SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Introduction to Didactics of Education towards Health - OPNY4P012A
Title: Úvod do didaktiky výchovy ke zdraví
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 25 / 25 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Teacher(s): prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Co-requisite : OPNY4P013A
Is co-requisite for: OPNY4P011A, OPNY4P013A
Is pre-requisite for: OPNY4Y043A, OPNY4P022A, OPNY4P023A, OPNY4P021A
Annotation - Czech
Předmět uvádí do problematiky oborové didaktiky výchovy ke zdraví a bezpečí a prohlubuje znalosti oborové didaktiky. Zaměřuje se na otázky plánování výuky a přípravy učitele na vyučování. Předmět uvádí studenty do problematiky implementace problematiky zdraví a bezpečí do školního vzdělávacího programu základní školy. Důraz je kladen na didaktická specifika druhého stupně základní školy. Cíl předmětu: Studenti aplikují znalosti oborové didaktiky zaměřené na sekundární vzdělávání v oblasti plánování výuky pro souvislou oborovou praxi. Přehled výukových témat: 1. Systém kurikulárních dokumentů, vymezení RVP pro základní vzdělávání. Cíle výchovy ke zdraví v oblasti kognitivní, afektivní a behaviorální, rozvíjení kompetencí žáků. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v RVP. 2. Analýza vzdělávací oblasti Člověk a zdraví. 3. Praktické a emocionální potřeby žáků. Metodika vymezování dílčích výukových cílů na základě očekávaných výsledků učení. 4. Úloha motivace ve výuce výchovy ke zdraví, aktivizace učení žáků. Praktické a emocionální potřeby žáků. 5. Formy a metody výuky ve výchově ke zdraví. 6. Vyučovací hodina výchovy ke zdraví. Struktura vyučovací hodiny, plánování výuky. 7. Problematika hodnocení efektivity výuky, specifika pro obor výchova ke zdraví.
Last update: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je rozvíjení kompetenčního rámce učitele  oboru výchova ke zdraví na základě  práce s obdornou literaturou a plněním  dílčích didaktických úkolů.

Last update: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kreditů dle ECTS. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 25 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 18 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 13 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 25 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin.

Last update: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (14.09.2021)
Literature - Czech

MARÁDOVÁ,E. KOVAŘÍKOVÁ,M. (2020) Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí. Praha,Pedf UK 

VALIŠOVÁ,A. KOVAŘÍKOVÁ,M. (2021) Obecná didkatika v příkladech a cvičeních. Praha, Grada

BELZ, H. & SIEGRIST, M. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.

KALHOUST, Z.& OBST, O. (2012). Školní didaktika. Praha: Portál.

KOLÁŘ, Z. & VALIŠOVÁ, A. (2009). Analýza vyučování. Praha, Grada.

MAŇÁK, J.& ŠVEC, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.

MARÁDOVÁ, E. (2014). Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

PASCH, M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.

PETTY, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.

Last update: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Requirements to the exam - Czech

Vypracování všech dílčích úkolů ve stanoveném termínu.

Písemný test zahrnující  znalost učiva  vzdělávacího oboru výchova ke zdraví. 

Last update: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Syllabus - Czech

Předmět uvádí do problematiky oborové didaktiky výchovy ke zdraví a bezpečí a prohlubuje znalosti oborové didaktiky. Zaměřuje se na otázky plánování výuky a přípravy učitele na vyučování. Předmět uvádí studenty do problematiky implementace problematiky zdraví a bezpečí do školního vzdělávacího programu základní školy. Důraz je kladen na didaktická specifika druhého stupně základní školy.

 

Přehled výukových témat:
1. Systém kurikulárních dokumentů, vymezení RVP pro základní vzdělávání. Cíle výchovy ke zdraví v oblasti kognitivní, afektivní a behaviorální, rozvíjení kompetencí žáků. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v RVP.
2. Analýza vzdělávací oblasti Člověk a zdraví.
3. Praktické a emocionální potřeby žáků. Metodika vymezování dílčích výukových cílů na základě očekávaných výsledků učení.
4. Úloha motivace ve výuce výchovy ke zdraví, aktivizace učení žáků. Praktické a emocionální potřeby žáků.
5. Formy a metody výuky ve výchově ke zdraví.
6. Vyučovací hodina výchovy ke zdraví. Struktura vyučovací hodiny, plánování výuky.
7. Problematika hodnocení efektivity výuky, specifika pro obor výchova ke zdraví.

Last update: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (14.09.2021)
Learning resources - Czech

On-line studijní opora:  https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7934

Heslo pro hosty: akredkpg19 

Last update: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (14.09.2021)
Learning outcomes - Czech

Student provádí didaktickou transformaci učiva, aplikuje Brunerův koncept struktury vědomostí.

Nastavuje cíle výuky, využívá principu individualiziace.

Reflektuje  vlastní návrhy příprav na vyučovací hodinu

Hodnotí výběr motivačních prostředků   pro vyučovací hodinu.

Volí vyučovací fomy vzhledem k uspořádání fyzického prostoru i digitálního prostředí.

Honotí použití  vybrané vyučovací metody.

Last update: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (02.10.2024)
Entry requirements - Czech

Znalost učiva oboru výchovy ke zdraví stanoveného RVP ZV.

Last update: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html