|
|
|
||
The course defines the interpretation of forms of social deviance in the broader context. It brings forward ethopedic issues. Classical biological, psychological and sociological theories of deviant behaviour are described and analysed during the course. The emphasis is on the integrative and interdisciplinary approach to the problem of social deviations. Conceptual, theoretical and methodological issues associated with the study of social deviance are discussed. Basic terms related to social deviancy are defined as part of the course, including normality and its types. Also, objectives and causes of deviant behaviour are presented and discussed. The course also includes the analysis of selected manifestations of deviant behaviour.
Last update: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (05.09.2022)
|
|
||
The aim of the course is to provide students with basic insight to the development and current state of theoretical knowledge in the field of social deviance. The course gives the outline of the most important theories concerning social deviance. It describes functions of social deviations and points out value aspects of deviant behaviour. Also, it helps detect and analyse causes of selected manifestations of deviant behaviour. Last update: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (05.09.2022)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 105 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 25 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 13 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 11 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 17 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin. Kromě povinné literatury a látky, která zazní v rámci přednášek, můžete studovat z materiálů uložených v MOODLU. Předmět „Sociální deviace“ najdete pod názvem SODE. Zápisový klíč je sode. Last update: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
Podmínkou úspěšného absolvování předmětu je kromě složení zkoušky i vypracování zadaného úkolu, jeho prezentace a obhájení.
Zadání úkolu (3–4 normostrany): Zvolte si jeden projev neukázněného chování žáků ve škole (záškoláctví, šikanování, vandalismus, drzost, vulgárnost, agrese, užívání návykových látek, netolismus, rasismus, xenofobie, intolerance, krádeže…) a podívejte se na něj pohledem tří skupin teorií deviantního chování (teorie biologické, psychologické a sociologické).
V úvodu daný projev chování popište (vysvětlete, definujte) a poté se zamyslete nad tím, jaké teorie deviantního chování mohou daný projev deviantního chování vysvětlit či přispět k jeho objasnění. Jasně (nadpisem a tučným písmem) od sebe oddělte teorie biologické, psychologické a sociologické. Při práci s literaturou nezapomínejte uvádět přesné bibliografické odkazy (včetně čísel příslušných stránek), a to jak v případě citací, tak u parafrází.
Zpracovaný úkol uzavřete seznamem použité literatury podle bibliografické normy. Úkol mi pošlete ve Wordu (1 normostrana = 1800 znaků, včetně mezer).
Za vypracovaný úkol můžete získat 0-2 body. Získané body Vám budou přičteny k dobru u testu. Last update: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (05.09.2022)
|
|
||
Fisher, S. & Škoda, J. (2009). Sociální patologie. Praha: Grada Publishing. Forsyth, C. J. & Copes, H. (2014). Encyclopedia of social deviance. Los Angeles: Sage Publishing. Hrčka, M. (2001). Sociální deviace. Praha: Sociologické nakladatelství. Kliment, P. (2013). Sociální deviace I: studijní text pro kombinované studium. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Kraus, B. (2014). Společnost, rodina a sociální deviace. Hradec Králové: Gaudeamus. Kraus, B. (2015). Sociální deviace v transformaci společnosti. Hradec Králové: Gaudeamus. Munková, G. (2013). Sociální deviace: přehled sociologických teorií. Plzeň: Aleš Čeněk. Urban, L. & Dubský, J. (2012). Sociální deviace. Plzeň: Aleš Čeněk. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (15.09.2019)
|
|
||
Prostudovaná (povinná) literatura, která bude specifikována při výuce. Úspěšné absolvování písemného testu (minimální úspěšnost: 60 %). Obsahem testu bude učivo obsažené v povinné studijní literatuře a učivo prezentované v rámci výuky. Zkouška proběhne distanční formou, a to prostřednictvím tzv. open-book testu s otevřenými položkami - bodování: 20-18 bodů (1), 17-15 bodů (2), 14-12 bodů (3). Povinně je třeba prostudovat následující literaturu: HRČKA, M. Sociální deviace. Praha : SLON, 2000 (popř. další vydání). Strany: 0-25, 93-116, 127-141, 153-257 (nastudovat alespoň 3 biologické, 3 psychologické a 3 sociologické teorie deviantního chování plus s. 257-259). Last update: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (05.09.2022)
|
|
||
Social deviance and content related terms. Definition and types of normality. Defining characteristics of social deviance. Social and non-social deviance. Normative and reactive conception of social deviance. Objectives, functions and causes of deviant behaviour. Biological, psychological and sociological theories of deviant behaviour. Selected manifestations of deviant behaviour (alcoholism, gambling, graffiti, prostitution, suicidality, sects and destructive movements etc.). Value aspects of deviant behaviour. Last update: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (05.09.2022)
|
|
||
Studijní opory jsou umístěny v MOODLU. Zkratka předmětu: SODE Last update: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (05.09.2022)
|
|
||
The student:
- defines the concept of deviation and deviant behavior, - distinguishes between the concepts of deviant behavior and deviant characteristics, - explains the concept of normality and clearly summarizes the basic types of normality, - compares social and non-social deviations, explains the difference between them, and provides examples of the practical usefulness of this distinction, - evaluates the issue of deviant behavior from different perspectives and characterizes the connections between these perspectives, - explains biological, psychological, and sociological theories of deviant behavior, - characterizes the basic manifestations of deviant behavior in a school environment, - integrates knowledge of theories of deviant behavior and applies them to specific manifestations of deviant behavior, - analyzes the causes of deviant behavior, - demonstrates the consequences of manifestations of deviant behavior in relation to their perpetrators and the environment, - independently works with the DAČ method (student antisocial behavior diagram), - identifies value aspects of deviant behavior, - characterizes developmental aspects of deviant behavior, - describes methods of prevention and solutions for deviant behavior and their risks. Last update: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
|