikace s dětmi s negativními zkušenostmi, bezpečné a podporující prostředí ve třídě – praktické tipy). Podpora kompetence 3.1 dle Kompetenčního rámce Vytvářím bezpečné prostředí a kompetence 2.2, která je zaměřena na potřeby žáků a jejich včasné podpory v případě potřeby. 2. Typy stresu a jejich možné spouštěče – stres (nejen) ve školním prostředí, jeho možné příčiny (nástroje pro jejich identifikaci) 3. Stresová reakce a možnosti její regulace – teoretické pojetí stresové reakce a její projevy v chování a prožívání – práce s kazuistikami žáků i pedagogů 4. Stres a odolnost – posilování odolnosti a konkrétní přístupy k jednotlivým typům stresu 5. Seberegulace a copingové strategie – techniky na práci s vlastním stresem i stresem žáků 6. Socio-emoční učení a jeho vztah k wellbeingu – možnosti rozvoje socio-emočního učení ve školním prostředí a jeho vazba na naši duševní i tělesnou pohodu – seznámení s metodikami socio-emočního učení. Podpora kompetence 3.2 dle Kompetenčního rámce, které se soustředí na podporu spolupráce a komunikace ve třídě. 7. Wellbeing učitele – jak wellbeing ovlivňuje náš profesní růst a jak souvisí ne/přímo s učením žáků. Toto téma navazuje na Kompetenční rámec a jeho část 6.3 zaměřenou na péči o vlastní duševní zdraví a psychohygienu. Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
TRP + bezp. prostředí: Studující popíše, v čem spočívá trauma respektující přístup ve školním prostředí. Stres: Studující vyjmenuje tři základní stresové reakce organismu. Copingové strategie: Studující identifikuje své vlastní copingové strategie. Studující porovná a zdůvodní vhodnost jednotlivých strategií prostředí školy. Sociálně emoční učení: Studující uvede příklady aktivit, které podporují rozvoj socio-emočního učení u žáků. Wellbeing: Studující obhájí, proč je vhodné podporovat wellbeing u žáků i pedagogů. Studující vyjmenuje jednotlivé složky wellbeingu. Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (15.09.2024)
|
|
||
Předmět je určen přednostně pro studenty učitelství 1.st. ZŠ Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
|