SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Health Risk Prevention - OPNY4P011A
Title: Prevence zdravotních rizik
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 25 / 75 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
Teacher(s): MUDr. Jan David, Ph.D.
Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D.
prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
Co-requisite : OPNY4P012A
Is pre-requisite for: OPNY4P032B, OPNY4P022A
Annotation -
The subject helps to understand the links between the causes and consequences of health risks in order to trace the possibilities of their influence, dealing with prevention, assessment of the level of potential risk, diagnosis, manifestation and treatment of diseases arising from substandard working and living conditions. It lists students based on statistical data with the incidence rate of individual health risks in our population.
Last update: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (10.09.2021)
Aim of the course -
The aim of the course is to deepen the student's knowledge of health risks and their prevention, both in life and in the work environment. The student will become familiar with selected biomedical disciplines in relation to the focus of the field of health education.
Last update: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (10.09.2021)
Descriptors - Czech

Předmět má 4 kredity dle ECTS. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 14 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 11 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 35 hodin.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (31.08.2021)
Course completion requirements - Czech

Zkouška z předmětu prevence zdravotních rizik má dvě části. Student bude hodnocen za zpracování průběžných úkolů (min. 60 b. z každého úkolu, odevzdání každého úkolu nejpozději v předem uvedeném termínu)  a za  závěrečný souhrnný test, který se bude skládat ze  tří částí (Zdraví obyvatelstva, faktory ovlivňující zdraví, bezpečnost a ochrana zdraví ve školním prostředí, významné rizikové faktory v životním a pracovním prostředí, Prevence závislostí, Veřejné zdravotnictví a kapitoly z propedeutiky).Na splnění testu má student jeden řádný termín, 2 opravné termíny.  Minimální skóre pro splnění každé části testu  je 75 %.

Pokud nebudou všechny zadané úkoly odevzdány v Moodle v uvedeném termínu, nebo student z každého průběžného úkolu nezíská min. 60 b., nebude připuštěn k souhrnnému testu, pokud by student souhrnný test musel psát. I v případě, že student absolvuje všechny průběžné testy s dostatečným bodovým hodnocením, ale nesplní v danén termínu průběžné úkoly v Moodle, či nezíská dostatečný počet bodů z každého úkolu,  nesplní tak obě části zkoušky, a tudíž výsledná známka z předmětu bude 4 (nesplnil). 

Ze závažných důvodů si student může před daným termínem odevzdání úkolu do Moodle písemně (e-mailem) požádat o  posunutí termínu odevzdání na jiný předem určený termín.

Last update: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (10.10.2023)
Literature -

DYLEVSKÝ, I. (2009). Funkční anatomie. Praha: Grada.

KOMÁREK, L. & PROVAZNÍK, K. (2011). Ochrana a podpora zdraví. Praha: Nadace CINDI ve spolupráci s 3. lékařskou fakultou UK Praha.

MACH, J. (2015). Medicínské právo - co a jak: praktické rady pro lékaře a zdravotníky. Praha: Galén.

MACHOVÁ, J. & KUBÁTOVÁ, D. (2015). Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada.

MLČÁK, Z. (2011). Psychologie zdraví a nemoci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.

PELCLOVÁ, D. (2014). Nemoci z povolání a intoxikace. Praha: Karolinum.

ŠENK, Z. (2012).  Bezpečnost a ochrana zdraví při práci: prakticky a přehledně podle normy OHSAS. Olomouc: ANAG.

ŠUBRT, B. & TUČEK, M. (2015). Pracovnělékařské služby: povinnosti zaměstnavatelů a lékařů. Olomouc: ANAG.

Last update: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (10.09.2021)
Requirements to the exam -
The student will be evaluated for the processing of the ongoing tasks and for the test. Test can be taken 3 times (one regular, 2 corrective). The minimum test pass score is 75% of each test.
Last update: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (10.10.2023)
Syllabus -
1. Population health, risk factors affecting health, registries, health promotion programmes.
2. Physical and psychological workload (measurement, evaluation), health consequences of excessive workload. Introduction to mental health care, trends in epidemiology of mental disorders, prevention of Down syndrome.
3. Effects of physical, chemical and biological factors on health. History, subjective and objective symptoms of the disease. Physical examination and functional examination of individual systems.
4. Prevention of selected diseases (e.g. cardiovascular disease, metabolic diseases, osteoporosis, cancer).
5. Injury and intoxication in children and adolescents.
6. Specifics of somatic and neurobehavioral difficulties in school age.
7. The importance of prevention of hypokinesia by exercise, exercise, sport, especially in its recreational form. Components of optimal exercise regimen in children and adolescents.
8. Possibilities of using the method anchoring vignette in health education.
9. Expected trends in prevention from
10. Health and Safety at Work - legislative framework.
Last update: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (10.09.2021)
Learning outcomes - Czech

Studující definuje zdraví a uvede příklady situací, které jsou rizikem pro zdraví člověka a naopak, které jsou pozitivní pro zdraví člověka.

Studující objasní pojem zdravotní gramotnost a vysvětlí, co tento pojem obsahuje.

Studující vyjmenuje dokumenty školy, které mají souvislost se zdravím či jeho poškozením.

Studující rozdělí rizikové faktory poškozující zdraví člověka podle jejich podstaty. Uvede příklady rizik v jednotlivých kategoriích.

Studující definuje fyzikální faktory, které mohou negativně ovlivnit zdraví (např. hluk, vibrace, prach, elektromagnetické záření, mikroklimatické podmínky), vysvětlí jejich vliv na zdraví člověka a uvede příklady, jak je možné se proti těmto rizikům bránit v prostředí školy i mimo ní.

Studující uvede příklady chemického rizika působícího na zdraví člověka, vysvětlí podstatu jejich působení a uvede příklady, jak je možné se proti těmto rizikům bránit v prostředí školy i mimo ní.

Studující uvede příklady biologických rizik působících na zdraví člověka, vysvětlí podstatu jejich působení a uvede příklady, jak je možné se proti těmto rizikům bránit v prostředí školy i mimo ní.

Studující popíše principy fyzikálních a funkčních vyšetření jednotlivých systémů člověka a vysvětlí, jak tyto vyšetření přispívají k odhalení poškození zdraví.

Studující vyjmenuje části lékařské anamnézy a jejich obsah.

Studující vysvětlí úlohu rizikových a protektivních faktorů v podpoře prevence rizikového chování.

Studující uvede příklady rizikového chování v dopravě a diskutuje možnosti prevence těchto rizik.

Studující uvede příklady nejčastějších úrazů dětí ve školním prostředí a diskutuje možnosti prevence těchto rizik.

Studující definuje pojem hypokineze, vysvětlí její rizika (duševní, fyzické) u dětí a mladistvých a diskutuje možnosti prevence těchto rizik.

Studující diskutuje úlohu životního stylu ve vztahu k rizikům poškození zdraví. Uvede příklady civilizačních chorob, které mají spojitost s nesprávným životním stylem.

Studující vyjmenuje příklady školních a komunitních projektů podpory zdraví, vysvětlí podstatu a cíle jednotlivých projektů.

Studující pohovoří o moderních trendech podpory zdraví.

Last update: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (09.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html